Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Cyklus Město jeden kámen

Výběr: Lyryk, Jinovata
15. 02. 2013
14
14
635
Autor
egil

2006-2013

 
Cyklus Město jeden kámen
 
Nábřeží se stánkem a labutěmi
 
Vpravo je řeka. Protáhlý dotyk
se vzduchem hraničí zbytnělým svalem.
Nalevo stěna a zábradlí: zdánlivý útes.
 
Před nimi most, na něm několik postav;
trochu jako oživlé sochy, myslí si,
jí ale řekne jen: „I to je možnost.“,
 
Snaží se nemluvit příliš, a přesto –
jak cílů přibývá, možnosti mizí.
                  Někde při masitém okraji
 
hladově cvakají čelisti závorek.
 
To už však nad nimi most
                      – příčná přítomnost –,
strohý konstrukt.
 
 
Pod sklíčkem hodinek zimního nebe / (2012)
 
Časovaní, někam jdeme. S hodinkami na zápěstí;
                                               tikot – tep mu odpovídá.
Prsty jako útlé hračky, když ručička znaky střídá;
                                         rušíš mě svým počítáním!
Jen ty vločky, funebráčci, ještě než je zkosí tání,
zviditelní naše cíle. Nenuceně. Přirozeně. Z ranních žilek
                              bude prýštit to, co zbývá.
I to nové: stále věřím, že když s ránem začne sněžit,
chodím, dýchám v něčí próze.
 
Město jako obří mozek… Kombinuje. Kříží. Sčítá.
Budoucnost? Je zatím slitá. Rozplétáme tenké čůrky,
z louží mizí tvrdé kůrky… Dech se mění nářečími
                                   páry, stromů, ptačích tahů.
Spolu, sami, s někým příštím, na stejných či jiných hřištích,
jiná těla, stejné stíny…
 
 
Alibi / 2012
 
Čas, který neplyne. Spíš někam odrůstá.
Někdy je z pletiva – promiň, že nevnímám –;
myšlenky svádějí souboje o ústa
v ulici bez lidí. Odpust, že nevidím
nahotu, prázdnotu… Že je tak oblékám,
když někde, v jazyce, zabíjí člověka.
 
 
Závěrky / 2006, 2013
 
Končí osvit blízkých bytů. Tma lne ke sklu. Závěrkami.
Jako film jsou okna v řadách; zvonovina, rozlévaná
z křehkých lustrů, svléká měkce – svléká tváře, každé hnutí
tolik lidí – k neusnutí!
 
Jako lovec netopýrů  nesu mrtvé loutky světla…
 
Pásy filmu: okna v řadách. Do tmy zprudka otvíraná:
možná, snad... strach, že se mýlím
v rysech. Místech. Povědomých
                          jako pocit, který sílí,
aniž by si – stín či fantom – pamatoval předmět pnutí.
Shodněme se  nyní na tom, že jsme si nás nevysnili.
 
 
* * *
Nevím, kreslím, bez paměti.
Na verandě s dvěma křesly
jsou na smyčkách zavěšené
snůpky pozdní zeleniny:
cibule a kopr, česnek...
 Jako šaty, jako slova
do nichž jsem hlas oblékala –
slupky, těsné,  prosychají;
 z mého "kreslím"
vzejde karta tarotová:
viselec s mým pravým jménem, 
smrtka, kde  se neshodneme;
všechno z léta svislé z pryčen:
česnek, pach a náušnice
ve tvaru dvou šibeniček.
 

Neosvětli

V místech, kde obrazy odnesli, zůstala bělavá políčka.
Pomysli na sníh, nebo jak po někom odešlém
                                           zůstalo v paměti
napjaté plátno a prázdno. Není tu křeslo. Displeje zrní
vyzobali nepřítomní ptáci. Odrazy na okně podlepíš námrazou,
prohněteš prostor a čas. A pak vše zakřivíš – postavíš báseň.
 
Na dveře napíšeš: Ještě je brzy a nesmíte vycházet z domu.
Masožravé děti, črtnuté malíčkem na sklo, nejsou
a nebudou skutečné. Zůstanou divé a strašné, dokud jim nedáme nějaká
přilnavá masitá jména: Amala, Kamala, Mařena, Blanka…
Polévkou z vlaštovčích hnízd pokřtíme začátek konce.
 
 
Filmový klub
 
Vydáš se do čtvrti s nezvyklým jménem:
Šeromlaty…
Sám se svou samotou, sám se svým stínem.
 
Nejdřív se ujistíš, že je čtvrť bezpečně spoutaná –
      síťovím prastarých uliček,
      okovy občasných náměstí…
 
Auta a tříděný odpad si odmyslíš.
Moč schováš napotom.
Když se stín prokrví samotou,
nazveš jej (například) Roxana.
 
Pak spustíš projekční plátno –
              sám sis ho utkal ze skleněných vláken…
- láká tě bolestné
drásání oken a zrcadel, avšak
o tom tvůj dnešní text není.
 
Promítač s výrazem spasitele
                          promaže mozkové závity,
založí film s názvem Roxana
a přes něj vzápětí napne film druhý –
Šeromlaty…
 
Nastane souběžná projekce.
Bude to nevšední, uvidíš. Zvláštní a kouzelné…
Moč bude stékat po omítce Roxany,
smyslná okna jí zvláční
                - vypnul jsi oči ze zásuvky srdce?
                 abych se nezdála – sobě, ach krásnější sobě…
Na zimu komínům zbělají vlasy,
střechy ti odhalí piercingy antén.
 
Ve kterém kině či životě
uvidíš takový film.
 
 
Odstrojování / 2006, 2013
 
V ústí cesty / stojí voda / po kolena… Jde pět smyslů, nesou šestý
na nosítkách z oční řasy. Zeje rána, posolená
vším, co oko odpírá si, aby mohlo, z nemnohého,
                                                 snídat tmy, a zvracet šera
do dne, který, zrána řídký, vrací už jen pouhé zbytky
plynulého 'včera' – –
 
Někdy slzy páchnou kýčem. Jiné žárem začnou syčet.
My svou nesem – vlažnou – sami, městem, kde čas tráví hnízda
nadívaná vlaštovkami.
 
 

14 názorů

Pája
05. 03. 2013
Dát tip

ty se jednou zaverzuješ ;)


Miroslawek
19. 02. 2013
Dát tip

věděl jsem, že mnou odkazovaná verze není prvotní... ale byla jediná, kterou jsem uměl v rychlosti popaměti dohledat - takže díky za odkazy, někam si je uložím


egil
19. 02. 2013
Dát tip

Máš pravdu. A je to boj, verzí Odstrojování - různých variací kompresí apod. je od roku 2006 nespočet. A i ta verze, na níž dáváš odkaz, je už komprimovaná. Úlně původní verze jsou tyhle (na T. zneviditlněné od r. 2009):

http://www.totem.cz/enda.php?a=156608

http://www.totem.cz/enda.php?a=163135

http://www.totem.cz/enda.php?a=188529


Miroslawek
19. 02. 2013
Dát tip

S výjimkou Filmového klubu záblesky již viděného, čteného... u Odstrojování pak jistota... jak jsem již kdysi psal nejvíc by mne zajímalo srovnání jednotlivých verzí... ona geneze by pro mne v některých případech možná byla zajímavější než její výsledek...

Výsledné Odstrojování na mne působí slaběji než vzpomínka na podobu zde http://www.pismak.cz/index.php?data=read&id=362805, přes mé tehdejší dosti kritické vyjádření

Jinak po Maxi Hutarovi je pro mne ještě víc těžké napsat něco komplexnějšího, snad se jen přidám, že by ses měl od Jonáše Hájka něčemu přiučit... řekl bych, že ho málo čteš ;D

 


Moc se mi líbí Alibi, Pod sklíčkem... a Odstrojování, ty se vážně povedly. ;)


Max Hutar
16. 02. 2013
Dát tip

No počkej, egile, má kritika se ani zdaleka netýkala jenom Filmového klubu...  :-)

Její smysl bych viděl přecejen trochu šířeji, jestli dovolíš.


Safián
16. 02. 2013
Dát tip

Čtu a neustále se ptám: Je to dobře napsané? A o čem to vlastně je? Nebo jsou samy básně tím, o čem jsou? Jen chtěnim, prázdnem, mělkou hrou? A stojí básník vůbec o to vylovit ze spršky slov něco podstatného?

 


egil
16. 02. 2013
Dát tip

No, vzhledem k tomu, že jsi na tom zamlčení  podstatě postavil smysl své reakce...

V pohodě, budu ti tedy věřit, že to prostě jen maskuješ. :-))


Max Hutar
16. 02. 2013
Dát tip

A já budu modřit, až se budou hory zelenat...:-P

OK, prozradil jsi mě, nevoní mi tvůj autorský záměr a nevoní mi dekonstrukce. Příště už to nebudu trapně zamlčovat a ke svým výhřezům to připojím. Mea culpa.

A co se týče toho vtipného odstavce, tak mě přišel vtipný, už když jsem ho psal. Teď už mi tak vtipný nepřijde, protože krom vtipnosti dost možná ve všem selhal...

maucta


egil
16. 02. 2013
Dát tip

"...S takovou vstřícností autora, kdo má potom ještě ochotu přistoupit na náhodně vybrané jméno stínu, číst si o zadržování močení a následném močení...?" Tobě tohle - ted zpětně - nezní vtipně? Já se zasmál.

Jinak by sis měl možná položit otázku, co je a co není autorský záměr - především u textu Filmový klub, kde je změna výrazu (a tedy i perspektivy) k nadhledu a odtažitosti (výhledu) natolik zjevná - -

"o čem" je tento můj text je snad zjevné též (jak jsem se už opakovaně ujistil), i když spojení "je o" nemám v souvislosti s básněmi rád, ale tady je to (záměrně) zcela obnažené jistou epičností a dekonstruktivitou (oproti zaťaté konstruktivnosti některýc strojků) - je právě o genezi takového a podobných městsko-lyrických textů (kupř. souběžnou projekcí).

Díky za výpravnou reakci. Modřit už umíš hezky...:-)


Max Hutar
16. 02. 2013
Dát tip

Nábřeží se stánkem a labutěmi

Pěkný... setting, či jak to nazvat. Ta báseň mi funguje až na jedno místo - ony závorky, které přidávají k rovině prostorové a k rovině lidské ještě třetí, znakovou, která na takhle malém prostoru nemá místo - působí dojmem výpomoci. Vím, že komunikují s posléze přijdoucími závěrkami, ale stejně.

***

Ta pasáž započatá hvězdičkami o té verandě se mi líbí. Zelenina a člověk v šatech, svlékání, loupání, kreslení... odkaz náušnic jde někam až k zátiším starých mistrů - zelenina, jak vidno, je dekorativní.

Neosvětli

Líbí se mi první sloka. Ten sníh, bílá políčka, odkazy na obě vydané sbírky, ale i odkazy na tento cyklus. Těžiště cyklu. Druhá sloka už mi přijde opět odtažitá, až na tu polévku z vlaštovčích hnízd. To je dobrý obrat.

Filmový klub

S tou básní mám celkem problém, přijde mi narcistní, odtažitá. Nepromlouváš k druhému, nebo je tvoje promluva k druhému o tom, že k němu nepromlouváš. Prašť jak uhoď. Ta druhá osoba s adresátem sama sebe je ještě v pohodě, Jonáš Hájek třeba dovede ji používat k super básním.

Chleba se láme, když z básně vystoupí verš "ale o tom tvůj dnešní text není". Chtělo by se říct: pověz si, básníku, o čem tedy je ten tvůj dnešní text, nikdo ti nebrání. Zahledění do sebe. Něco jako když přednášející řekne "...a to je další věc, kterou je třeba si uvědomit".

S takovou vstřícností autora, kdo má potom ještě ochotu přistoupit na náhodně vybrané jméno stínu, číst si o zadržování močení a následném močení...?

---------------------------------

Mám-li hodnotit cyklus jako celek, je pravda, že funguje - motivy vlaštovčích hnízd, filmu, kamene, oken činžovních domů, tmy, šera aj. se vyskytují, vracejí... cyklus funguje, ale básně ne.

Vadilo mi i vázání verše tím nemilosrdným trochejem, nepřerušeným snad jedinou daktylskou stopou - nemohl jsem se při čtení zbavit ošklivého drncavého rytmu, tolik zrychlujícího a pokopávajícího češtinu.


Petr.II
15. 02. 2013
Dát tip

jo, ... *


e.eucrow
15. 02. 2013
Dát tip

tvoju tvorbu mozem.

skvele napisane, posobi to vyzreto, zaroven si to zachovava vnutornu dynamiku a spontanost. obrazovo nasytene a atmosfericky huste. rovnako dobre zvladas aj rymovane casti - vsetko to skratka posobi prirodzene, svizne. a vobec - cele sa mi to strasne pacilo :) *


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru