Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Poprvé v nebi

21. 06. 2022
14
37
601
Autor
Marcela.K.

 

Jaké to je

rozpažit a vzlétnout?

 

Ten kluk

schovaný doma v zrcadle

zatím zůstane s bábou

budou spolu vymýšlet pohádky o malém Edovi

jak letěl poprvé letadlem

 

Jsou chvíle které se vracejí časem

Země kde děti nikdy nevyrostou

 

tam za zrcadlem

 

a v nebi

 

 


37 názorů

Marcela.K.
24. 06. 2022
Dát tip

Čteš správně, pro tebe je to snadné, myslím si...

Odkazy jsou vysvětlivky jak to mám s letadlama já :-)

 


Silene
23. 06. 2022
Dát tip

Úplně na cimpr camr, jak jinak. Furt něco cupuji. / Obr. v komentářích asi nefungují, už dlouho tu nikde nikdo nic nevložil, pravda. / Co je mi po čtenářích: jistě že nic a všechno, tedy rovná se dle konkrétního individuálního nastavení. Některý autor se chce o svém textu něco dozvědět, třeba jak působí na druhé, jiný ho dát přečíst, další se učí psát... Otázka je stejně regulérní, jako co je čtenáři po autorovi. Vždy říkám, že nejlepší je "nepotkat se", takže modelově čtenář si svobodně interpretuje a ochká nebo pyskuje sám nad knihou, zatímco autor si spokojeně podřimuje na předsádce (občas se tam tedy trochu vyděsí, kdo ho čte a co mu v díle čte nebo naopak nečte, nevidí). Tu samozřejmě funguje jakési mezistadium. A v praxi? Lidé bádají po životopisech, památnících, nebo po rozhovorech, čteních. No... ovšem! Nic to nemění na tom, že si můžou přečíst i bez bonusů, chtějí-li. Autoři z mnoha příčin vysvětlují své texty... jdou si nějak naproti; ale můžou se i vyhnout.

Odkazy přijdu přečíst. (Však mám schováno ještě na zimu...)

Čtu ještě jeden příběh... v těch verších. 


Marcela.K.
23. 06. 2022
Dát tip

Díky a pro je rozdíl...

Odjeli, zamávali a já zůstala sedět na chodbě a koukala na mobil... no a trošku se mi chtělo i brečet, protože:

https://www.pismak.cz/index.php?data=read&id=287857

a taky tohle: https://www.pismak.cz/index.php?data=read&id=295878

 

No a pak jsem se z toho vypsala :-)


Marcela.K.
23. 06. 2022
Dát tip

Když mně nejde dát fotka do komentáře i když to lišta nabízí. Kdyby to šlo, nebyla by u textu. Asi jsem mohla počkat... asi čtenáře na Písmáku dost podceňuji ( a co mi je vlastně po tom, co si čtenář vezme) a nakonec to zrcadlo jsem si mohla nechat pro Edu do kroniky - třeba bude po dědovi ;-) Ten si sice bral holku, co psala básničky, ale zajímavější pro něj bylo amatérské rádio. (Poezii nečte, nechce číst, nerozumí...)

...proto je to volně- abys mě nerozcupovala :-))


Silene
23. 06. 2022
Dát tip

Vlastně i přeminule... jasně, že jsem ráda zpětně viděla zdroj inspirace. Zajímavé, poučné. Ale! nevidět ho předem, umožnilo mi prve moci si něco představit. Rozumíš? Tu? Mám rovnou přesné instrukce. Tak asi...

Samozřejmě jde vždycky o pro a proti. Pod obrázkem tvého Edy bych ale už snad ani nepsala, že se mi text třeba nelíbí a proč. Jde zjevně o rodinnou báseň, nemůžu si po komentářích ani myslet, že "jako třeba ne". 

Rodina je naprosto regulérní zdroj inspirace samozřejmě. Netuším, zda se mi daří zprostředkovat nuance dostatečně.

Text si můžeš dát, kam si zvolíš, to není příkaz, je to názor, čtenářovy oči. Nic víc. 


Silene
23. 06. 2022
Dát tip

Nechala bych promluvit text, nedotovala ho, ale to už jsem psala v prvním příspěvku tuším. Takhle jde prostě o popisku. Minule fotka nebyla, vím. A vidíš, jak jsem se mohla dojmout daleko svobodněji. (U heřmáku.) 


Silene
23. 06. 2022
Dát tip

Spíš že se z fotky obdobného typu vyvine pokec prakticky zákonitě. Řeší tu někdo ještě text? Mně se ani nechce, když vidím až takovou dávku něhy všude kolem. Fakt si člověk připadá, že by jen rušil. Žádá si to asertivitu, což, jako minule Safián, když jsme vesměs všichni kolem jen blahopřáli (to jakože můj hřích!, úsměv), a dnes yss. Rozplynu se jednou, jasně, že se sem tam ráda dojmu. Ale pokaždé, no... to už nemůžu, když jsem tu kvůli verši. (tu ani tak ne, je volný, klidně jdu dom)   

Jo, když dal Miroslawek fotku druhého potomka z porodnice, to vznesl námitku proti výstavbě snad jen dajak. A nakonec stejně... připojil tedy pochopení a gratulaci. 

Ano, osobní fotka tuplem překryje text. Kdo by mu ubližoval. 

Díky a pro je rozdíl. 


Marcela.K.
23. 06. 2022
Dát tip

Takže s fotkou do okrajových? Jakože pokec?

Já ten text psala díky té fotce. Nebýt jí, nejspíš by nevznikl... proto tu je.

To, že fotka překrývá sdělení mi je trochu líto, ale co už nadělám. I tak si mě lidi čtou... tak se čte na Písmoni všeobecně - rychle - a šup tip - a pryč.


Silene
23. 06. 2022
Dát tip

1) Jen tak pro radost, MIMO, Ostatní nezařaditelné.

Viz rozdělení Kategorií. Aby se vědělo, co je tu pro poezii, co pro sociální pokec. Je docela náročné pamatovat si úplně všechny požadavky, komu smět psát kritiky, až má dost tipů, aby byl v hlavním seznamu, komu nesmět psát, neboť si toho autor nežádá, ačkoli není kritik zablokován atp., však to znáš.

2) Pro jeho bezpečí, Marcelo. Svět není jen úžasný. Nevím, snímky dětí se dávají do uzavřených fór, veřejně je to uživatelsky neskutečně nezodpovědné a naivní. Ačkoli naše školství vesele samo začalo prolamovat GDPR, jen protože jim to vláda a MŠMT a MZd nařídilo jakýmsi hodně, ale hodně diskutabilním nařízením, přesto se dřív začalo naopak složitě anonymizovat podle určitých pravidel a soupisů, že. (A beztak tomu kdekdo nerozuměl.) Tj. např. nikdy ne zároveň celé jméno i fotografii. Vím, to zde neděláš, jen ti vysvětluji, o čem hovořím, princip. 

3) Ilustrace knih. Ano, bývají. A měly by být na úrovni. Profesionální úrovni. Nejlepší texty potom nepotřebují nic. 

Neber to jako výtku tvému snímku ani nějaký zákaz, ber to jako maximu.


Marcela.K.
23. 06. 2022
Dát tip

cassy, jako bába sbírám i chvilky, kdy je Eda s dědou. Jsou fakt dobrá dvojka ;-)


Marcela.K.
23. 06. 2022
Dát tip

Silene, co jsou okrajové kategorie? 

A proč by "kdokoliv" nemohl vidět fotku roztomilého, oblečeného dítěte?

I knihy bývají ilustrované ;-)


cassy
23. 06. 2022
Dát tip

jsa dědou sbírám takové chvilky...


Silene
23. 06. 2022
Dát tip

Marcelo, vždyť to má technické řešení. Vložit si dílo do okrajových kategorií. Přesto však, už právě kvůli bezbrannějším, je lepší obrázky svých dětí a vnoučat nechráněně a komukoli neukazovat. Prosím, ať si opět nikdo nebere mé upozornění příliš osobně. Technicky je link zcela veřejný, což se rovná onomu komukoli.  


Lami
22. 06. 2022
Dát tip

Nic se neděje.


Marcela.K.
22. 06. 2022
Dát tip

Lami, já to pochopila...jen legrace, promiň, neber mě tak vážně.


Marcela.K.
22. 06. 2022
Dát tip

Jo a v originále je ta fotka ostřejší, jsem technický trdlo, takže se mi přenosem nějak rozostřila.


Lami
22. 06. 2022
Dát tip

Asi jsem se špatně vyjádřil.Mělo tam být - stejně jako kdysi dceru.

 


Marcela.K.
22. 06. 2022
Dát tip

yss, dík...někdy to zkusím zase bez ilustrací ;-)


Marcela.K.
22. 06. 2022
Dát tip

Lami, já houpu už jen vnoučata, dcera a synové ať se houpou sami, dosáhnou nohama na zem :-)))


yss
22. 06. 2022
Dát tip

Chlapec je milý, v podstate ťa chápem 


Lami
22. 06. 2022
Dát tip

Někdy mi vnučka překrývá dceru, třeba na houpačce.Vnučku taky houpu třeba hodinu stejně jako dceru.A při tom semeleme kde co.Člověk se dozví věci...


Marcela.K.
22. 06. 2022
Dát tip

yss, vůbec ne. Já ti rozumím, ale víš už přeci, jak to mám s psaním já. Fotka je tu navíc a odvádí pozornost od sdělovaného ...i to si uvědomuji (proto moje odpověď Lamimu jde dál, než bych chtěla). Ale je mi jasné, že díky fotce tu budou spíš komentáře o sladkém dítěti, kterým bezesporu Eda je.

Jsem kvočna a jiná už nebudu. Píšu především pro ně - pro moje vnoučata. Chlubím se, jako každá milující babička....

Fotka je jen rychlá momentka z chodby, kde si Edova máma obouvala boty a ten moment, kdy jsem čekala na poslední pusu, si Eda zkracoval koukáním do zrcadla. Děda jel s nimi, aby přivezl auto z letiště a já měla celé odpoledne "volno".... tak jen "zápis do deníčku" pro Edu.

Jako "manipulaci" z mé strany bych tu fotku nebrala - spíš jsem jen použila to zrcadlo a místo Alenky - Edu. 


yss
22. 06. 2022
Dát tip

ako už teraz viem, že som mala byť ticho...ale ja mám takú sprostú povahu...proste mne tie fotečky dosť v texte vadia, na rozdiel od G. to máš nafotené slušnejšie, ale stále to nie je taká "umelecká" foto, ktorá by mi do textu zapadla. Nehľadaj v Tom fakt bič osobné, mne tieto " fotečky" všeobecne prídu dosť manipulatívne a pre mňa napr.aj rušivé....


Marcela.K.
22. 06. 2022
Dát tip annnie

annnie a někdo ti snad brání? ;-) Leť. Poletuj, dokud můžeš.


Marcela.K.
22. 06. 2022
Dát tip

Lami, děkuji za milý komentář.

To dítě zůstává přece v každém z nás...

Eda je vnuk od dcery, ale nejvíc se podobá našemu prvorozenému synovi( z toho už je chlap a otec dvou dcer). A tak se jako "bába" vracím v čase a při pohledu na Edu vidím syna. Život je opravdu podivuhodný. Navíc ta podoba našeho syna i vnuka je  podobou mého táty, takže asi dárek od pánaboha za to, že mi ho vzal....

V tom textu je ještě jeden otisk - pronásleduje mě od chvíle, kdy jsem v TV viděla reportáž z Buče... 

 


annnie
22. 06. 2022
Dát tip

Ach... Taky bych chtěla rozpažit a vzlétnout...


Lami
22. 06. 2022
Dát tip

Čas je prevít, strašně rychle utíká

a za chvíli bude už chlap z Edíka.

 

Ne, tak rychlé to zas není.Někdy se ale zasteskne a chtělo by se vrátit na chvíli čas do té či oné doby.Bohužel je to možné jen ve vzpomínkách.


Marcela.K.
22. 06. 2022
Dát tip

Jani, to kafe asi těžko- až ho začne pít, budu já asi jinde, ale jahodovej kečup (marmeládu) miluje ;-)


Janina6
22. 06. 2022
Dát tip Lenochod

Tak ať se kromě létání naučí i přistávat (ideálně u "báby" na kafi :-))


Marcela.K.
22. 06. 2022
Dát tip Benetka

Děkuji za komentáře.

Pro Benetku: Edovi jsou dva roky. Ten se teprve učí létat...


Marcela.K.
22. 06. 2022
Dát tip

atkij

Dcera: „Edíku, co si dáš do kufru?“

Eda: „Bábu.“

:-) nechtěli mě rozkrájet, Váhovej limit je prý 21 kg :-)))

Jo, je sladkej.


Markel
22. 06. 2022
Dát tip

* :-))


Lili.
22. 06. 2022
Dát tip

Vysoká kvalita, smekám. Líbí se, potěšila.


atkij
21. 06. 2022
Dát tip

Božínku...ten je sladkej...

To se bába má...:)


Benetka
21. 06. 2022
Dát tip

Jaké to je rozpažit a vzlétnout?

Něco jiného je když rozpažíš ruce nad postelí a jen tak si poskočíš. Dolů na koberec. Vůbec nic se neděje. A zase něco úplně jiného je když roztáhneš ruce někde na věži a skočíš... Něco se děje. I když dlouho nepoletíš přesto ten let může být svým způsobem krásný...

Nebo tak.


Moc hezké :-)


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru