Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Zdi

04. 08. 2004
8
0
2970
Autor
Aaria

Byla jsem za zdmi, které v běžném životě zdravého člověka mineme. Rozhlížela jsem se po krásném, pro děti vyzdobeném, prostředí a cítila pach dezinfekce, bolesti a strachu. Čím si malé děti zaslouží poranění mozku, řezy v hlavě. Čím si zaslouží bolest?

Položila jsem tašku vedle postele a očima přelétla po mladé slečně. Byla schoulená na posteli a za očima měla svůj svět bez bolesti a utrpení. Vedle její postele stál muž a starostlivě ji držel za ruku. Tvář pokrytou vráskami, které prohluboval strach o dceru. V očích měl naději a kolem něho poletovala bezmezná láska. Podíval se mi do očí a byl ve chvíli mé skleslosti se mnou. Usmála jsem se, pozdravila a odešla.

Hladila jsem ji po vlasech, když s dávením zvracela. Bylo to to nejmenší, co jsem mohla udělat. V mysli mi vytanula slova Lévinase: „Je to nějaký příkaz a zákaz. Zákaz: zabít druhého. Příkaz: Nenechat ho umírat o samotě.“ Měla jsem vztek. Vztek z toho, jak můžou nechat trpícího člověka o samotě. Člověka, který nezmůže nic. A lékaři si s ním hážou jak s horkým bramborem a řvou: „Nepanikařte.“ Neměla čas panikařit, protože mezi dávením byla podrobena bolesti.

Přijeli jsme na pokoj a pán tam stále seděl. Znovu se usmál. Já, ona i on jsme se usmáli také. Bylo to uvolnění.

Po pár dnech jsem muže s velkým M potkala na schodech. S úsměvem jsme se pozdravili. Obdivuji ho, co vydrží. V tom jediném pozdravu jakoby bylo řečeno, že jsme spolu. Při odchodu jsem pozorovala, jak svou 16ctiletou dceru vede k záchodům. Jak jí pomáhá chodit. Jakou jí je oporou. A mě došlo, že láska se nedá dělit.


clovrdik
01. 09. 2004
Dát tip
dobrá úvaha s myšlenkou na konci ... určitě TIP

Aaria
23. 08. 2004
Dát tip
Nebylo to myšleno tak, že láska by patřila jen jedné osobě:-) Ale nedá se dělit na chvíle...:-) Díky vám... Krásné dny plné slunce, Arai

Zbyhoň
15. 08. 2004
Dát tip
Trošku souhlasím, trošku ne. Hlavně ne s tím, že láska se nedá dělit. Jsou lidi, kteří dokážou dávat hrozně moc lásky celému světu…Vzhlížím k nim… A podle mého přesvědčení, že láska i přátelství jsou různě silné formy téže emoce, si neumím představit, že bych všechnu svou lásku dával jen jediné osobě. Připadal bych si jako padouch…

No, úvahu si představuji trochu jinak, ale budiž. Jinak i já zdravotnictví celkem důvěřuji, ale doktoři i sestry mají také své limity. Co by stálo za úvahu je cesta toho jak se smrt z obýváku dostala až za ty tebou popsané zdi. V jiných kulturách to nenastalo...

Aaria
11. 08. 2004
Dát tip
Jj, to by šlo... pošlu sms(ku)... Věříš českýmu zdravotnictví? Hm, tak to si jeden z mála...syn doktora či doktorky? Ale to je vlastně jedno:-)

pozorovatel
11. 08. 2004
Dát tip
Tak jo. Doktorům docela věřim, sestřičkám už míň.

Aaria
10. 08. 2004
Dát tip
Nešlo o to, aby se osobně starali, ale spíš o to, aby se VŮBEC postarali. Osobní péči fakt nečekám.:-) Zítra jedu na otočku do Pha a pak frčím do Litvy, takže co s tou knihou? Mám ji vzít s sebou?

pozorovatel
10. 08. 2004
Dát tip
Českýmu zdravotnictví věřim. Starají se. Ou. Zítra? Mám čas tak do 15.00. Stíháš to?

pozorovatel
09. 08. 2004
Dát tip
No, úvaha to úplně neni. Dovolil bych se zastat lékařů. Zkrátka nelze se o každého pacienta osobně starat. To mají na starosti blízcí nemocného. Neumim si představit, jak by lékaři a sestřičky vydrželi takový emocionální tlak. Když jsem nemocný, tak jsem nejradši sám a odpočívám, jak fyzicky tak psychicky. Za ruku jsem potřeboval držet spíš jako dítě, když jsem se nemocí bál.... Beru to spíš jako takový pohled, hezký pohled.*

synáček
05. 08. 2004
Dát tip
Moc hezká úvaha... T... a díky...

zvedavec
05. 08. 2004
Dát tip
V mysli mi vytanula slova Lévinase: „Je to nějaký příkaz a zákaz. Zákaz: zabít druhého. Příkaz: Nenechat ho umírat o samotě.“ zdá sa mi to dôležité, aj keď i sama som v tejto veci sklamala. Práve preto sa mi zdá dôležité, že si o tom túto (aj inak krásne a na myšlienky aj lásku bohaté dielo) napísala. Vďaka. TIP

vesuvanka
05. 08. 2004
Dát tip
Moc krásné.... díky a TIP

dracon
05. 08. 2004
Dát tip
Smekám klobou dámo.. krásné obrazy..

rainman
05. 08. 2004
Dát tip
je to hluboký a nemám co říct...děkuju...*

Sunmoon
05. 08. 2004
Dát tip
s tímto prostředím nemám moc zkušeností, proto se mě to možná tolik nedotklo až na: "A lékaři si s ním hážou jak s horkým bramborem a řvou: „Nepanikařte.“ Neměla čas panikařit, protože mezi dávením byla podrobena bolesti." - to se mi zdá doopravdy krásně vyjádřené - má to v sobě tu skvělou údernost...

beda
04. 08. 2004
Dát tip
........"že láska se nedá dělit. " ..... *

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru