Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

***

18. 04. 2021
5
14
501
Autor
egil

 

kotníky v blátě -

do odrazů déšť vnáší

tekuté kruhy

 

pes vede pána -

reflexy na vodě; teď!

za mnou je západ


14 názorů

CHT
27. 10. 2021
Dát tip

no jo.

není jednoduché projít úzkou stezkou.


Philogyny
29. 04. 2021
Dát tip lawenderr

neuhnu a umím

stála bych si za svým, nezměnila bych ani slovo


snake_01
18. 04. 2021
Dát tip egil

egile, ještě jedna věc, nevím, jestli jsi četl tohle: https://www.pismak.cz/index.php?data=read&id=509487

ale mohlo by Ti to pomoci... jde o úvod k tomu novému sborníku, shodou okolností je to vystavěné právě na příměru psaní haiku a fotografování.


egil
18. 04. 2021
Dát tip

snake_01 - přiznám se, že jsem trochu doufal, že mi k tomu zrovna Ty něco připíšeš.

Díky moc! Zkusím... 


egil
18. 04. 2021
Dát tip

Díky všem za rekce; atkij za  inspirativní ukázky -

orane, nejspíš máš pravdu - včera jsem to tady právě v diskusi řešil s několika lidmi (mimo jiné s tím, že jsou západní myšlení i jazky obecně nastaveny metaforičtěji). A mně byl vždycky tenhle útvar vzdálený, nikdy jsem mu nerozuměl atd. Nicméně jsme na Písmáku, což je interaktivní sociální li.-sever, tak jsem si říkal, že zkusím něco neuměle napsat - ne abych se ujistil, jakej jsem pašák (nejsem; a v téhle formě nejen že nejsem doma, nejsem ani na zápraží), ale abych to konečně pochopil!! A pravda je, že už se mi začíná malinko rozsvěcovat. 

lawenderr - na tom něco bude, myslím. zní mi to logicky. 


snake_01
18. 04. 2021
Dát tip CHT

egile, mám dotaz:

šlo by to přepsat tak, aby:

1. tam nebyla ani jedna metafora

2. se tam explicitně nevyskytoval lyrický subjekt

3. to bylo snadno čitelné

4. to bylo jazykově prosté

?

Myslím, že ten příměr ke cvaknutí k fotoaparátu ze včerejší debaty, byl dobrý. Zkus začít tím - když fotíš, lyrický subjekt je za fotoaparátem, vše zobrazené je viditelné obyčejné...

 

Neber to jako kritiku, jen se snažím směrovat...


oran
18. 04. 2021
Dát tip egil

egile, tohle specielne tobe moc nepujde. ty mas tu palici nastavenou jinak.


teisan
18. 04. 2021
Dát tip

(Jenom tak na okraj a ve zkratce - ozvu se)

Opentlený cvak...(včerejší debata), ale něco zaujalo - co by se mohlo i časem dále vyvíjet jako jedna z možností. Po válce v Japonsku založeno: Modern Haiku Association...Gendai Haiku Kyokai...v něm se zorganizovali básníci, kteří spojili tradiční poetické myšlenky se současnou estetikou, jazykem a filozofií....uvidí se, jak se to bude celé vyvíjet (pokud mezi tím všichni neumřeme :).


ve druhém tápu, v prvním si myslím, že ne


lawenderr
18. 04. 2021
Dát tip

na haiku, co se mi líbí, se mi líbí, že mají první a druhý plán (teda kromě učité harmonie v prvním plánu, bez ní by pro mě bylo jen SMS). Tvoje haiku jako by mělo Jen druhý a třetí plán :D Mě to čtenářsky zneklidňuje a nutí mě to číst a představovat si a hledat a nacházet nehledané a opouštět hledané :) myslím si, že se zakladatelé haiku nemůžou v hrobě obracet (by to byla metafora). Ale jen můj názor a dík za tvůj haikupohled, tip za něj.


Janina6
18. 04. 2021
Dát tip

Mně se to moc líbí. Ale protože nerozumím haiku, tak jsem možná vedle jak ta jedle :-)


atkij
18. 04. 2021
Dát tip

A kdysi jsem napsala svou reflexi po čtení haiku svým kamarádkám:)

https://www.pismak.cz/index.php?data=read&id=501165


atkij
18. 04. 2021
Dát tip Zbora, Gora, lawenderr, teisan, blacksabbath

Vše tone v mlze

jen tam, kde tuším řeku

bledé odlesky.

 

Líný proud říčky

přikolébal až ke mně

mrtvolku ryby.

/Jakub Zeman/

 

burácí příliv -

i sumýš přilepený ke dnu

se hýbe

/Radek Štěpánek/

 

Pramen Najmanky -

nabírám prorezavělým dnem

zas o něco rychleji

 

Přeplula kachna -

vidím se na hladině

celý zmačkaný

/Roman Szpuk/

 

Bouře utichla -

ve výmolech pěšiny

se chvějí hvězdy

/Katka Soustružníková/

 

Lesní studnička

Chodievam sa z něj napiť

aj keď nemám smad

/Peter Kovalík/

 

Z vybraných textů, zaměřených na hladinu a její zcadlení, chvění, prostup myšlenek, je znát osobitý přístup k haiku. Přesto je pro ně společné - předatelnost čtenáři. Přesto mu interpretačně umožňuje navázat na vlastní zkušenost, dává prostor k uzavření. 

Vzpomínám na vlastní zkušenost z mých haiku počátků/ne že bych nyní byla o mnoho dál/, že mnoho textů mi přišlo jako velká nuda. Zvyklá na metaforičnost, bujnou imaginaci. Přesto je mnoho haiku textů, které jsou naprosto kouzelné, bez všech poetických pozlátek. Oprostit se od nich a zaznamenat zajímavé střety ideí, moment, je ve právě své jednoduchosti nesmírně obtížné. A pokud se člověk zajímá déle a déle, o to víc pak dokáže /pro jiné možná banální/ takový text ocenit.

Jelikož jsi výborný fotograf a máš cit pro vnímání detailů, věřím, že se propíšeš ke krásným haiku textům. 

 

 


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru