Na Písmáku publikuje 52 tisíc autorů, 469 tisíc textů, miliónů názorů

Písmák
Uživatel:
Heslo:
chci být viděn
Registrace
Zapomenuté heslo

Láska je jako peníze
datum / id05.12.2021 / 526683Vytisknout |
autorZajíc Březňák
kategorieMiniatury, hříčkyDalší dílo autora
témaKaždodenní
zobrazeno1232x
počet tipů18
v oblíbených0x
Prolog

5. 12. 2021, tak trochu moralita.

Láska je jako peníze

před dveřmi kostela

klečel žebrák,

šel jsem kolem s nutkáním,

ale nedal mu nic,

 

pak jsem přišel na tržiště světa,

díval se dívkám a ženám do očí

a byly krásné,

ale žádná z nich mi nic nedala,

 

před dveřmi kostela

hledám marně svého bratra




Názory čtenářů (Zobrazit smazané)

11.12.2021 17:56:27dát kritice tipAru

ok, máš pravdu :))

chyba není na tvém přijímači ;)

11.12.2021 17:06:17dát kritice tipZajíc Březňák
redaktor prózy

Aru, to je nějaké nedorozumění. Pokud vím, tak Zeleda to myslel obecně a v tom smyslu jsem mu také odpověděl. Vůbec nešlo o tebe či o tvůj komentář. Alespoň z mé strany rozhodně ne. Za křesťana v tradičním smyslu se ani moc nepokládám, byl bych špatný křesťan.

11.12.2021 15:39:19dát kritice tipAru

doporučuju odkazy co jsem dal, ten web je vyhlášený.

Zajíci, podle tebe je negativní komentář takový, který odkazuje na to co se ví sto let? např. onen příklad s potopou, četl z vás někdo Epos o Gilgamešovi vůbec? já vím, že to by vám farář v kostele nikdy neřekl, že před sto lety se vydali lidé potvrdit bibli a našli přesný opak.

křesťan nemůže připustit debatu, že skutečný stvořitel všeho by musel být mimo tento svět a nad všemi náboženství, zároveň, ale prostupující vším, jako tvůrce všeho a ve všech náboženstvích, ačkoli církve tvořili výhradně lidé, jelikož je rozdíl, být materiálem a dostat materiál, protože potom by se mu rozpadla jeho představa Kanaánského bůžka, je to stejně absurdní představa jako tam dosadit Zeuse, Afroditu, nebo Odina, protože všechno to jsou místní bohové, stejně jako Jahve.

kdyby to připustil, pak by zjistil, že nemusí obracet lidi na svoji víru, tak jak to dělají misionáři. křesťan si totiž nevšiml, že k víre není potřeba církevní instituce, ale že taková instituce nemůže bez lidí existovat.

11.12.2021 11:21:03dát kritice tipZajíc Březňák
redaktor prózy

Děkuji, Zeledo, neboj, píšu už dost dlouho na to, abych se od toho nenechal odradit nějakým negativním komentářem, ty musí přijít, jinak by má tvorba asi opravdu nestála za nic.

11.12.2021 10:29:56dát kritice tipzeleda

Aru, zaujal mě tvůj komentář. Já se biblické a židovské historii  věnuji vlastně celý život. A mám rozepsanou publikaci o vývojových cyklech starověkých civilizací. A co ten vývoj ovlivňovalo. 

11.12.2021 10:26:50dát kritice tipzeleda

Není to příliš pozitivní text, ale nepostrádá myšlenku. Člověk hledá celý život. Filipe, nenech se negativním komentářem hlavně odradit. 

09.12.2021 23:36:04dát kritice tipZajíc Březňák
redaktor prózy

Děkuji ti, Evženie Brambůrková.

09.12.2021 19:48:20dát kritice tipEvženie Brambůrková

Líbí se mi.

07.12.2021 08:24:22dát kritice tipZajíc Březňák
redaktor prózy

K3, díky. 

06.12.2021 21:48:07dát kritice tipK3

Ale to nutkání měly, stejně jako vypravěč. Kdyby obdaroval žebráky, byl by možná obdarován ženami...:). Ale mně se to líbí.

06.12.2021 13:49:15dát kritice tipUličný

Luzz  - však já se taky divím, že se vůbec lezeš, když se ti tu tak moc nelíbí.

06.12.2021 12:20:01dát kritice tipZajíc Březňák
redaktor prózy

Bixley, děkuji za návštěvu, komentář a tip.

06.12.2021 12:11:31dát kritice tipbixley
redaktor prózy

To jsou ty paradoxy.

06.12.2021 12:00:38dát kritice tipLuzz

uličný, kde proboha píšu, že to zajíc dělá dobře?

a když mu napíšu, že se mi ten text nelíbí, tak ho hned prudím?

ach ne. už zase. jdu pryč.

06.12.2021 11:41:48dát kritice tipUličný

Tak, když vidíš že to Zajíc dělá dobře, tak proč ho prudíš?

Co je to prázdno? Prázdno pod povrchem? 

06.12.2021 11:28:57dát kritice tipLuzz

uličný, těmi hnoji psanými přes mřížky a šablony myslíš takový ty formálně dokonalý básně, který sice mají všechno co má poezie mít, ale pod povrchem jsou úplně prázdný? anebo třeskutě vtipný říkanky, který jsou sice rytmicky skvěle vystavěný, ale jinak úplně o ničem? (jen se ptám)

jako dřív jsem podobný texty občas kritizovala, ale teď už mi to připadne jako ztráta času... a mluvit v tomto případě o odvaze mi přijde trochu zavádějící... možná spíš únava - anebo ok, namyšlenost. nemám zas tolik času, abych psala některým "formálně dokonalým" autorům pořád to stejné.

ale jinak jo, zajíc alespoň vyvolá svými texty nějaký asociace, emoce... to se těm tebou zmíněným hnojům moc nedaří.

06.12.2021 09:43:59dát kritice tipUličný

Luzz - nech ho být. Domnělý umění psát? Co je to za sprosťáctví? Každý si přece stavíme sebevědomí na tom co si o sobě myslíme či se "domníváme".

On patří k těm, kteří píší alespoň o něčem. Vyplatí se ho přečíst. Podívej se na ty hnoje psané přes nejrůznější mřížky a šablony. Tam ukaž odvahu kritizovat. 

06.12.2021 09:18:13dát kritice tipLuzz

zajíci, jo, občas se ti i něco povedlo, to nepopírám. ale moje kritika směřovala k tomuto textu.

jinak stavět svou sebeúctu na svým (možná domělým) umění psát, je trochu ošemetný, ale to asi víš moc dobře.

06.12.2021 08:49:31dát kritice tipUličný

Aru a co když jsou ty události v různých starověkých knihách prostě jen proto, že jsou skutečné. Více historických zdrojů.

Třeba Čechy nikdy Křesťanství plně neovládlo. Jsme pohané a šamani až do morku kostí. No a nevím zda je to u nás lepší než jinde na světě?

Ta farářka naštěstí nebyla katolička, to bych asi už opravdu nerozdýchal. Byla to nějaká ta od toho Žižky. 

Od dob co jsem viděl ženu řídit autobus, chodím po městě pěšky.

Jen si to zkuste se před ženskýma začít schovávat, uvidíte jak vás začnou hledat.

06.12.2021 07:45:38dát kritice tipAru

bibli bych úplně nedával zrovna za příklad, jednak jsou tam texty zrovna ze Starého zákona jejichž předloha je starší, např. potopa je prokazatelně v Eposu o Gilgamešovi, jednak je tam minimálně jedna předpověď, která je natolik konkrétní, že jim nemohla vyjít, např. že vyschne Nil.

i tebou zmiňovaný příklad má sumerský původ, u bible nikdo neví kdo všechno to splácal dohromady, kdo to opravoval a upravoval, původně totiž byli židé polyteisté, takže když přešli k monoteismu, bylo třeba učinit drobné úpravy.

navíc věřit, že Blízkovýchodní bůžek Jahve z původně Kanaánského panteonu je nejvyšší a zakládajicí vědomí všeho jež dlí mimo tento svět je naivní představa. je to stejná představa jako kdyby to měl být Zeus, nebo Odin.

06.12.2021 06:32:56dát kritice tipZajíc Březňák
redaktor prózy

Luzz, to je samozřejmě subjektivní, ale minimálně myslím, že po všech těch letech už nejsem úplný začátečník. Čímž nechci říct, že kdo píše patnáct let jako já, je automaticky dobrý básník, ale myslím že nějaké dobré básně jsem přece jen napsal.

06.12.2021 06:27:331 tipů dát kritice tipZajíc Březňák
redaktor prózy

Děkuji všem čtenářům za jejich komentáře.

Lidi je třeba posuzovat případ od případu a jedince od jedince, ne podle pohlaví! Vždyť i podle knihy Genesis, byla žena stvořena jako pomoc muži rovná. Proto nemám nic proti tomu, když žena řídí autobus, píše poezii anebo dělá farářku. Nejsem islamista ani talibánec...

Pokud jsem generalizoval, musím říci, že takové generalizace nikdy nemohou být přesné v tom, že by platily na každého. 

Rimmer si možná myslel, že ženy jsou tvorové z jiné planety. Já si to nemyslím.

 

06.12.2021 06:15:10dát kritice tipZajíc Březňák
redaktor prózy

Dagmaram, myslím, že ano. :-)

06.12.2021 01:05:24dát kritice tipAru

Uličný, svět je v rozkladu už 1708 let co to tu převzali křesťani, od té doby se svět neustále rozpadá.

farářka je rozhodně malé plusítko, možná se jednoho obnoví i posvátné háje, které křesťané tak vehementně pokáceli, když razili svou víru ohněm a mečem, za mě by na místa duchovních osob neměli muže vůbec pouštět.

osobně jsem za to neživit v člověku iluzi, že je mu na ulici nejlíp, tím že bych ho v tom podporoval.

stejně jako neživím v sobě iluzi, že na každého někdo čeká, je to nesmysl, počet mužů a žen se nerovná jedné polovině, tudíž na někoho nezbyde, navíc muži kteří nedokáží prorazit zůstanou mimo zorné pole žen, tak to zařídila příroda, že kdo je blíže k vrcholu společenské pyramidy bude mít všeho víc, tedy i zájmu žen.

přesně tak "Nedolejzat. Nesnažit se. Nebýt aktivní" Zajíci, jak říká kolega Uličný a když pak nepotkáš jedinou ženu a s každou se mineš, znamená to, že jsi dosáhl úspěchu :))

06.12.2021 00:35:05dát kritice tipKamamura

Přesně, jak to říká tadyhle pan kolega Uličný, zlatá slova! 

A já, jakožto pravý Smíchovský Samuraj s certifikátem z nefalšovaného dojo ze Stodůlek, k tomu dodávám - ženské jsou jako nindžové nebo moskyti, jak nezavřete večer pečlivě okna na kliku, nalezou vám doslova všude!!!

06.12.2021 00:29:521 tipů dát kritice tipUličný

Kdyby to měl Zajíc, ten by utíkal. To říkávala má babička.

Zajíci ty jsi básník myšlenky, jak říká zdejší klasik vázaného verše. Nenech se ničím rozházet. Tahle tvoje báseň je opravdu dobrá, má silnou myšlenku. Ale hlavně popisuje silný problém, který pociťuje mnoho lidí. Pocit samoty však může mít i majitel harému.

Ohledně žen, je důležité nedělat chyby. Nedolejzat. Nesnažit se. Nebýt aktivní. 

Ze své zkušenosti musím potvrdit, že čím víc toužím po tom, aby mi ženy daly pokoj, tím víc mne otravují. Částečně je to možná tím, že jsem strašný krasavec. Spíš je to však tím, že ženský dneska vlezou všude. Ono nestačí že už píšou básně nebo filosofují. Představ si, že já viděl v televizi dokonce ženskou jakoby farářku. Svět je v rozkladu.

06.12.2021 00:14:261 tipů dát kritice tipKamamura

My dva se s Luzz dobře známe,

jak dva míčky v žití osudí

pifku na sebe vzájemně máme,

neb kam ona přijde, tam prudí.

 

Zbytečně se jí omlouváš, 

neb k tomu žádný důvod není,

jen si papuče oběti nazouváš;

lidi jako Luzz těžko někdo změní.

 

V jednom jí ale za dávám za pravdu,

jak Gimli v bitvě řvu Baruk Khazâd!

Luzz o básních nic neví (opravdu!)

Proto se opovaž svou báseň smazat!!!

05.12.2021 23:58:44dát kritice tipLuzz

mě ta báseň neštve, jak jsi na to přišel? mně se prostě jen nelíbí, nic moc v ní (pro sebe) nenacházím. jestli tu bude dál viset nebo ne, to je mi jedno.

jinak je samozřejmě fajn, že si myslíš, že opravdu psát umíš; to je myslím bod, kam se většina básníků nedostane. druhá věc je, že ne všichni čtenáři tvoje přesvědčení ohledně kvality tvé tvorby nějakým způsobem sdílí.

05.12.2021 23:36:201 tipů dát kritice tipZajíc Březňák
redaktor prózy

Luzz, napsal jsem, proč tu ten text je, mohu jej smazat, pokud Tě tak štve.

Ale možná právě proto, že je jen tak nahozený, je autentický.

V poezii, myslím, nic není automaticky horší nebo lepší. Tvoje "geologické" texty na mě někdy působí poněkud stroze, ale možná je taky píšeš srdcem, co já vím.

Vážně myslíš, že ten problém nehledám především v sobě? Je to bolestné, víš? Dotýká se to mého sebevědomí a celé podstaty mé bytosti, protože se musím neustále ptát - sám sebe - zda jsem opravdu o tolik horší než ostatní lidé.

Možná právě proto píšu, abych měl taky něco, v čem jsem dobrý. Kde se nemusím stydět. A víš co? Ono to funguje. Na Písmáku se nemusím stydět ani za svou výslovnost, ani kvůli svému vzhledu, ani proto, že jsem v očích většiny lidí pouhý břídil, který nic pořádného nedělá a neumí, psát totiž umím. Je to jedna z mála věcí, které mi jdou a na něž mohu být hrdý. Možná to ale není zrovna tahle báseň. Možná je dokonce špatná. Možná ji doopravdy smažu. Kdoví, teď tady je.

Některé formulace, které jsem v předchozích komentech použil, byly poněkud ostré, za ty se omlouvám.

05.12.2021 22:53:16dát kritice tipLuzz

hele, zajíci, já moc nevím, co bych k tomu dodala - tak jen malý opakování: napasala jsem, jak na mě báseň působí, že mi to plus mínus připadne jako zhrzenej výlev jakýhosi muže, kterým ovšem nemusíš být ty sám (proto onen "lyrický subjekt"), anebo prostě povzdych - ok, proč ne, většina básníků vzdychá, ale když už, tak by to mohlo mít pro čtenáře nějakou přidanou hodnotu.

co se týče tvýho komentáře u toho mýho textu - necítím povinnost odpovídat na každej koment- stejně jako není tvoje povinnost mi cokoliv k básním psát. takže pokud na základě toho, že jsem ti neodpověděla na komentář, soudíš, že jsem namyšlená, tak - no, víš co, mysli si to dál. 

a že jsi pro žádnou nebyl dost dobrý - možná by ses měl zamyslet nad tím, jestli ten problém je ve všech těch ženách anebo v tobě samotném. když už jsme tedy u toho moralizování.

a že píšeš srdcem... jako takhle, já se v poezii nevyznám... fakt nechápu, o čem tvoje tvrzení, že píšeš srdcem, vypovídá - o kvalitě textů? takže pokud při psaní básní někdo zapojuje rozum, tak jsou ty texty automaticky horší? nerozumím.

05.12.2021 20:44:32dát kritice tipAbakus

Kamamura - myslíš tých čo odmietnem? Venujem niekoľko archívnych kompótov v skle z minulého tisícročia. Odídu veselí a štrngajúci.  

05.12.2021 20:38:13dát kritice tipČudla

V pohodě. A máš pravdu, na V. Hraběte se opravdu zapomíná.

05.12.2021 20:29:44dát kritice tipDagmaram

prostě sis připadal, jako ten žebrák

natahoval jsi ruce /možná neměl co nabídnout/ a žádná se ti nedala

přepadl tě soucit s tvým žebravým bratrem /i tebou samým/, chtěl ho mincí podarovat

osud si naklonit a třeba /krásnou/ dívku získat

:-) může být?

05.12.2021 20:15:35dát kritice tipZajíc Březňák
redaktor prózy

Čudlo, mám V. Hraběte taky mezi svými oblíbenými básníky a nechtěl jsem zpochybňovat Tvou znalost, spíše jsem jej připomněl proto, že se často řekne: "to zpívá Mišík" a na Hraběte jako by se zapomnělo. 

05.12.2021 19:57:26dát kritice tipUličný

Krásně - krásně!

Je z toho cítit taková nějaká nadrženost, která je dobrá jen pro básníky a pro vojáky jdoucí na smrt. 

05.12.2021 19:26:00dát kritice tipKamamura

Báseň skvělá, paralely mezi trhem komoditním a akciovým, a mezi neformálním tržištěm "láskovým" jsou častými náměty mých úvah.

Abakus - a co ten druhý typ žebráků, ten odchází s kručícím... organismem? ;-D

05.12.2021 17:50:28dát kritice tipAbakus

Ja si svojich žobrákov pravidelne fedrujem. Obvykle im nakúpim základné potraviny  a nejaké ovocie a zeleninu. Nemyslím, že to má vplyv na moju karmu, ale mám v tomto hnusnom počasí z neznámych príčin aspoň na chvíľu hrejivý pocit.

05.12.2021 17:45:32dát kritice tipsvatej Jouza

Všecky ty tipy jsou důsledkem jakési dlouhodobé autorovy „neochvějnosti“, nikoli literární kvality! On prostě tak dlouho nedal pokoj, až si mnohý čtenář řekl: „No tak mu ten tip dám, ať už mám pokoj, je to přece jenom Zajíček Březňáček.“

05.12.2021 17:38:07dát kritice tipČudla

To já samozřejmě vím, protože V. Hrabě je můj nejoblíbenější básník.

05.12.2021 17:28:56dát kritice tipsvatej Jouza

No, když najde svého bratra, přijde pak na "tržiště světa", aby posléze zdárně kopulval... Je to tak prosté a hloupé... 

05.12.2021 17:11:39dát kritice tipZajíc Březňák
redaktor prózy

Děkuji Goro, za přání a za návštěvu...

05.12.2021 17:07:401 tipů dát kritice tipZajíc Březňák
redaktor prózy

Annie, tak jsem si dneska připomněl Vrchlického, ten chtěl jít za trochou lásky taky světa kraj a cítil se jako ten, "kdo stojí za dveřmi a žebrá."

Tím se samozřejmě nechci s oním slavným bardem nijak porovnávat, ale je zajímavé, že - jak říká Svěrák ve filmu "Vratné láhve" - z té hory papíru co popsal, jsou dnes živé právě jen tyto verše.

05.12.2021 16:59:26dát kritice tipGora
redaktor poezie a prózy

Jednou se to prolomí... nežehrej, taky jsi básník! A´t se ti daří.

05.12.2021 16:53:443 tipů dát kritice tipannnie

No, já v tom vidím prostě to, že je kdosi smutnej. Necítím v  tom ani představu autora, že má na cokoli nárok, ani nic zahanbujícího. Je mnoho lidí, kteří lásku dostávají, a neváží si toho - to je mnohem horší pozice, než přiznat, že se cítím jako žebrák, kterého jsem před chvílí sám odmítl. Naopak, obdivuju tu pokoru. A věřím, že na každého někde někdo čeká - jen se člověk musí prožít tím čekáním a nezavřít si srdce... Dokonce: snažit se ho otevřít ještě víc... Tip a.

05.12.2021 16:45:56dát kritice tipZajíc Březňák
redaktor prózy

Čudlo, ano, tu píseň mám velmi rád, často ji poslouchám. A při slovech, že "mrtví milovat nemohou," mě někdy až "mrazí." Ta slova ovšem napsal Václav Hrabě, básník.

05.12.2021 16:42:00dát kritice tipZajíc Březňák
redaktor prózy

Majaksi, děkuji, žes tu takhle vtipně připomněl klasiku. 

Co dodat? Snad jen, že já jsem ten poslední, kdo by se snažil oddělovat to, co k sobě bytostně patří.

05.12.2021 16:36:54dát kritice tipBenetka

Ach! Bratře...

05.12.2021 15:57:251 tipů dát kritice tipMajaks

Jak pravil Lister Rimmerovi: To proto, ze beres zeny jako tvory z jiny planety.

05.12.2021 15:27:331 tipů dát kritice tipegil

Díval se jim do očí - a žádná mu nedala. Vztahový žebrák s žebradlem prázdným. Stejně tak v tomto textu - přesahu příliš nenacházím.

05.12.2021 14:51:011 tipů dát kritice tipAlegna

pěkný text hodný filosofování, člověk pořád čeká, že mu někdo něco dá, pozornost, pohled do očí, úsměv ...... lásku, peníze ...... nemyslím, že nutně musí něco dostat za něco, proč? ...... a kdo nikdy nežebral alespoň očima?

05.12.2021 14:48:00dát kritice tipZajíc Březňák
redaktor prózy

Takže nic proti Tobě, nic ve prospěch mého textu. Ale proti ženské nadutosti vždy a všude všechno.

05.12.2021 14:45:192 tipů dát kritice tipZajíc Březňák
redaktor prózy

Nevím, co je "úsměvného" na tom, že je mi přes třicet a ještě jsem pro žádnou nebyl dost dobrý, aby se mnou chtěla mít vztah.

To však těžko vysvětlovat namyšlené ženské, jako jsi asi ty.

Já aspoň odpovídám na komenty, tys na můj komentář pod dílem "studánka," vůbec neodpověděla.

Možná proto, že jsem se neobtěžoval takovými učenými frázemi jako je ten tvůj "lyrický subjekt". Já totiž na rozdíl od některých poetických počítačů píšu své básně SRDCEM.

A taky bych se nemusel namáhat a namáhavě vyťukávat na mobilu odpověď na Tvůj bezmyšlenlovitý komentář...

05.12.2021 14:14:14dát kritice tipLuzz

jako jo, ale to, že jsi měsíc bez počítače a že se nenamáháš svoje texty nějak rozpracovávat, jde jaksi mimo čtenáře.

tvoje teze o tom, že je to vždycky chlap, kdo si musí lásku zasloužit, je přinejlepším úsměvná... ale pokud "víš", tak asi není o čem. 

05.12.2021 14:03:261 tipů dát kritice tipČudla

A V. Mišík zase zpívá

"Láska je jako večernice,

plující černou oblohou.."

05.12.2021 14:01:10dát kritice tipZajíc Březňák
redaktor prózy

Petr Kalandra zpíval:

 

"Láska je jako peníze,

jeden jí má moc, druhý nemá dost."

05.12.2021 13:56:221 tipů dát kritice tipZajíc Březňák
redaktor prózy

Luzz, jsem už přes měsíc bez počítače, takže když mě napadne nějaká myšlenka na poetický text, moc ji nezpracovávám, ale rovnou ji publikuji, jednak abych ji někde měl k dispozici, jednak abych úplně neztratil kontakt se svými čtenáři. To vysvětluje i krátkost těch textů, prostě nemám na čem je rozepisovat do délky a šířky. Zvlášť tento text je dílem okamžité inspirace. Když o něm tak přemýšlím, měl by to být text o lhostejnosti. 

Já taky nevím, proč by měly něco dávat, jen vím, že je to vždycky chlap, kdo si musí lásku jakoby zasloužit. (Třeba i tím, že za ni něčím zaplatí. Ale básně už hodně klesly v kurzu.)

Tož, asi tak.

05.12.2021 13:42:55dát kritice tipLuzz

já tu paralelu moc nechápu. co by ty dívky a ženy měly lyrickému subjektu dát? lásku nebo peníze? obojí? je to jedno? a proč by vůbec měly něco dávat? ze soucitu? jen tak? nevim... tak krátký text a jak mě dokáže zmást.

05.12.2021 13:32:381 tipů dát kritice tipDanny

jo, jsou tam paralely. já v poslední době přemýšlím o paralelách hledání práce a hledání partnera



Kritiky a názory mohou přidávat pouze registrovaní uživatelé.
Pismak.cz 1997 – 2023, provozuje Dobrý spolek, pravidla Wiki of 21st century Letní dětský tábor