Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Jarní vlání

Výběr: Radovan Jiří Voříšek
29. 05. 2023
22
32
348
Autor
Rhodesie
 
Každým rokem v čase jarním
topím se v pocitech,
snad že své dny hříšně marním.
Cítím se v moci těch,
 
kteří dbale chrání peřím 
odrostlá ptáčata.
Přesto znovu tomu věřím,
že má pouť načatá 
 
plná bude lesů, plání,
jezer i úmoří.
Každým rokem jarní vlání
splíny mé umoří.

32 názorů

Rhodesie
před 2 měsíci
Dát tip

Doremifasola - Opožděný dík. 


Doremifasola
před 9 měsíci
Dát tip

Pěkné dílo...gratuluju!:)


Rhodesie
před 10 měsíci
Dát tip

Jéje, tady se to rozjelo.

Radovane, díky za Tvá slova. 

A k tomu. Neznal jsem, ale podíval a už trochu poznal...


působila nadpozemsky - jestli to tak z mé strany působí, tedy jasně, že ano, omlouvám se 


Litarts
před 10 měsíci
Dát tip

Ony ty mnohé názorové třenice mají i širší význam. Ty jsi tady nová (nebo nový), jestě jsi nic nepředvadla (nepředvedl), tak se rozhlížej kolem sebe a snaž se napsat něco nadpozemského. 


Litarts - ok, vždyť každý může psát jak chce, čtenáře ti přeju, konec konců nejedna z tvých věcí nebo pasáží se mi taky líbí.


Litarts
před 10 měsíci
Dát tip

Obhajuji neobhajitelné a vysvětluji nevysvětlitelné pro Vás pane Voříšku, Vám už ze své strany nic nevysvětlím. Já vím co píši a proč tak píši, proto tak budu psát dál a pozměňovat jen to, co sám uznám za vhodné. Mám i čtenáře, kteří mají na mou tvorbu jiný názor a vůbec jim nepřijde, že to, co mi vytýkáte, je nějakým nedostatkem. Pravda, mám jich tu málo, ale jsou, a proč je jich tak málo, je mi také jasné.  


Ale kdepak Litartsi, nedotkl. Reagoval jsem kvůli tvým tezím, kterými i zde obhajuješ neobhajitelné a vysvětluješ nevysvětlitelné. Taky jsem si nebyl jist, jestli tě Rhodesie dostatečně zná.


Litarts
před 10 měsíci
Dát tip

Pane Voříšku

chápu, že jsem se Vás, jakožto udělitele výběru pro tuto báseň, trošku dotkl, ale já jsem zde připojil zase svůj, teorií a praxí prověřený básnický pohled na tyto věci a postupy. Já se vždy snažím o jednotu obsahu a formy (i za cenu určitých logických rytmických proměn, ve vztahu k obsahu), takže taková disproporce jako je zde, střídání 8 a 6 slabik ve verších, mě musela nutně zarazit. Napsat dobře báseň, zde třeba v jednotném osmislabičném verši (případně i s vhodným zkrácením některého z nich), by bylo náročnější, ale kvalitativně přesvědčivější. 


Radovan Jiří Voříšek
před 10 měsíci
Dát tip Gora

Je vidět, že umíš pracovat s rytmem. Za to je konec konců výběr. Kritiky, že střídání slabik ve verších 8 a 6 zní naivně komicky, si nemusíš všímat, to je ničím nepodložená a nesmyslná teze.

Ona jinde zmiňovaná jednota formy s obsahem, v kritikově praxi znamená - dopustil jsem se rytmické krpy? Tak právě v tomto místě mám takový obsah, že tu disonanci vymaže. Jenže ono to nejde.


Rhodesie
před 10 měsíci
Dát tip

Litarsi - Díky za přečtení a komentáře. 

Mě se tady forma s obsahem zdají společně celkem v pohodě. Ani nevím, jestli jsem někdy použil jenom osmislabičný verš.

Teď si v duchu  přeříkavám (jen tak"svahilsky"), jak by to vypadalo, a moc mi to tedy nesedí .  Ale nic proti tomu samozřejmě nemám.

Co člověk, to názor a to je dobře.. 

 

 


Litarts
před 10 měsíci
Dát tip

Já také píši v různých formách, důležitá pro mne je ale jednota s obsahem. V této básni nacházím mezi obsahem a formou rozpor, obsah je vážný a forma komická. 


Rhodesie
před 10 měsíci
Dát tip

Lawender - Díky. :) Už jsem se přepeřil do chlupů... 


lawenderr
před 10 měsíci
Dát tip

a vyletíš ... ? Já se se zimou vracím, bo pořád bližší peří než košile ... :) A už leť


Rhodesie
před 10 měsíci
Dát tip

Philogyny - Díky. To musel být krásný okamžik...


Rhodesie
před 10 měsíci
Dát tip

Litarsi - Díky za přečtení a názor. Holt každý soudruh má jiný vkus a to je dobře.  Já píšu v různých formách, ať to není tak jednotvárné. 


Rhodesie
před 10 měsíci
Dát tip

Janino, Vesuvanko - Díky moc.


Rhodesie
před 10 měsíci
Dát tip

Poe - Díky :)


Philogyny
před 10 měsíci
Dát tip lawenderr, Janina6, Gora

Já za ta ptáčata, bez rozboru...dneska, jak sedělo na tom prahu a koukali jsme na sebe.. Když se vzneslo ze smetáčku, tedy z povrchu nahoru... :) lopatka byla zbytečná, sedlo na větvičku a tam vlaje kousek igelitky, co jsem ji tam uvázala po smrti maminky. Ukazuje směr větru. Ozýval se ty svý  mamince, igelitka spokojeně vlála, tady fouká pořád...a já byla kousek času šťastná. 


Litarts
před 10 měsíci
Dát tip

Podle mne by bylo lepší báseň napsat celou v osmislabičných verších. Takto, při pravidelném střídání 8 a 6 slabik, to zní naivně komicky. Kdyby to byla i obsahem humorná básnička, tak budiž, ale ona není. 


Janina6
před 10 měsíci
Dát tip

Fajne.


vesuvanka
před 10 měsíci
Dát tip

Pěkně napsané, jaro má své kouzlo :-))), Tip


Poeteroristka
před 10 měsíci
Dát tip

Přesně přesně. Též jsem nalaďovací .. Ladíme jarně, vzorujem marně


Rhodesie
před 10 měsíci
Dát tip

xp - Díky a souhlas.


Rhodesie
před 10 měsíci
Dát tip

Radovane, díky. Je mi ctí, jsem potěšen. 


Rhodesie
před 10 měsíci
Dát tip

Bene, díky. Na každém ročním období něco je, ale jaro je jaro... :)


Radovan Jiří Voříšek
před 10 měsíci
Dát tip Gora

Poctivě provedená rýmovačka a rytmizačka, to pravidelné střídání trocheje s daktylem je dokonalé! Za techniku výběr. Jo a navíc to dává smysl.


Benetka
před 10 měsíci
Dát tip

Jo jo je to tak a naši dávní předci (báby i dědci) už to dávno věděli když házeli Moranu do řeky... Prostě zimo zmiz jsi jen odporný hmyz a JARO! VÍTEJ!!! :)


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru