Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

30. dubna

07. 05. 2023
7
10
148

 

Nahý záhon oblékl se natí. Kdosi před tím vyryl brázdy. Svatí.

S prsty od hlíny vyseli semena. Do brázdy rovně. Dnes večer

zahoří ohně. Čarodějnic. Prý uměly kouzla, až přecházel zrak.

V pohledu na záhon uvěřím na zázrak. Že mrtvá semena klíčí.

 


10 názorů

geminy
před rokem
Dát tip

Tip.


Benetka
před rokem
Dát tip geminy

Jo. Je to prostě hlína!


dík

PS chápu, že je hodně zakódovaná


Děkuji za výklad k básni, už jsem ji pochopil. Dávám tip.


jo a Tondo, ten otazník není vůbec špatnej nápad, škoda, že mě nenapad


to su celé já


Já bych první verš dal s otazníkem: Nahý záhon oblékl se natí. Kdosi před tím vyryl brázdy. Svatí?

Radku, ty máš i miniatury náročnější.

Dávám tip.


a ještě jsem zapomněl - svatí, ten příměr jse použil k práci zasévání, k pomoci při vzniku něčeho živého


Zajímavé postřehy. Doplním o moje - údiv nad záhonkem čerstvě zeleným, nad růstem ze suchých (mrtvých) semen. Přišel jsem na zahrádku 30.4. dopoledne a zíral, jak rychle cosi nedávno zasetého mou ženou a dcerou vyrazilo. Příměr s čarodějnicemi - uměli kdovíjaká kouzla, až zázraky, ale i tak je vypučení jara pro osobně mě větší zázrak. 


Zajíc Březňák
před rokem
Dát tip Benetka

S touto tvou básní je to jako se životem, taky jej nechápu, ale věřím, že má smysl. 

S motivy pole, orby a setí rádi pracovali autoři středověké hagiografické literatury (a rádi s nimi operují i současní básníci, byť často spíše s erotickým podtextem). 

Pak ale přijdou ohně, čarodějnice a kouzla a já se v básni náhle ztrácím. Byť jasně - 30. dubna jsou "čarodějnice", nastává tajuplná filipojakubská noc. 

Snad jakási rozpornost jara, kdy bojuje život se smrtí, každý rok si o Velikonocích připomínáme Kristovu smrt i vzkříšení, prvky léta se střídají s pozdními mrazíky jakožto připomínkami zimy a zániku. Smrt ale nemá poslední slovo, to má klíčení - jaro, život. 

Snad také připomínka čarodějnických procesů? Tenké hranice mezi svatostí a kacířstvím, na kterou zvláště v počátcích novověku doplatilo tolik lidí?

Jedna velká otázka, alespoň pro mě. Snad najdeš zdatnější čtenáře a interprety... Neumím posoudit ani to, zda je forma náležitá obsahu, protože obsah sám je pro mě tajuplný. 


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru