Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Vyprávění o vodníku Čeřílkovi, skřítku Ostřičkovi a víle Jasance: Výlov

19. 09. 2022
13
25
327
Autor
Alegna

Nový díl.

Vprávění je zamýšleno pro děti od sedmi let.

 

Ondra se ani nenadál a prázdniny skončily. Začala škola a povinnosti mu dovolily chodit za přáteli k rybníku už jen o víkendu.

Jednu sobotu začátkem října, na něho čekal Čeřílek. Poprosil ho, aby řekl panu porybnému Lipanovi, že je čas chystat výlov. Ať se za ním co nejdříve zastaví. Ondra byl hrdý, že si vodník vybral pro předání vzkazu zrovna jeho. Ještě ten den zaskočil k panu Lipanovi a vše mu vyřídil.

Ani pan Lipan neotálel a už v neděli přišel k vodníkovi na návštěvu. Domluvili se, že v pondělí nadzvednou stavidla a rybník se bude pomalinku vypouštět pod Čeřílkovým dohledem. Pan Lipan oběhne všechny rybáře tady i v sousedství a v pátek odpoledne ryby prostřednictvím speciálních plotů ohraničí do sháněk. Ráno v sobotu přivezou auta sítě na vytažení ryb z vody, saky na jejich třídění a vážení a také kádě na uložení a přepravu. Až bude vše na svém místě, může výlov začít.

V sobotu dopoledne výlov skutečně začal. Zúčastnili se jej skoro všichni obyvatelé z vesnice i ze sousedství. Hlavně děti se na podívanou, jakou výlov sliboval, moc těšily a dostavily se v hojném počtu. Snad to zavinil vítr, který toho dne foukal, nebo nepozorný divák zakopl o složené saky na břehu, to nikdo neví. Jisté je, že jeden sak spadl na hladinu blátivé vody. Adélka, kamarádka Ondry, ho chtěla zachytit a skočila bez rozmyslu za ním.

To byla chyba. Veliká, nenapravitelná chyba. Uvízla v hustém blátě, nemohla se pohnout a zapadala do něho víc a víc. Zdálo se, že ji celou pohltí. Bylo nutné rychle jednat. Ale jak? Pro sice rychlého, ale malého skřítka tu bylo příliš mnoho bláta a pro lehkonohou vílu příliš málo vody. Ani vodníkovi hodně bláta a málo vody nedovolilo dívce pomoci.

                                                           ---

Všechen ruch okolo ztichl, výlov ustal a okolostojícím se strachy zatajil dech. Právě teď nastala ona zmiňovaná nouze nejvyšší a na řadu přišla kouzla.

 

 

Vodník vztáhl ruku a pronesl:

Nestůj už v koutku

kouzelný proutku.

 

 

V ruce se mu objevil vrbový proutek, hodil jej směrem k dívce a zvolal:

Volám tě vodo má,

zvedni se ode dna,

do vodního víru

vlož všechnu svou sílu.

 

Proutek je kočí,

dívka se točí,

dones ji k břehu,

tam ustaň v běhu.

 

 

A jak se v pohádkách říká, kde se vzala, tu se vzala, z bláta vytryskla voda, zatočila se, vodní vír vytáhl dívku z bláta a odnesl ji na břeh. Tam voda zmizela. Pobledlá Adélka se skulila do trávy celá mokrá a špinavá. Třásla se zimou a vysílením.

 

 

Skřítek utrhl ostřici, běhal s ní kolem urousané nešťastnice a přitom drmolil:

Dnes si znova

ostřím slova

svou kouzelnou ostřicí.

Zmiz ty bláto špinící!

 

 

Div se světe, dívenka byla rázem suchá a čisťounká, jako by právě přišla z domova.

 

 

Přistoupila k ní víla a při těchto slovech si přehodila závoj přes levou dlaň:

Z rána i z večera,

za dne i za šera,

jasanu list léčí

mnohou nemoc něčí.

 

Moc čarovnou z ráje

vlož do hrnku čaje,

dívku léčit začni,

budou všichni vděční.

 

 

Ani nestačila odkrýt závoj a už byla cítit vůně čaje linoucí se z hrnku, který se jí objevil v ruce. Adélka jej od ní převzala, po doušcích usrkávala a jak usrkávala, postupně jí zčervenaly tváře a přestala se třást. Když náhle vyskočila s úsměvem na rtech, všichni kolem si konečně vydechli, až to zašumělo.

Život kolem se opět rozproudil. Adélčini rodiče, její kamarádi a kamarádky, všichni nesmírně šťastní, se k ní rozběhli. První však byl Ondra. Celou dobu stál poblíž, hlavně proto, že měl Adélku moc rád a také proto, že vodník, skřítek i víla byli jeho přátelé. Z radosti a na zpečetění její záchrany si spolu plácli. Rodiče svou dcerku málem v objetí umačkali a každé dítě se Adélky chtělo alespoň dotknout, jako by se chtělo přesvědčit, že opravdu žije.

Vše už pak pokračovalo nerušeně a než se setmělo, odvezla auta rybářské náčiní i kádě plné ryb a výlov byl u konce.

                                                                     ---

Podívejme, auta přece jen neodvezla všechny kádě. Na hrázi zůstala jedna velká plná vody, na boku má zasklené okno, uvnitř vodní lůžko a vedle něho proutěnou polici. Pročpak tady zůstala? Kdo to ví? Myslíte, že je vodníkova? No ano, kde jinde by bydlel, když je rybník vypuštěný.

 


25 názorů

Alegna
21. 09. 2022
Dát tip

Děkuju Štirko za krásný komentář 


Alegna
21. 09. 2022
Dát tip

Evženie, to je super :)


Štírka
21. 09. 2022
Dát tip

Moc pěkně jsi ty svoje postavičky vymýšlíš a oživuješ! A čáry a kouzla pro tebe také nejsou neznámá pevnina


Funguje to. Spala jsem v pohodě celou noc :-)))


Alegna
20. 09. 2022
Dát tip

Evženie, díky za pochvalu zaříkadel, musím přiznat, že jsem si vymýšlení docela užila :)

Škoda, že neumím kouzlit, už dneska by se ti přání splnilo, třeba:

volám tě vodníčku 

do kouzla zaříkání

mám malou prosbičku

pro jednu milou paní

o tvém rybníčku

do sna krásné zdání

 


Moc bych si přála, aby se mi zdálo třeba o takovém krásném rybníčku. A taky je prima, že to dobře dopadlo. A ty zaříkávadla jsou moc krásná. :-)


Alegna
20. 09. 2022
Dát tip

Díky Jamardi

Vykouzlit údiv, to jsem přesně chtěla :)


Jamardi
20. 09. 2022
Dát tip

Nestačím se divit. Kouzla, káď pro vodníka. :) 


Alegna
20. 09. 2022
Dát tip

díky bixley, jsem ráda, že sis našla něco pro sebe :)


bixley
20. 09. 2022
Dát tip

No já moc výlovy rybníků nemám ráda, je milíto rybiček, ale tady se mi líbila hlavně ta kouzla. A že si Čeřílek nechal domeček... :-)


Alegna
20. 09. 2022
Dát tip

Dievča, děkuju za čtení a jsem ráda, že se kouzla líbila. Taky věřím, že vodník přechodné ubytování uvítá :)


úžasné kúzla a vodník  hádam bude spokojný, kým napustia rybník***


Alegna
19. 09. 2022
Dát tip

Děkuju Goro, jojo dlouhá souvětí jsou můj nešvar. Kouknu na to a dík za i


Alegna
19. 09. 2022
Dát tip

Čudlo, díky, jsem moc ráda za tvoje slova


Alegna
19. 09. 2022
Dát tip

black, díky díky, to mě těší ... trocha kouzel nezaškodí :)


Alegna
19. 09. 2022
Dát tip

Kočkodánku díky, obdivuju každého, kdo přečte a vydrží :))


Gora
19. 09. 2022
Dát tip

Al, mně se nejvíc líbí veršovaná část. U předchozí bych z delších souvětí utvořila kratší a tím srozumitelnější věty... 

Adélčini rodiče... s i... 


Aru
19. 09. 2022
Dát tip

ano, zeptat se je někdy dobré ;)


Čudla
19. 09. 2022
Dát tip

Rád Tě čtu. /*


blacksabbath
19. 09. 2022
Dát tip Aru

jéjéjé.....kouzla čáry.....pěkně veršovaný.....proutek a ostřice, list jasanu...jasně:-))) to je jako KáPéZetka..........pohádka jak má být....ukládám si...jo a ještě velký TIP

 


Kočkodan
19. 09. 2022
Dát tip

U rybářů hodnotím kladně skutečnost, že se Čeřílkovi postarali o přechodné ubytování. A u tebe, že série vyprávění pokračuje.


Alegna
19. 09. 2022
Dát tip Zeanddrich E.

Aru, taky nevím, spoléhám se, že se zeptají svých nejbližších dospělích. Mám zkušenost, že i když nerozumí, uloží si v hlavě a když někdy v životě na to narazí, vybaví se jim to.


Aru
19. 09. 2022
Dát tip

slovní spojení saky paky je pochopitelné, ale o samotě to nemá ten efekt, psalas že je to pro děti od sedmi let, nevím jestli to pochopí i menší čtenář/posluchač


Alegna
19. 09. 2022
Dát tip

Aru, děkuji za čtení i za to, co sis zapsal, usmívám se ....

Možná od toho je rčení, sbal si své saky paky :))

https://www.tahoun.cz/pogumovany-rybarsky-sak-delphin-base-r/?variantId=52208


Aru
19. 09. 2022
Dát tip blacksabbath

"jeden sak"? "spadl na hladinu..."

píšu si, proti blátu nejlepší je ostřice :D

káď jako provizorní domeček ;)


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru