Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

TAK TAKÉ JEDNOU O MNĚ

15. 07. 2013
26
44
3098
Autor
srozumeni

Nemusím přeci vždycky psát jen o synovi. Já jsem tu také....

Jeho nevědomost je leckdy až dojemná. Zaujatost nepatrnými detaily, absolutně logické myšlení, byť velmi zjednodušené, přísně ohraničená sebestřednost, nekončící rituály, absence empatie - ano, to je můj syn. Dívám se na něj láskyplně, a přemýšlím, kde se to vlastně všechno zašmodrchalo. Asi už v břiše. Muselo se něco pokazit. Jinak bych přeci neměla autistického syna. Rozhodně nepatřím mezi ty matky postižených dětí, co své dítě, které se už na první i druhý pohled viditelně liší od běžné průměrné populace, považují za nejúžasnější dar. A ještě jsou za tento dar neskonale vděčné. Třeba osudu. Nebo Bohu. Ty, co to svádějí na Boha, těm tak trošku závidím. Pár jsem jich takových potkala. Měly v tom, proč byly takto obdarované, více jasno. Já bezvěrec jsem se musela k jakémus takémus smíření těžce probojovat za pomoci své vlastní intuice, logiky a hlavně hledání nějakého záchytného bodu. Můj prazvláštní synek mi to nikdy moc neulehčil. Žil si svým vlastním autistickým životem a mě nechal tápat. Myslím si, že ke mně velmi často vzhlížel jako k nějaké velké věci, kterou je potřeba řádně vyzkoušet. Jeho neobvyklé hry a rituály byly leckdy opravdu zkouškou typu ,,kdo z koho“. Kdysi dávno se k mým zrakům dostalo vtipně dojemné povídání o tom, jaké dítě se do jaké rodiny dostane. Pán Bůh a Svatý Petr chodí tam nahoře nad mraky, a ze své ,,knihy dětí“ vybírají a rozdávají děti do rodin, které se jim zdají jako nejvhodnější. Vždy to umí perfektně zdůvodnit. Podle této teorie mi vlastně připadalo docela logické, že můj syn patří právě ke mně. Jako kdyby někdo tam nahoře věděl, že na nějaké velké mazlení nejsem, obdařil mě dítětem odmítajícím jakékoliv fyzické dotěrnosti. Jenže se to někde trošku zvrtlo. Čím víc mě on odmítal, tím větší touhu po nějakém kontaktu jsem přeci jen měla já. Bylo to docela absurdní. Věděla jsem, že budu-li se snažit prolomit pravdivost pořekadla ,,z odříkaného chleba největší krajíc“, zlomí to spíš mě. Ale zkuste si poručit. Zkuste udupat i tu trochu mateřského pudu, který si najednou začal hledat své místo mezi mnou a mým synem. Naštěstí nárazy reality, pokusy o jakékoliv sbližování, mě vždy hodily zpátky na zem. Jeho odmítání dotyků vyjádřené patřičným zvukovým doprovodem mě začalo pomalu ale jistě odrazovat od dalších dotýkacích pokusů. Myslím, že to ta příroda, nebo Bůh dobře zařídili. Občas se setkávám s dotazy typu ,,co mi život s takovým synem dal a vzal“. Odpověď se velmi často odvíjí od momentální nálady a rozpoložení, v kterém se zrovna oba nacházíme. Celkově by se ale dalo shrnout pár postřehů: Umím si vážit každé chvíle, kdy je klid a pohoda. Jsem více empatická k okolí. Slovo psychiatrie ve mně nevyvolává žádné předsudky. Pohybuji se v zajímavém prostředí. Mám profesi, v které jsem se ,,našla". Poznala jsem spoustu úžasných lidí. A mnoho dalších pozitiv, na které si zrovna nevzpomenu. Mám úplně šedivé vlasy. Beru již mnoho let antidepresiva. Patnáct let jsem byla těžce závislý kuřák. Nikdy nebudu mít vnoučata. Nikdy nebudu mít vnoučata. Nikdy nebudu mít vnoučata.....

44 názorů

Silene
16. 08. 2014
Dát tip

Víš, zdráhám se vyjadřovat nějak hlouběji snad ze svazující obavy, že by to vyznělo tak... zbytečně vedle toho, co tu zprostředkováváš ze sebe samé a svého bytí. Chci neuměle říci, že si vážím tvého přístupu k životu a situacím, které ti přináší. (Nepateticky) obdivuji a potvrzuji napříč komentáři zmiňované kladné názory na způsob tvého zformulování do psaných textů, civilní, silný, nepřepjatý. 

Jsi člověk, který nepomáhá jenom sobě, to je nesmírně moc.


Silene
16. 08. 2014
Dát tip

srozumeni, ahoj, četla jsem zatím jen trošičku, namátkou, ještě se vrátím přečíst alespoň něco. Je u tebe hodně poučení a píšeš dobře.


srozumeni
16. 08. 2014
Dát tip
To ja dekuji za navstevu a za tipy i u jinych dilek,zatim jsem nasla jeste jedno. Ale asi jich je vic,ktere si navstivilo,ale to jde blbe dohledat. Tak jeste jednou dekuji.

Silene
16. 08. 2014
Dát tip

Upřímně děkuji, že si tu smím číst.


srozumeni
14. 08. 2013
Dát tip
Lukáši, děkuji za vlídnou kritiku. Dokonce už i část textů mám vytištěných, že je začnu poupravovat. Už mi něco podobného napsal i jiný písmák, tak to začnu zkoušet, něco s tím dělat. Až budu mít něco víc vytvořeno, mohu Ti přeposlat k nahlédnutí? Tak také hezký zbytek léta.

srozumeni
08. 08. 2013
Dát tip
Asi se o tom prožívaném přeci jen píše snadněji. Aspoň mi i tady na písmáku občas lidi píšou, že mám dost podnětů ke psaní a tudíž výhodu. Tak jen se ještě naučit psát-hi, hi. Prostě všechno chce čas. Děkuji za Tvou kritiku. Ani nevíš, jak moc ses trefil, v těch úvahách, co by ze mne bylo, kdybych neměla postižené dítě atd....Dík a měj hezké odpoledne.

Athares
08. 08. 2013
Dát tip

 Z literárního hlediska jde o zajímavou zpověď, která by mohla být i základem pro bestseller dnešní doby. Netváří se to jako umění, je to prostě upřímná výpověď pocitů a pohled na zvláštní druh života. Já pracuji s postiženými lidmi a setkávám se s hodně zajímavými charaktery. Často si říkám: "Jaký by asi dotyčný byl bez svého postižení?". Podobně jsem přemýšlel i nad autorkou. Jaký život by vedla mít zdravé dítě nebo dokonce nemít žádné? Někteří lidé by bez svého utrpení nebyli ničím. Zapadli by do davu, jejich emoce by byly stabilní a ničím by nevybočovali. Zato těžké nástrahy osudu v člověku probudit výjimečnost, rozvinout třeba talent. Spousta kapel by nevznikla nemít jejich frontman nějaké psychické obtíže a byla by to škoda.

Už jsem trestuhodně odbočil od textu. Já tohle ale přesně vyhledávám. Umění mě musí donutit přemýšlet, prožívat. Někdy stačí jen se trefit do tématu a dobře ho popsat, což myslim, že se stává tobě. Jiný člověk se snaží stvořit něco hlubokého, neotřelého, nového a nezaujme tím nakonec nikoho...

  


srozumeni
17. 07. 2013
Dát tip
kopretinko děkuji.

srozumeni
17. 07. 2013
Dát tip
Petře díky. Jarmilo a Sarrah, i vám moc děkuji. je to tak, vím, že je spoustu lidí, kteří nemohou být rodiči a prarodiči. Taky znám pár starých lidí, kteří děti mají, ale stejně jsou osamělí a děti na ně kašlou. Všude je něco. Však já nechci moc skuhrat...Mějte hezký den.

Sarrah
17. 07. 2013
Dát tip
*** Jarmila to napsala dobře. Nikdo z nás si sami nejsme jisti, jakou zátěž jsme schopni unést. Někdo se hroutí u naprosto nepodstatných událostí, někdo je pro druhé vzorem síly a "velikosti". A to ty "srozumění" pro mne JSI !!! Vždy si ráda přečtu řádky od Tebe.

Petr.II
17. 07. 2013
Dát tip

tak taky jednou: *


srozumení, věř, že bez tohoto syna bys nebyla tam, kde jsi, nepochopila bys to, cos pochopila, nežila bys tak, jak žiješ.

Ve finále, jak píšeš, ti to přesto vychází dobře, 7:6

Někdo nemůže mít ani vlastní děti, i bez vnoučat se dá žít(

Chce to jen odvahu a tys ji našla*****


srozumeni
17. 07. 2013
Dát tip
Diky bracke...

fakt vyborny. tvoje uprimnost je odzbrojujici.******************


srozumeni
16. 07. 2013
Dát tip
Dekuji,moc si Tvych slov vazim.

Marcela.K.
16. 07. 2013
Dát tip

" A napadlo mě- Když nám vybírá Bůh role, proč by nám tedy nemohl vybíra i děti?..."

...protože nám dal svobodu, rozum. Dal ti možnost si vybrat jaký život budeš žít. Nevím, jak těžké je pečovat o dítě s autismem, vím ale jaké to je, pečovat o těžce nemocné. Ano, zasloužíš si uznání a je smutné, že nepoznáš, jaké to je pochovat si  své vnouče, přesto si myslím, že Tvůj život se dotýká  Boha víc, než si myslíš.

 


srozumeni
16. 07. 2013
Dát tip
Kočkodane, je to vážné, žádná srandička od Tebe. Děkuji.

Kočkodan
16. 07. 2013
Dát tip
Já také sundavám imaginární kloboucek z hlavy.

srozumeni
16. 07. 2013
Dát tip
marcelo, děkuji. Marcelo K. Tobě také děkuji. O Bohu se často zmiňuji možná proto, že jsem přišla hodně do styku s lidma věřícíma, jezdila jsem na tábory pro postižené pořádané církví, kde mi bylo fajn a pracuji i v zařízení mající s církví něco společného. A napadlo mě- Když nám vybírá Bůh role, proč by nám tedy nemohl vybíraz i děti?... Zuzulinko i Tobě děkuji. Rainmnna jsem si také nenechala již asi podesáté ujít a také mě stále dojímá. (Myslím, že s kolegyněmi z práce by jsme už také mohly nějaký takový film zahrát, skoro jako Hofmann. Ten tu roli studoval při pobytu v zařízení s autistama. My umíme naše klienty také leckdy pěkně napodobovat). Lakrove, děkuji. Máš pravdu. Taky mi to po přečtení prvé věty napadlo, že to zase začínám o něm. Ale pak jsem to přeci jen snad trochu obrátila. A s tou víru to mám tak, už jsem psala Marcele, sice já sama cestu k Bohu nenašla, ale mezi věřícími lidmi se občas pohybuji a je mi s nimi fajn. Proto jsem si dovolila se i o Bohu zmínit. aleši, Petře 333, Alegno, jenny a kolooušku i vám moc děkujiza čtení, típky nebo jen hvězdičky.

koloušek
15. 07. 2013
Dát tip
Máš těžký úděl, ale nejsi sama. Já sice vnuky mám - i nemám. Píšeš čím dál líp. T*

Alegna
15. 07. 2013
Dát tip

silně zapůsobilo, jinak nemám slov*****


Petr333
15. 07. 2013
Dát tip

s dovolením přidám ***


smekám...


Lakrov
15. 07. 2013
Dát tip

Uvádíš, že tentokrát budeš psát o sobě, a ze začátku mi připadá, žes na to hned po dopsání názvu skoro zapomněla, protože se na sebe stále díváš přes svého syna a na základě toho pohledu uvažuješ o celkem složitých tématech. A uvažuješ o nich zajímavě: není v tom ani odsudek alibismu věřících (typický pro ateisty), ani oslava Vyšší Moci (taky není co oslavovat). To, že píšeš předvším o sobě, pak najednou udeří z poslední ho odstavce a především z poslední věty a jejího trojího opakování.


Zuzulinka
15. 07. 2013
Dát tip

zrovna včera jsem koukala na Rainmana a obdivovala... a bulela... nevím, zdali bych tohle zvládla, ale pokud by mi Svatý petr takhle nadělil, musela bych a byla by to lekce... nakonec všichni se tady na Zemi učíme své vlstní víře... závěr je hodně působivý, hodně... snad jen, chce se m i říci.: Máš vlastně pořád u sebe dítě. někoho, kdo Tě bude skutečně po zbytek života potřebovat, ačkoli to nedá nikdy pořádně najevo.... což je paradoxně obdobné, jako u zcela zdravých dětí...


Marcela.K.
15. 07. 2013
Dát tip

Ta teorie s "rozdáváním dětí" je sice úsměvná, ale jinak úplná blbost :-)

Naše maminka se s námi také moc nemazlila...ono dřív na to mazlení nebyl tak nějak čas a ani to nebylo tak "doporučované"...ono je otázkou, jak se ty dnešní "mazlivé" děti nakonec ke svým rodičům budou chovat ve stáří...ale to odbočuji. Mimochodem, mám to stejně jako Vampirelord.

Zaráží mě, jak ty - bezvěrec- často používáš v tak krátkém textu odkaz na Boha.

To, že se tu tak upřímně zpovídáš celkem chápu - znám tento způsob "terapie".

Nebudu tě obdivovat, protože si nemyslím, že bys byla až tak "úžasný člověk". Myslím, že jsi fajn ženská, která našla smysl svého života - Lásku.

A k tomu Bohu...já si někdy myslím, že si s námi hezky hraje :-) vybírá nám role, které nám sednou. My se dost často ptáme proč, ale to se dozvíme až na konci, až všechny kamínky mozaiky našeho života zapadnou na své místo.

Přeju ti hodně hezkých dnů s tvým synem. *


marcela.m.
15. 07. 2013
Dát tip

Si úžasný Človek..


srozumeni
15. 07. 2013
Dát tip
Diano, moc děkuji. I za to, že to čteš. gabi, moc děkuji, potěšila jsi mě Tvou příznivou kritikou. Čudlo dík. plpko, už jsem to psala Evženii nahoře. Nevíš, jak by ses zachoval. A všude je něco. Děkuji za návštěvu.

plpko
14. 07. 2013
Dát tip
Áno, to je neskutočne ťažký údel, neviem ako by som to zvládal ja. Asi len veľmi, veľmi tazko, ktovie či vôbec. Máš môj obdiv.

Čudla
14. 07. 2013
Dát tip

Obdivuji. *


gabi
14. 07. 2013
Dát tip

hodnotím nielen obsah a tvoju otvorenosť, ale aj formu a nemám čo vytknúť

veľmi pôsobivé je opakovanie posledného negatíva

dobrá práca jéčko *


Diana
14. 07. 2013
Dát tip
Moc si vážím tvé upřímnosti. Nikdy bych se tohle asi nedověděla ve svém okolí a při své profesi. Děkuji, že nám dáváš možnost víc porozumět druhým lidem. ***

Vampirelord
14. 07. 2013
Dát tip

Tak to u nás taky ne...a snad právě proto já jsem přesně obrácenej typ....


srozumeni
14. 07. 2013
Dát tip
U nás v dětství.

Vampirelord
14. 07. 2013
Dát tip
U vás, když jsi byla malá, nebo u vás v manželství...?

srozumeni
14. 07. 2013
Dát tip
Ale tak on se taky člověk různě mění. A to byla ta výchova-žádné velké objímání se u nás nenosilo. Dík za návštěvu. Hezký den.

Vampirelord
14. 07. 2013
Dát tip
Tos mi docela překvapila, že nejsi mazlivý typ...já bych to tipnul obráceně, ale znáš to, odříkaného největší krajíc....a konečně něco o Tobě.....takhle pokračuj....

srozumeni
13. 07. 2013
Dát tip
To nikdy nevíš. Každej máme to ,,svý". Díky.

Myslím si, že to co ty, bych prostě nezvládla. *


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru