Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Zajícova kličkovaná

Výběr: Karpatský knihomoľ
28. 07. 2020
17
43
1401
Autor
fialka...

O zajíci ještě jednou, delší s příběhem :-)

 

Zajíc zrovna prošlapává

cestu, kde je suchá tráva,

nastraží své dlouhé uši,

neboť nebezpečí tuší.

 

Panáčkuje, oči slídí,

kolem dokola vše vidí,

přikrčí se k zemi zpátky:

S orlem nejsou žádné hrátky,

 

v pelíšku jsem měl být radši."

Prchá, seč mu síly stačí,

z kopce svižně kotoul metá,

jen po něm není veta.

 

V běhu náhle uhne stranou,

pak předvede kličkovanou.

Rychlost a pár vtipných triků

úspěch slaví v okamžiku.

 


43 názorů

fialka...
09. 09. 2020
Dát tip

R.L. děkuji :-)


fialka...
01. 08. 2020
Dát tip

jaroslava.anna - děkuji, to mne těší :-)


Krátce, pobavila! Hned mám dobrou náladu. T 


Krátce, pobavila! Hned mám dobrou náladu. 


fialka...
31. 07. 2020
Dát tip

Blacksabbath moc děkuji :-)))


jé....:-):-):-)...........*/******************


fialka...
30. 07. 2020
Dát tip

Silene, moc děkuji za tvůj pohled,  pro mne hodně poučný, původní zní dobře :-)


Silene
30. 07. 2020
Dát tip

fialko, toto mě napadlo okamžitě, ani jsem nepřišla napsat, neboť se jako řešení natolik samozřejmě nabízí, a že když ti takové bude vyhovovat, přijdeš si na něj pohodlně sama.. A ano, ano, technicky jde o trochejsky metrický veršík.

Dočista pro zajímavost, zkus si ještě ten nemetrický zarecitovat s "předvádí", tj. pak předvádí kličkovanou, když už si tak hrajeme, jak jej cítíš. A můžeš i KK oslovit, jak by se jemu co líbilo, zda nebude podezírat z metra za každou cenu :). Jen jestli chceš, pochopitelně.

příp. "předvádí i kličkovanou"

Každá z variant má své.

 


fialka...
29. 07. 2020
Dát tip

Silene, tak ještě jednou - předvede i kličkovanou- to je už snad dobré :-)

 


fialka...
29. 07. 2020
Dát tip

atkij děkuji za tip :-)


fialka...
29. 07. 2020
Dát tip

Zeanddrich E. - těší mne, že se ti líbí, děkuji  :-)


Hezké to je :) Tipuji


fialka...
29. 07. 2020
Dát tip Silene

Silene, máš pravdu, kvůli třetímu řádku jsem vlastně vyřadila, pak  ještě "pokračuje". Nechám jak je, "předvede" je pro kličkovanou výstižnější. U známých autorů se asi nepřesnosti berou i za záměrné. Také se s tím setkávám.

Violkové kvítí by nebylo, kdyby maminka nenamalovala do památníku, asi bych zvolila nic neříkající přezdívku :-)


Silene
29. 07. 2020
Dát tip

fialko, opakuji se s ujištěním, že záleží na tobě a že se nejedná o chybu. Jde o konstrukční řešení, jakého je poezie (včetně říkanek) plna, takové verše, uplatněné kvůli slovosledu, větné stavbě, důrazu acojávímčemuještě se běžně používají.

U Radka Malého taky např., a že ten jistě ví, co s českým jazykem. (Našla jsem u něho i jevy, kterým nerozumím, u nichž nevím, zda je chyba na mém přijímači anebo jednoduše utekly, když spěchal s prací... Všichni jsme lidi. Ale to šlo o jiná zjevení.)

Jsem to zmínila, jen pokud bys vyloženě měla za cíl jednotné, žádnou licencí nenarušené metrum. Jsou lidi, kteří prozměnu nepreferují takovou práci, ale tu proměnlivost, každý má své estetické cítění. Však víš...

konkrétně potom k uvážení: Zmíněný návrh je v konkurenci se třetím veršem.

Hehe, Kočkodánku, řekla bych, že violkové kvítí je určitě lákavější než maskovacím okvětím zasypaný výluh ze staré čarodějnice, tedy co do smyslového požitku, tákže... opět mi nezbývá, než souhlasit.


fialka...
29. 07. 2020
Dát tip

Silene - předtím jsem uvažovala taky - předvede svou kličkovanou -

Těší mne, když mám říkanky bez chyb a když se líbí. Vlastně se díky vtipným komentářům, protože mi nedá se nepodívat, seznamuji i s tvorbou uznávaných ilustrátorů :-)))

Kočkodane svůj předchozí účet jsem mazala počátkem roku 2015, u srdéčka hoši tehdy zahřáli jiné kvítko :-))) Díky za vtipnou odezvu :-)


Kočkodan
29. 07. 2020
Dát tip Gora, Silene, fialka...

Zaregistroval jsem jakýsi kladný postoj k mému rýmovanému komentáři, takže (vlastně i včetně dvou pánů) vám dvěma děvčatům dík.

A nemohu nezmínit, že jsem si opět povšiml tradičně nápaditě formulovaných komentů z vás dvou té zřejmě méně voňavé. Vztaženo samozřejmě na květinové nicky.

 

Ano, je to žel vskutku tak – mladí elektronicky nejištění skokani (ne žabáci) skočili v Krkonoších z můstku a pak se jednoho dne stali obětí čistky. Je mi líto těch hochů. No, aspoň že tenkrát zahřáli u srdéčka tu voňavější z vás. (stále jde o přezdívkové floristické hledisko)


Silene
28. 07. 2020
Dát tip

Kočičák by zasloužil, takhle nás šidit! :)

Ještě ty ilustrace, jak minule zmiňovala En, tak z tvořících (doufám) autorů bych si také uměla vybrat:). Samozřejmě kromě paní Vydrové...

Filip Pošivač, co říkáš?

(Né že bych ti nekladla na bedra kvantum zcela ne-ná-roč-ných čtenářských požadavků...)


Silene
28. 07. 2020
Dát tip

Není to nutné měnit, vyloženě že bys chtěla, říkanky uznávaných básníků jsou takových veršíků plné - třebas Hrubínovy. On uměl moc fajnově míchat.

Jestli mé ospalé oko dobře čte, vše ostatní je trochejsky cajk.


fialka...
28. 07. 2020
Dát tip

Silene díky,  jedno z míst, kde jsem si nebyla jistá, popřemýšlím :-)

Bohužel, nearchivoval ...


Silene
28. 07. 2020
Dát tip

Jo, tak tuto říkanku jsem neměla čest poznat, smrtelně mě to mrzí!

Kdyby se tak Kočičák samoarchivoval... toužebný smajlík.


Silene
28. 07. 2020
Dát tip

fialko,

pak předvede kličkovanou.

Ale ono se to právě dobře ztrácívá tam, kde na slabé pozici začíná to víceslabičné slovo svou předponou nebo pak na silné pozici dlouhá samohláska. Když obojí, tak si to kolikrát ani neuvědomujeme, myslím si...

 


fialka...
28. 07. 2020
Dát tip

Silene moc děkuji za tvá slova :-) Dvojtečku a tečku vrátím na správné místo, přemýšlím, který veršík je nemetrický, pochybností mám víc :-)

Škoda, že jsem smazala i s dílem Kočkodanovu reakci na říkanku Vašek a Jára, ta je pro mne opravdu nezapomenutelná. :-))


Silene
28. 07. 2020
Dát tip

A souhlasím, Kočičák je bezkonkurenční, mohla by existovat i paralelní rošťácká verze pro méně úzkostné pra/rodiče :)). 

Vsadím se, že někteří potomci by se šestým smyslem naučili promptně číst sami! Jen aby odhalili, čemu se stařešinové rodu pochechtávají.


Silene
28. 07. 2020
Dát tip

fialko tečkovaná, u tebe věru není snadné si vybírat :). Další moc pěkná práce tahle dlouhá, zněžnění pelíškem i jasné vítězství (no, protentokrát) -- hezky jsi dětem zaopatřila potřebnou naději a povzbuzení, přičemž nepopřela potravní řetězec... V současném čtenářském rozpoložení se mi i ten nemetrický veršík (jde o uznávaný způsob zapracování, není to hřích) jeví dobře vsazený (v rámci přirozeného toku řeči, která asi právem dostává přednost). 

Nevíš/víš, jak moc bych si přála, aby zajíček neunikl běžílišce (samozřejmě s patřičnou slevou pro nás, nadšené předčtenáře, zlehčující smajlík).

A pofidérní služby ospalého korektora přihozeny: Zde v předložené verzi přisadit prosím interpunkční dvojtečku bezmezerně ke slůvku zpátky a u přímé řeči koncové uvozovky až za tečku.


fialka...
28. 07. 2020
Dát tip

Andělko děkuji, měla jsi hezký týden s vnoučaty :-)

Kočkodane jako vždycky se skvěle bavím, moc děkuji :-)

Čudla,Gora, Aleš - děkuji za tipy


Kočkodan
28. 07. 2020
Dát tip Nami 99, Karpatský knihomoľ, Silene, fialka..., Gora

Zajíc slavil u jezevce,

domů valí už ne lehce,

alkáč bumbal málo skromně,

jde po čtyřech, a ne rovně.

 

Z výšky zajdu orel vidí,

pocit hladu není pidi,

mozek hlásí: Ušák nalit,

chuť na něj si hned nech zajít.

 

Pár promile má náš savec,

a tím pádem smůlu dravec,

třebaže s ním pudy šijí,

na alkohol alergii

provokovat netroufne si,

následků se hodně děsí,

jíst zajíce na víně,

to se rovná kravině.

 

Kdyby si to přece troufl,

týden by mu bylo šoufl,

tak, ač s myslí trýznivou,

hledá kořist střízlivou.

 

Tématu zaječích pohybů se mimochodem věnoval v 80. letech zpěvák Dalibor Janda (viz populární píseň Hráli jsme kličkovanou).


Andělka1
28. 07. 2020
Dát tip

lÍBÍ SE MOC, NYNÍ JSEM BYLA S VNOUČATY V POHÁDKOVÉ REZERVACI A TÝDEN JSEM JIM BYLA BLÍŽE. JIM BY SE TO LÍBILO...:-))..A JE TO DVOJSMYSLNÉ, JAKO BYLY TY POHÁDKY NA ŠUMAVĚ V LESE - I PRO DOSPĚLÉ ZE ŽIVOTA.


fialka...
28. 07. 2020
Dát tip

K.Knihomole děkuji, mám radost :-)


Nami 99
28. 07. 2020
Dát tip

Děkuji.


fialka...
28. 07. 2020
Dát tip

Vesuvanko, Alegno, Schwalbe MilaneH a Nami99 moc vám děkuji, že jste četli a napsali milé komentáře, Nami i vtipný veršovaný :-))


Ako dieťa som miloval takéto verše o zvieratkách a v podstate ich milujem dodnes. Vydarené. 


Nami 99
28. 07. 2020
Dát tip Karpatský knihomoľ, MilanH, Alegna, vesuvanka, Kočkodan

Skáče zajíc v jetelíčku,

skáče zajíc v jeteli.

Za sluníčka, při měsíčku,

zajíček je veselý.


MilanH
28. 07. 2020
Dát tip

Fakt dobrej zajíc a hlavně rychlej TIP


Nami 99
28. 07. 2020
Dát tip

Hezké.


vesuvanka
28. 07. 2020
Dát tip

Moc hezky napsané :-))) ***


Schwalbe
28. 07. 2020
Dát tip

Chudák orel, bez oběda :)


Alegna
28. 07. 2020
Dát tip

hezky zveršovaný napínavý příběh se šťastným koncem, to mám ráda :)***


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru