Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Žena, moře a Mary - Holka na prodej VI.

17. 02. 2023
11
22
238
Autor
Andreina

Jde se na věc.

Holka na prodej

(duben 2004)

VI.

 

Podle požadavku přinesli dva muži velké zlaky bez hlav, které položili na okraj srázu. Odhadem měly dobrých padesát kilo. Po takové porci bude tygr nažraný k prasknutí, protože málokdy nechá zbytky. Do čeho se zakousne, skončí mu v žaludku. To bylo jediné slabé místo plánu. Musí predátora přesvědčit, aby dal přednost pohodlnému hodování na mrtvých rybách a nepokoušel se o lov.

Domorodci se roztáhli do řady podél okraje útesu, aby měli dobrý výhled. Došlo i na strkanice, během kterých několik sklouzlo do moře, ale rychle se vyškrábali zpět. Strach z predátora řazeného do čtyřky nejnebezpečnějších byl velký. Asi po deseti minutách zazněl výkřik. Paže jednoho muže ukazovala padesát metrů od pobřeží, kde se těsně pod hladinou blížil veliký stín.

„To je pořádnej kousek, přes šest metrů,“ ohodnotil žraloka šéf, „Prcku, nechceš si to rozmyslet?“

„Když nemusím, neutíkám. Zrzoune, připrav se,“ požádala kolegu, sklouzla po srázu do vody a vyrazila tygrovi naproti.

 

Zrzoun rozhoupal prvního ze zlaků a hodil ho mezi Prcka a predátora. Zabrala, aby byla u ryby dřív. Ke kontaktu došlo asi patnáct metrů od břehu. Tygr rybu ochutnal dloubnutím čumáku, vykroužil oblouk a chystal se zlaka rozporcovat. Musel být notně překvapený, když mu podivná bytost nacpala do krku celé sousto. Spolknout takový kus nedokázal. Vyvrhl ho a trhal po kusech.

Kromě času k nadechnutí mohla také bez rizika dát znamení kolegovi, aby poslal další příděl. Počkala, až žralok skončí s prvním zlakem, a nabídla nášup. Tentokrát mu rybu strčila před čumák. S úlevou zjistila, že nespěchá. Známka, že bude mít brzy dost.

Po celou dobu krmení vnímala žralokův klid a něco, co by se dalo nazvat spokojeností. Druhou porci ani nespořádal celou, ale v jeho emocích došlo ke změně. Předpokládala, že po snídani zamíří zpět do hlubin oceánu. Místo toho zaznamenala zvědavost, což nebylo dobré.

Tygr obkroužil kolem Prcka kolečko, než se rozhodl prozkoumat neznámý objekt blíž. Jemně do ní drcl čenichem stejně jako před chvílí do zlaka. Tak to ne, kamaráde, rozčílila se nad jeho drzostí, rybička ti už nejela a pořádnej žralok neloví pro zábavu.

Žralok tygří působí velice líným dojmem. Většinu života tráví pomalým plaváním a mnohdy si nechá uniknout kořist těsně před tlamou, než aby rozhýbal tělo k rychlejšímu pohybu. Možná i proto dává tato popelnice moře přednost konzumaci zbytků před pořádným lovem. Aby však nedošlo k mýlce, pokud se již k takovému výkonu rozhodne, dokáže s sebou pěkně hodit.

Rychlým záběrem ploutví uhnula do strany, a když ji žralok míjel, zachytila se prsní ploutve. Obr trhl tělem, ale držela pevně. Na přisáté štítovce byl zvyklý. Ti však zdaleka nedosahovali velikosti drzouna na konci ploutve. Zkusil vývrtku následovanou chňapnutím. Opět bez výsledku, protože nedokázal tolik prohnout tělo.

Vnímala prudkou změnu v emocích, kdy zvědavost nahradila narůstající panika. Při jedné otáčce stačila vystrčit hlavu nad hladinu a obnovit zásobu vzduchu. Nemusela tak bezpečné místo opustit. Konečně predátorovi došlo, že manévry parazita nesetřese. Zachoval se předpisově, když ukázal, že dokáže akcelerovat na slušnou rychlost a s ženou na konci ploutve zamířil do hlubiny.

 

Domorodci sledovali krmení s napětím. Když strčila tygrovi do jícnu prvního zlaka, zahučelo to mezi nimi úžasem. Pocházeli z národa, brázdícího oceány tisíce let, znali všechny mořské tvory a přistupovali k nim s respektem. Dokázali ocenit výkon, jehož byli svědkem. Další vlnu vzrušení způsobil okamžik, když tygr ochutnal ženu dotykem čenichu. Byli přesvědčeni, že bude následovat útok s fatálním koncem. Místo toho oba aktéři zmizeli v hlubině.

„Je po divadle,“ zkonstatoval Pumpička, „dáme partičku?“

„Dobrej nápad,“ přikývl šéf.

Technik, kapitán, Čočka a Zrzoun se k údivu krále a kahuny usadili na plošinku kousek od okraje útesu. Technik vytáhl z kapsy balíček karet, které zručně rozdal. Působili klidným dojmem, jako by čekání na kolegyni, která zmizela se žralokem kamsi do hlubiny, bylo běžným jevem. Ichtyl zůstal stát za šéfovými zády, připravený kibicovat, ale po očku nenápadně sledoval hladinu.

„Kahuna se ptá, kam žena zmizela,“ vyrušil doktora Manua.

„Vždyť to sám viděl, odplavala se žralokem.“

„Je prý pryč moc dlouho.“

Ichtyl mrkl na hodinky: „Nepočítám, že by se vrátila dřív než za půl hodiny. Už dlouho si s žádným žralokem nepokecala.“

„To jim mám vážně přeložit?“ zeptal se nedůvěřivě Manua, kterému bylo jasné, že se jedná o naprostý nesmysl.

„Od toho jste tady,“ ujistil ho doktor.

Kahuna s králem chvíli vzrušeně debatovali. Stejně jako tlumočníkovi i jim bylo jasné, že něco nehraje. Nikdo nevydrží pod vodou půl hodiny, ale mátl je klid posádky, která zaháněla dlouhou chvíli kartami.

„Prý lžete,“ tlumočil výsledek jejich debaty Manua.

„Tak mu řekněte, aby si připravil omluvu, až se kolegyně vrátí,“ pokrčil rameny Ichtyl a dál se věnoval kibicování.

Šaman se zlostným výrazem cosi nařídil několika mužům. Dva od té chvíle pozorně sledovali hladinu, další se rozběhli podél útesu. Zřejmě došel k názoru, že žena opustila žraloka a odplavala dál na moře, kde využívá úkrytu v prohlubních vln nebo se pod vodou vrátila ke břehu. Hladina však byla pustá.

 

Tygra opustila v hloubce, kde ji nemohli z atolu spatřit a zamířila pod vodou ke břehu. Na hladinu vyplavala puklinou ve stěně útesu, kterou si vyhlédla při včerejší prohlídce. Necelý metr široký otvor se směrem od moře a vzhůru zužoval, čímž vytvořil malou jeskyňku, kam nebylo ze břehu vidět. Jediný choulostivý okamžik mohl nastat, až bude šplhat na úzkou římsu z dosahu vln. Nedosahovaly sice ani půl druhého metru, ale přesto náraz o ostré hrany vápenitých skořápek mohl způsobit ošklivé zranění.

Počkala, až ji zvedne vlna, zachytila okraj římsy a vytáhla se nahoru. Usedla na plošince o šíři kolem dvaceti centimetrů s nohama zapřenýma o protější stranu pukliny. Nebyl to pohodlný posed, ale chvíli musí vydržet. Při šplhání spěchala, aby unikla vlnám, a neměla čas zkoumat okolí. Ze zkušenosti věděla, že podobné pukliny mívají obyvatele. Nejčastěji kraby, a takový patnácticentimetrový naštvaný krab proštípne klepetem i neoprén. Podobnou zkušenost již měla, proto se rychle rozhlédla. Společnost skutečně měla. Nebyl to však krab, ale vlnožil trůnící necelý půl metru od ní. Netvářil se, že by měl z návštěvnice kdoví jakou radost.

 

- pokračování -


22 názorů

Andreina
19. 02. 2023
Dát tip

Jaroslave, děkuji za Tip.


Andreina
19. 02. 2023
Dát tip

Kočkodánku, další kousek do sbírky. Ukládám do sbírky k povídce a děkuji za povznesení literární hodnoty.


Kočkodan
18. 02. 2023
Dát tip

Zase až dodatečně jsem četl ostatní komentáře. Ano, u Mirka bych za svou osobu mnohé lidově podškrábnul.


Kočkodan
18. 02. 2023
Dát tip

Domorodci hledaj místa

s optimálním výhledem,

podívaná bude jistá,

k nadšení je přivede.

A už hledí, koukaj, čumí,

jak žraloka Prcek krmí,

když pojedl chutné zlaky,

do děvčete ďubne taky,

nevhodnou věc tropí,

P. se ploutve chopí,

zblblý tygr není líný

zajet s dívkou do hlubiny.

Chlapi z lodní party

začínaj hrát karty,

běží fáze herní,

král a spol. jsou nervní,

Kahunovy zraky

po Prckovi slídí,

v očích temné mraky,

avšak prdlajs vidí.

Co se zatím stalo s Češkou?

Nedošla snad újmy?

Ne, dlí v skrytu průrvy,

ze břehu jde spatřit těžko,

není ale příliš ráda,

má u sebe totiž hada.


Andreina
18. 02. 2023
Dát tip Gora

Evžo, jsem ráda, když vím, že se někdo těší na pokračování.

Mirku, hezky jsi to napsal, ale mám jednu výhradu. Délku mého života neovlivňuji já, ale trpělivost moře. Takže abych se nějak opatrovala je vcelku zbytečné.

Ivi, chce to trochu cviku, šikovnost a rychlost. Také se nesmíš bát, protože tím bys hada vyprovokovala k útoku asi hned.  Jinak ty zuby mají opravdu všichni vlnožilové krátké. Pokud máš hadičky ráda, tak pro informaci - žila jsem při druhém pobytu v Austrálii v chatě s taipanem velkým (také pobřežní) a ten patří k hodně jedovatým. Vždycky ráno se nastěhoval a večer dobrovolně chatu opouštěl. A také mi asi zachránil život. Pojmenovala jsem ho Taipi.

Ireno, já to s tím vysvětlováním nechci přehánět, protože to na druhé straně někomu vadí. Ale máš pravdu, protože o zlakovi jsem nanapsala nic. Plným názvem je zlak nachový, koryféna nebo mahi-mahi. Krásy moc nepobral, ale má výborné maso. Jestli chceš vědět víc našla jsem Ti zmínku na české wikipedii - https://cs.wikipedia.org/wiki/Zlak_nachov%C3%BD


Andreina
18. 02. 2023
Dát tip

Evžo, jsem ráda, když vím, že se někdo těší na pokračování.

Mirku, hezky jsi to napsal, ale mám jednu výhradu. Délku mého života neovlivňuji já, ale trpělivost moře. Takže abych se nějak opatrovala je vcelku zbytečné.

Ivi, chce to trochu cviku, šikovnost a rychlost. Také se nesmíš bát, protože tím bys hada vyprovokovala k útoku asi hned.  Jinak ty zuby mají opravdu všichni vlnožilové krátké. Pokud máš hadičky ráda, tak pro informaci - žila jsem při druhém pobytu v Austrálii v chatě s taipanem velkým (také pobřežní) a ten patří k hodně jedovatým. Vždycky ráno se nastěhoval a večer dobrovolně chatu opouštěl. A také mi asi zachránil život. Pojmenovala jsem ho Taipi.

Ireno, já to s tím vysvětlováním nechci přehánět, protože to na druhé straně někomu vadí. Ale máš pravdu, protože o zlakovi jsem nanapsala nic. Plným názvem je zlak nachový, koryféna nebo mahi-mahi. Krásy moc nepobral, ale má výborné maso. Jestli chceš vědět víc našla jsem Ti zmínku na české wikipedii - https://cs.wikipedia.org/wiki/Zlak_nachov%C3%BD


Delfín
18. 02. 2023
Dát tip

Ivčo, Andrejka napsala, že má ty zuby krátké, tak jí tedy věřím! Zatím nemám důvod k opaku! ;-)


Mirtku, no nevím..... jestlivá by s tou... tebou zmiňovanou osobou ...chtěla kecat

Že to umí s kdejakým živočichem to vím.....ale víš ty na stopro, že má právě tendlecten vlnožil ta zubiska fakt krátký? :-))))))))))))))))))))


Gora
18. 02. 2023
Dát tip

Opět napínavý díl, možná bych občas vzala zavděk nějakými vysvětlivkami, pod názvy mořských tvorů, např. zlak si neumím živočicha moc představit.


Delfín
18. 02. 2023
Dát tip

Hele, rockerko! Andrejka je schopná ukecat i tu babču s kosou. A navíc tu v komentu píše, že vlnožil nemá dost dlouhé zoubky, aby prokousl neoprén! 

Jó, krab nebo strašek by byli horší! ;-)


krve by se ve mně nedořezal - vzduchu nenasál.....https://encrypted-tbn0.gstatic.com/…CAU .....dyť jed vlnožilů je extrémně silný a desetinásobně překoná i ten, jímž se mohou chlubit kobry.....to si furt hraješ a teďkonc tohlencto


Delfín
18. 02. 2023
Dát tip

Nu, Andrejko, mrzí mne to zdvojení, ale v té druhé části jsem ještě zkoušel experimentovat s jinými verzemi, byť nakonec to zůstalo tak a prošvihl jsem čas ke smazání toho prvního. Bohužel, tady to nejde editovat jako třeba na pp...

Ale jo, máme s kočkodánkem každý trochu jiný přístup, já se snažím to psát víc jako humorně laděný zpěvný text. Tak mi to jde líp! 

V principu jsme ale na tom stejně: Snažíme se pobavit jednu malou mořskou vílu, která kombinuje praštěnost se smyslem pro zodpovědnost a nekonečnou láskou k přírodě i k těm svým lidem. A věční kluci v nás prožívají ta její neskutečná dobrodružství, mají obdiv ke schopnostem, které jim chybí a to i k těm mimosmyslovým, podvědomým. 

A kdybychom tě znali, tak už podle popisu bychom byli okouzleni a snili bychom si své tajné mužské sny...(Což ostatně můžeme i tak!)

V dnešní podivné době jsi milá změna...

Tak se opatruj, ať i my máme důvod ještě setrvat a třeba i trochu zapomínat na své šediny a důstojnost svého věku...

Jistě znáš český překlad francouzského šansonu "Ten pařížský kluk." Ty jsi něco jako on a my ti blázniví strýčkové, co by klidně pro tvou zábavu hodili za hlavu důstojnost a sjezdili všechna zábradlí...

;-)

 


Je to napínavé a vždy se těším na pokračování.


Andreina
18. 02. 2023
Dát tip

Mirku, héééézky jsi to natáh. Víš, co je dobré? Že se s Kočkodánkem oba držíte popisu obsahu, ale zvolili jste jinou formu veršování. Tak si nepřekážíte.


Delfín
18. 02. 2023
Dát tip

Musím se omluvit za zdvojení. Zjistil jsem po odeslání překlep v 6.verši, editovat to nelze, tak jsem vložil nově s tím, že staré smáznu, ale propásl jsem ten určený čas...:-(

Na druhou stranu už vím, jaký je rozdíl mezi tím, když něco prostě zkopíruju nebo vložím jako obrázek či přes tu svorku! ;-)


Delfín
18. 02. 2023
Dát tip

Naše malá mořská víla

 

tygra zlaky nakrmila,

 

zvědavý však příliš byl,

 

i ji rád by okusil.

 

 

 

Ona se však naježila,

 

prsní ploutve uchopila,

 

za ty ho teď drží fest,

 

predátor tím zmaten jest!

 

 

 

Zvyklí jsou žraločí hoši,

 

že je stopnou štítonoši,

 

tenhle tvor však větší zdá se,

 

nijak setřásti nedá se...

 

 

 

Pokusy když marné vzdal,

 

tygr prchá, kramle vzal.

 

Prcek má cíl jediný:

 

schová se do štěrbiny.

 

 

 

Posádka teď karty mastí,

 

klidem kahunu chce zmásti.

 

Ten však čuje ňákou zradu,

 

nemá mozek pro parádu...

 

 

 

Střežit dá břeh i hladinu,

 

neodhalí prckovinu.

 

Tachiony s mořem plynou,

 

Prcek už je nad hladinou.

 

 

 

Na římse se usadil,

 

s domácím se pozdravil.

 

Společník nepříliš milý

 

patří mezi vlnožily...

 

 

 

Podivnou má dívka karmu,

 

věřit hodlá svému šarmu.

 

Mnohé tvory okouzlila,

 

ukecá i vlnožila?!

 

;-)

 

 


Delfín
18. 02. 2023
Dát tip

Naše malá mořská víla

tygra zlaky nakrmila,

zvědavý však příliš byl,

i ji rád by okusil.

 

Ona se však naježila,

prsn> ploutve uchopila,

za ty ho teď drží fest,

predátor tím zmaten jest!

 

Zvyklí jsou žraločí hoši,

že je stopnou štítonoši,

tenhle trochu větší zdá se,

nijak setřásti nedá se...

 

Pokusy když marné vzdal,

tygr prchá, kramle vzal.

Prcek má cíl jediný:

schová se do štěrbiny.

 

Posádka teď karty mastí,

klidem kahunu chce zmásti.

Ten však čuje ňákou zradu,

nemá mozek pro parádu...

 

Střežit dá břeh i hladinu,

neodhalí prckovinu.

Tachiony s mořem plynou,

Prcek už je nad hladinou.

 

Na římse se usadil,

s domácím se pozdravil.

Společník nepříliš milý

patří mezi vlnožily...

 

Podivnou má dívka karmu,

věřit hodlá svému šarmu.

Mnohé tvory okouzlila,

ukecá i vlnožila?!

;-)

 

 

 

 

 

 

 

 


Andreina
17. 02. 2023
Dát tip Alegna, Delfín

Alegno, myslím, že příště to bude docela zábava, až bude Prcek domlouvat vlnožilovi.


Andreina
17. 02. 2023
Dát tip dievča z lesa, Delfín

Maruško, už je to dávno, 19 let, ale s největší pravděpodobností byl tenkrát černohodněsvětlemodrý. Zřejmě sis ho našla na obrázku a myslím, že musíš uznat, že je krásný. Sice má jedu hodně, ale moc krátké zuby, takže riziko uštknutí potápěče v neoprénu nehrozí. 


Alegna
17. 02. 2023
Dát tip

Ajaj, jak tohle dopadne?  Jsem napjatá jak chlupatá struna s husinou .....


vlnožil ... vysoko nebezpečne jedovatý had ... prechádzka od žraloka ku krajte ... a pokračovanie bude kedy? ... ináč ten had, čo som si našla na obrázku, je krásny prúžkovaný, aj ten tvoj je bieločierny?


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru