Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Pan Vrtiška: Záhada vysvědčení - díl první

03. 07. 2021
10
34
1002
Autor
Aru

Spolupsaní Aru a blacksabbath.

Dnes nehledejte, kdo napsal který odstavec. Stejně neuhodnete!

Druhý díl příště ;)

Vrtiška se právě vrátil z venčení s Ferdou, pršelo jakoby Noe měl stavět ten svůj klecovní parník na metráky a metráky zvířat a jídla pro ně. Ferda, ale oblečen do pláštěnky s kapuckou se slušivýma ouškama, bez které ven za deště nešel, musel si pečlivě přečíst všechny vzkazy na rozích a patnících co mu ostatní psíci zanechali. Zvlášť jeden ho moc zaujal od Betinky, která sdělovala, že je svolná. Jiří z toho celý promrznul, chráněn před deštěm jenom deštníkem. Doma si udělal horké té z pytlíku, který schoval z předešlého téování. Jiří byl spořivý a plýtvání nesnášel.

 

Sedl si mezi hromadou knih v úhledných komíncích ke stolečku, kde trůnila miniaturní bonsai vavřínu, kterou Jiří ve volných chvílích, když neřešil záhady zastřihoval. Když se právě chystal ustřihnout třetí list na páté větvičce, začala vyzvánět Jiřího Nokie, "píp, píííp, pípi, píp."

"Že by nějaká záhada?"

Vrtiška se natáhnul přes vavřín pro telefon.

"Záhadolog Vrtiška. Co si prosím přejete?"

"Dobrý den", ozval se na druhém konci dětský hlas. "Vy prosím řešíte záhady?"

"Ano. S čím mohu pomoci?"

 

"Pane záhadologu. Já jsem dneska dostal vysvědčení. Samé jedničky! Uložil jsem si ho do obalu a dal do batohu. Chvátal jsem domů, abych se pochlubil rodičům. Ale když jsem doma otevřel batoh vysvědčení nikde. A to jsem měl za samé jedničky slíbený člun na vodu."

"Tak to musím vyzáhadologovat, jak se jmenuješ chlapče a kde bydlíš?"

"Promiňte, jmenuji se Vítězslav Bidlo a bydlím s rodiči v Kadibudce nad Vltavou, to je takové město, ono má trochu zvláštní jméno."

"Sbalím si kufry a vyrazím," ukončil hovor Jiří a přitom si pomyslel, že kluk je chudák s takovým jménem.

Ferda už byl oblečený do pláštěnky, přes kterou měl přehozené kožené brašny s nezbytnými psími věcmi, seděl na zemi u rozevřeného lodního jízdního řádu, protože i Vrtiškovice byly u Vltavy. Jiří pohladil Ferdu po hlavě."

 

"Tak to nám jede za půl hodiny, to abych sebou hodil a venku pořád strašně lije," pronesl zachmuřeně Jiří a začal bez ladu a skladu házet věci do své cestovní brašny, když zalezl do kópelky, Ferda mu brašnu úhledně přeskládal. Jiří tradičně oblečen vyrazil ven, před vchodem rozevřel deštník a Ferda nasadil kapucku, ale v ten moment déšť ustal. Jiří tedy schoval deštník a Ferda si stáhnul kapucku z hlavy a vyrazili mezi loužema k přístavu. Přišli akorát na čas.

 

"Jeden celý a jeden poloviční lístek do Kadibudky nad Vltavou."

"Ale ten pes musí mít náhubek, pane Vrtiška," pronesl bodrý chlapík prodávající lístky.

Ferda si naštvaně nasadil náhubek, aby mohli vyrazit.

Usadili se do podpalubí.
"Ferdo za chvíli budeme proplouvat zdymadlem a pak už jen pár zákrut a budeme u cíle."
Ferda si položil čumáček na packy. Mořskou nemocí sice netrpěl, ale pevná zem pod nohama je pevná zem pod nohama.
 
Když byli uprostřed zdymadla loď se zastavila. Co se to děje? Do podpalubí vešel sám kapitán.
"Vážení cestující. Omlouvám se vám jménem naší plavební společnosti. Zdymadlo nezdýmá. Nevíme co se stalo. Všechno je funkční. Všechny motory běží tak jak mají. Vypadá to na nějaké nadpřirozeno. Prosím vás všechny, aby jste se pomodlili k bohu Achelóosovi. Je to bůh řek určitě nám pomůže."

Všichni najednou, i ti kteří na žádné nadpřirozeno nevěřili, začali mumlat nějakou tu modlitbičku na kterou si právě vzpomněli. Bylo slyšet andělíčku můj strážníčku, Otčenáš i Zdrávas. Nebylo divu. Ve vzduchu bylo cítit cosi, co nikdo neuměl pojmenovat.

Pomohlo to! Za chvíli se loď i zdymadlo daly do pohybu. Výdech cestujících byl hlasitý, ale přesto přes něj bylo slyšet vzdalující se smích a... "To ještě není moje poslední slovo".

 

Sluníčko se vyhouplo mezi mraky a udělalo se tak krásně, až si Vrtiška rozepnul jeden knoflík u baloňáku a narazil si buřinku do čela, před ostrým sluncem. Ferda si stáhnul náhubek a flusnul Jiřímu na lakýrky, jak měl ve zvyku a přeleštil je pacinkou, po té si sundal pláštěnku a dal si psí kšiltovku. Byli v Kadibudce nad Vltavou. Před přístavem seděl kluk na obrubníčku v námořnickém oblečku, na prsou měl odznak za vzorné chování, vedle odznáčku ze skauta za nejotravnějšího všeználka. Jiří přišel až ke klukovi a Ferda mu olízl tvář.

 

"Ty jsi Vítězslav Bidlo?" Ptal se Vrtiška a přitom si všiml, že má kluk nápadně hezkou tvář.

"Ano prosím, to jsem já, pane Vrtiško, vypadáte přesně jako na té fotce z časopisu Záhady a tajemství, který můj tatínek odebírá. Byl tam s vámi rozhovor, jak jste vyřešil záhadu černého kohouta."

"Záhady, to je můj každodenní chleba," odvětil Jiří, ale čepýřil se přitom, až měl červené uši, "ale teď jsem tu kvůli tvému vysvědčení, Vítězslave."

"To je skvělé, to byste měl vidět, kde jsem měl vysvědčení naposled."

"Jsi chytrý kluk."

"To jsem, všude jsem první a vždycky před vyučováním si nastuduji o čem bude paní učitelka vykládat."

 

"Tak povídej, jak to bylo a jestli sis nevšiml něčeho neobvyklého."

"Jak už jsem vám říkal do telefonu. Chvátal jsem domů, abych se pochlubil rodičům. V šatně jsem si uložil vysvědčení do batohu. Ale když jsem doma otevřel batoh vysvědčení nikde. A to jsem měl za samé jedničky slíbený člun na vodu."

"A v šatně jsi byl sám? Nic zvláštního jsi neviděl?"

"No, vlastně ano. Když jsem si obouval boty, měl jsem tkaničky svázané k sobě. Když jsem se sehnul, abych si je rozvázal v koutě, tam je taková myší díra, bylo slyšet nějaké hlasy. Víte, oni tam bydlí školní skřítkové. Někdy, když si zapomenu ve třídě třeba sešit, mám v něm pokreslené listy. A někdy mám dokonce i vytržený list!"

Vrtiška se podrbal na bradě a tázavě se obrátil na Ferdu.

"Ferdo, jsi z toho moudrý? Napadá tě něco?"

"Haf, hafhafhaf", odpověděl Ferda a třikrát se otočil kolem dokola.

"Myslíš, Ferdo?"

Vrtiška se otočil na Vítězslava. "Musíme se dostat na místo činu. Půjde to?"


34 názorů

blacksabbath
21. 07. 2021
Dát tip Já Lucie píšu..., Aru

přejiti zábavné čtení... Lucinko...:-))))


Aru
21. 07. 2021
Dát tip

to rozhodně!

díky ;)


Já Lucie píšu...
21. 07. 2021
Dát tip blacksabbath

Black a Aru - nerozlučná dvojka spolupsavců :)

Bavíte mě a hned jdu na další díl!


Aru
05. 07. 2021
Dát tip

já a blackí Oskare, psali jsme to dohromady ;)

díky moc


Ferda si naštvaně nasadil náhubek, aby mohli vyrazit + modlitbičky, Aru ty mě prostě bavíš! No uvidím, co bude dále...


Aru
03. 07. 2021
Dát tip blacksabbath

díky moc vesuvanko, no hlavně aby se to vůbec s tím zdýmadlem objasnilo, protože to je záhada :D


vesuvanka
03. 07. 2021
Dát tip blacksabbath

Moc pěkně napsané a napínavé... bylo slyšet vzdalující se smích a... "To ještě není moje poslední slovo.", TIP a těším se na pokračování :-)))


Aru
03. 07. 2021
Dát tip blacksabbath

Evži, druhý díl zítra, zatim drž kšandy :D

díky moc :)

ano, Vrtiška zmožen náročným případem si musel dát dvacet a před chvílí dojedl zmrzlinku, aby nabral síly :D


blacksabbath
03. 07. 2021
Dát tip Gora

Evženko...budeš muset vydržet nejméně do zítřka....Vrtiška vysílením upadl do vyšetřovacího komatu:-)))))))

Jamardi...můj první pes - boxer - neznal ani vodítko ani obojek natož náhubek....vlastnil pouze zelený šátek na krk......fakt je, že jsme hromadnou dopravou nikam necestovali....vlastnil pouze "kabátek" do krutých zim a to až v době, kdy už byl hodně starý a nesměl prochladnout na záda.........

Děkujeme vám, že záhadologujete s námi


Aru
03. 07. 2021
Dát tip blacksabbath

řešení bylo zahlednuto :D

náš psík si náhubek uměl sundat sám, tak dlouho s tím bojoval, až to bylo dole :D tak ta pláštěnka s kapucí se fakt dělá, jen nemá ty ouška :D

jo no, psí voči, to voni umějí :)

diky Jamardi ;)


Evženie Brambůrková
03. 07. 2021
Dát tip blacksabbath

To je napínavé, jak kšandy. Dejte sem pokračování!!!


Jamardi
03. 07. 2021
Dát tip Aru, blacksabbath

Napjatě čekám na řešení, protože mě vůbec nic nenapadá. Kromě těch skřítků - a jestli, proč to vlastně udělali :)

Celé se mi to líbí. :)

Stydím se, že jsme našemu Britovi nepořídili pláštěnku. Z té by měl radost, protože déšť nesnášel. A ten náhubek mě Brita také připomněl. Strašně styděl a držel hlavu dole dokud jsme mu to nesundali. Což jsme udělali hned , jak jsme si sedli na místo, protože jsme se na něho nemohli dívat.


Aru
03. 07. 2021
Dát tip

však ono se to zašmodrchaný klubko jednou rozmotá :D


Aru
03. 07. 2021
Dát tip

Kočkodane, buďme rádi, že je Vrtiška jaký je, ono by to jinak špatně taky mohlo skončit :D


Kočkodan
03. 07. 2021
Dát tip

 

Hned na začátku ve mně hrklo, že se Vrtiška právě vrátil z Hradu. Z toho je totiž někdy zatracený malér. Ale naštěstí to bylo jinak a dál se už text nesl v hezky humorném duchu.

 

 

 

Ale neodpustím si poznámku k poznámce „Vrtiška ani jednou neselhal“ – ano, o řešení záhad to platí. Kdyby se však odhalil jeho milostný život (který je zdá se pro autory naprostým tabu), tak bychom se asi dost divili. Ne vše mu pracuje tak skvěle jako hlava...


Alegna
03. 07. 2021
Dát tip blacksabbath

já vám věřím a o to víc jsem teď zvědavá


vono to teď vypadá..., že se jsme namotávadla obá a klubko záhady je v takovém stavu...že nevím-nevím jestli to zašmodrchané vůbec  rozšmodrcháme....:-)))))))))) .... co na to kolega Aru????...možná má jiný názor....:-))))))


dievča z lesa
03. 07. 2021
Dát tip blacksabbath

ideálna zostava ... motovidlo a rozmotávadlo ... a čo takto striedačka?


Alegna
03. 07. 2021
Dát tip blacksabbath

takže to máte dobře rozdělené....raději neprozradím, že si myslím, že zamotává... a rozmotává............   :-)))


jjj..jeden z autorské dvojice furt motá a druhý rozmotává:..:-))))))))


Aru
03. 07. 2021
Dát tip

děkujeme Alegno, záhady se kupí a rozmotávají zároveň :)


Alegna
03. 07. 2021
Dát tip

taky vás chválím a jsem natěšená na další díl :-)


Aru
03. 07. 2021
Dát tip

díky moc Goro, pokračování se pozvolna klube ;)


Aru
03. 07. 2021
Dát tip

dievča, Vrtiška ani jednou neselhal, tak snad bude úspěšný i tentokrát ;)

díky :)


Gora
03. 07. 2021
Dát tip blacksabbath

Parádní začátek, jímž se jako červená nit opět vine můj černý kohout:-)... prima. Přeji vám oběma nehynoucí slávu, romanopisci, a těším se na pokračování!


blacksabbath
03. 07. 2021
Dát tip dievča z lesa, Aru

dievča...to my dva jsme zvědaví taky:-)))))))))


dievča z lesa
03. 07. 2021
Dát tip Alegna, blacksabbath

píšem z Mexika ... tu hovoria, že duo ČIERNY SABBATHAR (U) je neohroziteľný vo svojej predstavivosti ... neviem, čo to znamená, ale určite sa to vyvinie ... k mumlaniu modlidbičky sa pridali aj miestne opice, leguány a papagáje Ara ...  hromadne sú zvedaví, či sa Vítězslavovo vysvedčenie nájde


blacksabbath
03. 07. 2021
Dát tip Aru

geniální hláška......no snad bude mít dostatečně hladký povrch a odrazí je zpět...do vesničky naší stědiskové..:-))))))


Aru
03. 07. 2021
Dát tip

vypadá to tak, jen jestli nastavovali zrcadlo :D:D


No myslím, že to nehrozí......Buenos dias....všichni jsou teď v Mexiku.....:-)))


Aru
03. 07. 2021
Dát tip

pak z nás nebude slavné duo romanopisců :D


....a co když se někdo přidá????...Ha????


Aru
03. 07. 2021
Dát tip

i já nás chválím :D

moc povedené, ano rozepsali jsme se, ale to ničemu nevadí, 2 díly by mohli stačit, ale tuším jen začátek pokračování... snad to nebude celý román :D


blacksabbath
03. 07. 2021
Dát tip Aru

Kouknu-li se na dílo....musím já nás pochválit......nevypadá to věru zle.....prostě záhada jak má být.......tak mě napadá.....budou stačit k vyřešení této záhady dva díly...nebo..........................................:-))))


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru