Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Můj kurz tvůrčího psaní (část III.)

19. 09. 2022
10
21
411

(...) „Teď poslouchej.“ Kadlec popadl televizní ovladač a vypnul zvuk. „Co zrovna říká Dement, studente?“

Průšvih! Jenom jsem mlčel jako mrtvá ryba. Dokonale mě zaskočil, syčák.

„S tebou je teda zábava jako v turecký márnici,“ povzdechl si Kadlec a jedním vrzem dopil Leona. „Správnej spisovatel si musí umět poradit.“

III.

Kráčel jsem po bulváru Saint-Germain, pyšně a směle jako správný dacan a dandy. Proti mně si to štrádoval jiný švihák. Ukazoval na můj klobouk a posmíval se mi.

Přešel jsem ulici a minul první kavárnu. Nepřesvědčil mě číšník s dlouhými vlasy ani zlatý nápis. Vaří tu dobrou kávu, ale sláva Les Deux Magots teprve přijde. Táhlo mě to za literáty, pokračoval jsem do Café de Flore.

Byl tam! Popíjel zelenou vílu a psal. Stál u baru, protože to jde víc k jeho úsečnému stylu. Muž s pichlavýma očima a knírem. Americký machr, řidič sanitky z první světový, který se za třicet let zastřelí brokovnicí.

Konečně jsem se mohl zeptat, jak píše, jak vymýšlí příběhy. Co na tom, že si objednal další vílu. Až zjistí, že jsem jeho největší obdivovatel, zjihne a vyloží karty na stůl.

Setkání s legendou však narušila jiná legenda. Z toalet se připotácel Kadlec.

„Stávej, studente! Něco bych zbaštil.“

Šel jsem zkontrolovat stav ledničky. V rohu tekl taveňák v terminálním stádiu rozkladu, chyběla jen pavoučí síť plná much. Z šuplíku sténal stroužek česneku, který se neprozřetelně vklínil mezi dvě prázdné flašky od vodky.

„Koukni do skříně, lemple,“ napomenul mě. „Jsou tam konzervy.“

S povzdychem jsem otevřel dvě plechovky fazolí a hodil je na pánev. Sůl ani pepř jsem nenašel. Byl to takový hokus pokus s jednou ingrediencí, který Kadlec zdlábl během dvou minut.

„Lepší než Hurvínkův první sex.“

„Kdy už mi řeknete něco o psaní?“ připomněl jsem se.

„Psaní… co máš pořád s tím psaním? Psát jako stavět skříň. V Ikee ti ji složí za prachy. Nebo zkus v Hornbachu odchytnout pošuka v oranžovým tričku a stejně ti poví houbeles.“

Kadlec si otevřel Leona. „Ale neber to vážně. Jde o přirovnání a přirovnání vždycky vaří z vody. Jako instantní polívka pro čokly nebo kafe tři v jednom, co chutná, jako kdybys blil.“

Nervózně jsem zašátral v kapse. Měl jsem v ní svoji povídku. Jmenovala se „Únos“ a pojednávala o únosu. Přepisoval jsem ji tolikrát, že z textu zbyly jenom holé věty. Už mě nebavila, navíc jsem potřeboval radu, jak ji dokončit.

Beze slova jsem mu ji podal jako obřadní roucho.

„Co si o tom myslíte?“

Kadlec odložil papíry na stolek a dal si na ně nohy: „Nic než sračka.“

„To je… celý, co mi k tomu řeknete?!“

„Řeknu ti ještě něco. Jdu na kutě, baby.“

 

(...)


21 názorů

Hurvínek, to je klasika. :)

Text v kurzívě ještě pokračuje v sedmé části. ;-)


ano a viz sedmá část :-)


Ernest a Kadlec si budou zřejmě podobní s radami zaínajícím spisovatelům.


Prosecký
26. 09. 2022
Dát tip

Jaký Ernest? Z Pardubic nebo Quevara?


Philogyny
26. 09. 2022
Dát tip

Načítala si zelenou vílu...historii absintu, o tom už kdysi psala, ale unikla mi souvislost.  Zajímavé.


...slušný, ale mám pocit, že Kadlec vypije víc. :)


Biskup z Bath a Wells
20. 09. 2022
Dát tip trojort

á ... konečně se někdo zeptal na Ernesta :)... na jeho reakci si ještě chvíli počkáme...


trojort
20. 09. 2022
Dát tip Prosecký

...co by tomu řekl Ernest?


Dopila jsem 0.2 l | 37.5 %...nepodávat osobám mladším 18 let:-))))


Dal jsem nakonec před začátek nového dílu konec toho předchozího; tady konkrétně to úplně nefunguje. Ta pasáž kurzívou.. ještě na ni navážu, trošku vybočuje od hlavního příběhu...


heh :)

rozumím..


Alegna
19. 09. 2022
Dát tip

Kadlec se mi přestává pozdávat, nemám ráda ty, kteří nenechají druhé spát :)



Kočkodan
19. 09. 2022
Dát tip

Já hodnotím tvůj Můj kurz tvůrčího psaní přece jen poněkud příznivěji než Kadlec Únos. ;-)


Gora
19. 09. 2022
Dát tip

Asi bych do prologu dala pokaždé třeba jednu, dvě  věty z minulého dílu...

nerozumím, zda ta kurzíva je výňatek z nějaké knihy /a proto jiné písmo/ anebo současnost /setkání ještě s jiným idolem/ - pak zas nevím, proč kurzíva... jinak styl v úvodu mi je sympatický...


Sympaťák, to von je...


Aru
19. 09. 2022
Dát tip

začátek může působit zmateně pro ty co nečtou kapitoly krátce po sobě (chybějícím uvedením), ale konec zachraňuje vykreslením Kadlece jako vyloženého sympaťáka


jako učení se životem..? ;-)


bixley
19. 09. 2022
Dát tip

No, já myslím, že stačí zaznamenávat ty jeho výroky... :-))


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru