Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

VRKOČ A VAŇOVSKÝ VODOPÁD

18. 03. 2021
28
33
849
Autor
vesuvanka

Vrkoč a Vaňovský vodopád

 

Zdravím všechny Písmáky a zvu na virtuální výlet za  krásami Českého středohoří.  Tentokrát navštívíme zajímavý skalní útvar Vrkoč a Vaňovský vodopád - obojí poblíž Ústí nad Labem.

 

Vrkoč uvidíme z vlaku po levé straně cestou z Lovosic do Ústí nad Labem. Tato nádherná skála je typickou ukázkou  sloupcové odlučnosti čediče, která nás zaujme zvláštním a ojedinělým uspořádáním sloupců do obráceného vějíře (milíře) , čímž se zapsala i do zahraniční geologické literatury. (Podobnou skálu s vějířovitým uspořádáním čedičových sloupců bychom našli až na Islandu). 

 

Náš Vrkoč se nachází u silnice, vedoucí podél trati, přibližně 3 km od hlavního nádraží v Ústí nad Labem. Skála byla odkryta v 19. století při stavbě železnice z Prahy do Drážďan. O její záchranu před další těbou kamene se zasloužili významný geolog, vulkanolog a petrograf prof. Josef Emanuel Hibsch a železniční stavitel ing. Alois Negrelli. 10. června 1966 byl Vrkoč  vyhlášen přírodní památkou. Je zajímavý i z hlediska botanického. Na jaře zde kvete nejen tařice skalní (Aurinia taxatilis), ale i velmi vzácný lomikámen trsnatý vlnatý (Saxifraga rosacea subspecie steinmannii).

 

 

01

 

 

Vpravo od Vrkoče, tak trochu schovaný, se na Podlešínském potoce nachází Vaňovský vodopád, jehož vody padají z dvanáctimetrové kolmé čedičové stěny.  Je to nejvyšší vodopád v Českém středohoří, u něhož jsme se zastavili jednou v létě. Úchvatný pohled na tuto jedinečnou scenérii, ale i poslech symfonie padajících vod. Cestou podél potoka nás zaujala žlutě kvetoucí netýkavka velkokvětá (Impatiens noli-tangere).

 

 

 

 

02


33 názorů

vesuvanka
05. 10. 2021
Dát tip

Mílo, děkuji za zastavení a milá slova, i Tip :-))). Na Vrkoč a Vaňovský vodopád ráda vzpomínám, jsou to nádherná místa.


Mimiane
05. 10. 2021
Dát tip

Krásně napsaný, obrázky se mi neotevřely, škoda, ale stejně je mám před očima. V posledním čase v těch místech bývám  často, je tam krásně. Děkuji..


vesuvanka
30. 06. 2021
Dát tip

Jarmilo, potěšila jsi mě svojí návštěvou a milými slovy, děkuji i za Tip :-)))


Jamardi
30. 06. 2021
Dát tip

Vodopád je velice působivě zachycený.


vesuvanka
21. 03. 2021
Dát tip

Marti, děkuji za zastavení a milou odezvu :-)))


Markel
21. 03. 2021
Dát tip

moc krásné, text i obrázky *


vesuvanka
20. 03. 2021
Dát tip

Aničko, děkuji za zastavení a milou odezvu :-)))


annnie
20. 03. 2021
Dát tip

Opět pěkné a zajímavé. Opět tip a.


vesuvanka
19. 03. 2021
Dát tip

Maruško, děkuji  za zastavení a milou odezvu :-))). 

Fialko, děkuji za zastavení a Tip :-)))


To je prostě úžasné. Budu muset vyrazit za poznáváním.


vesuvanka
19. 03. 2021
Dát tip

Jardo Oldjerry, Musaši a Phillogyny, děkuji za zastavení a Tip :-)))


vesuvanka
19. 03. 2021
Dát tip blacksabbath

Ivi, děkuji za zastavení, milá slova i Tip :-))). Mně se název Vrkoč také líbí. Ta skála mě fascinuje :-)))


Jani....děkuji za procházku!!!!.....Krásné obrázky!!!..............P.S. Vrkoč...to se mi líbí:-)))..................*/**********


vesuvanka
19. 03. 2021
Dát tip Gora

Renato a Irenko, díky za nahlédnutí :-))). Mám radost, že se vám obrázky líbily.

dievča z lesa, děkuji za přečtení a milou odezvu :-)))


krásny výlet


Gora
18. 03. 2021
Dát tip

Bezvadné, Jani!! Díky.


bixley
18. 03. 2021
Dát tip

Krááása! A díky i za ten hezký doprovodný text.


vesuvanka
18. 03. 2021
Dát tip kouzelná_květinka

Renato, Irenko, Janinko  a Peter, posílám odkazy na obrázky, snad se vám otevřou:

Image.ashx

 

 

Image.ashx


vesuvanka
18. 03. 2021
Dát tip

Láďo, Lucko, Křivodržko, Pavle, Milane, Renato, Irenko, Janinko, Květoni, Liduško, Luboši, Jirko, Dagmaram a Peter,

potěšili jste mě svojí návštěvou, milými slovy i Tipy, děkuji :-))).

Zároveň děkuji i dalším tipujícím :-)))


škoda, že zatiaľ nevidím obrázky


Dagmaram
18. 03. 2021
Dát tip

krásné obrazy. Ten první bych si dala na zeď :-)


a2a2a
18. 03. 2021
Dát tip

Děkuji za Chvilku přírodopisné poezie. Už jsem to napsal dříve, ale znovu se mi potvrdilo, že číst tvé texty je i radost z mateřštiny.


Kočkodan
18. 03. 2021
Dát tip vesuvanka, blacksabbath

 

Kdo ke skále oči stočí

 

skrz okénko vlaku,

 

v srdéčku se rozvrkočí,

 

neodolá tlaku

 

a veliké touze

 

koukat na ni dlouze.

 

Jako tygr skočí,

 

a ačkkoliv má nahnáno,

 

páč problémy asi čuje,

 

přesto brzdu záchrannou

 

neprodleně aktivuje.


Alegna
18. 03. 2021
Dát tip

díky za to, žes nás vzala na výlet, nemůžeme sice fyzicky, ale tohle bylo pro mě úžasné, protože sama bych se na skutečném výletě toho tolik nedozvěděla a ty obrázky jsou dokonalé*****


Skvělý tip na výlet.


Janinko děkuji za velmi zajímavá písmenka, bohužel obrázky nevidím.. :-(


Gora
18. 03. 2021
Dát tip

Zajímavé, díky za přiblížení... jen kdyby byly ještě vidět obrázky...


bixley
18. 03. 2021
Dát tip

Já tam ty obrázky nevidím... :-(


MilanH
18. 03. 2021
Dát tip

Krásný výlet :-) Jani :-)


stromeček
18. 03. 2021
Dát tip

Zajímavá inspirace, nemám to daleko, díky.


Pěkné ilustrace! Hezly do detailů popsané...


Nami 99
18. 03. 2021
Dát tip

Zajímavý výlet a hezké ilustrace.


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru