Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Vědu v tom nehledejte, možná ponožky

12. 10. 2023
14
14
303

Sedají si na strop. Koukají na nemocniční lůžko, ale na zem nespadnou. Vědu v tom nehledejte, možná magii, pokud jste ochotni si připustit, že začíná tam, kde končí celé lidské snažení.

Skřítci se nenechávají rušit našimi myšlenkami. První si přičaruje klubko černé vlny a druhý zas bílé. Jako na povel vytáhnou pletací jehlice. Skoro to vypadá, že spolu budou soutěžit, kdo z nich uplete delší ponožku.

 

Když za Adamem přišli dva výzkumníci s nápadem monitorovat jeho mozek při umírání, příliš se nebránil.

Vir postupoval neúprosně vpřed a nedal se zastavit. Zbývalo mu posledních pár dní nebo hodin nebo vteřin. Hrozně moc doufal ve svoje světlo na konci tunelu, což bylo i předmětem studie, jejíž laboratorní krysou se stal.

Oficiálně se jmenovala „Zvýšená elektrická aktivita mozku při klinické smrti.“ To jen pro úplnost.

Podobný výzkum byl prý proveden u krys. Škoda, že si s nimi pak nemohli pokecat. Jenže to se mnou taky nebudou moct, uvědomí si Adam a je mu zas o dost hůř.

 

První plete ponožku ve tvaru černého tunelu. Druhý bílý tunel ve tvaru ponožky. Tunel je ponožkou a ponožka tunelem nebo čímkoliv jiným, co tě napadne při zvýšené aktivitě mozku.

Hází po sobě vyzývavé pohledy. Vyhrát může jen jeden a Čas se blíží mílovými kroky.

 

Výzkumníci se usazují za modré konferenční stolky s pultíkem. Budou si pečlivě zapisovat věci, které snad ani zapsat nejde. Je možné popsat smrt, druhý největší zázrak hned po zrození, když o ní nevíme zhola nic? Je možné zaznamenat lidské city, emoce, všechnu tu fantazii na kostičkovaný papír s logem výzkumného ústavu?

Monitor zlověstně zapípá, až sebou Adam trhne.

Raději odvrací zrak ke stropu.

Všímá si roztodivných skřítků kmitajících s pletacími jehlicemi. I monstrózních ponožek, které vypadají jako trubičky od nemocničních přístrojů, jelikož vedou až k jeho lůžku.

„Skřítci. Jsou tam skřítci!“

„Skřítci,“ zopakuje po něm jeden z výzkumníků a cosi si zapíše do bloku. Druhý udělá totéž. Svou horlivostí skoro připomínají ty skřítky.

„Vy je nevidíte?“ zeptá se Adam zklamaně.

Výzkumníci je nevidí. A i kdyby, určitě by to popřeli.

Adama nepřestávají fascinovat obří tunely, které se mu pohupují u hlavy v neznámém rytmu. Kterým tak protančit ven?

Bílý tunel mu nabízí pohled na pár labutí s princeznovskými korunkami, na zpívající lotosovou zahradu, na bělostné mraky s vytrženými bleskovými tesáky. V černém panuje bouřka, jejíž deštivé prsty zuřivě bubnují na hřbety naříkajících zvířat ukrývajících se v loužích bahna. Shnilé lekníny odnáší prázdná bárka zamotaná do proděravělé sítě.

Kdo by si vybral černý, uvažuje Adam, leda tak masochista. Vtom v něm spatří černobílou pruhovanou kabelku se zebří hlavou a hned ví, která bije.

Nosila ji jeho první milá. Její jméno si vybaví hned. Ale bojí se ho vyslovit, protože by se musel rozbrečet.

Kdyby se mohl vrátit a odprosit ji, udělal by to. Čert vem nemoc.

Chce vkročit do černého tunelu, ale ten mu na poslední chvíli uhne. Natáhne se po bílém, jenže se mu taky vyškubne z ruky.

Je možné se vrátit?

 

Skřítci se nepřestávají přetahovat o ponožky, které se propletly do černobílého chuchvalce. Žádný nechce ustoupit. Chovají se jako lidé, jen mají mnohem víc času. Ale koho by to bavilo do nekonečna, skřítky rozhodně ne.

„To nerozmotáme.“

„Budeme muset uplést nové ponožky,“ přitakává druhý.

„Tak zítra,“ navrhne první. „Už necítím prsty.“

„Jsem pro.“

 

Lékař zapíše čas úmrtí. Výzkumníci si ho poznamenají do notesů. Později si stáhnou potřebná data z monitoru, na který je Adam stále napojený, a budou muset vše důkladně probrat s lékařem.

Na to bude dost času po obědě.

 

Po vyčerpávajícím dni skřítci usínají v tajných doupatech. Prvnímu se zdá o černé ponožce, druhému o bílém tunelu.


14 názorů

Zajíc Březňák
před 5 měsíci
Dát tip

"...o smrti, se kterou smířit nejde se..." (Jarek Nohavica)

 

Ti skřítkové a ponožky mi tam trochu vadily, ale co by bez nich z textu zbylo? Taky jsem čekal, že neumře, když to ti skřítkové takhle celé popletli.

 

Námětem výzkumu mi to trochu připomíná film "Hráči se smrtí" z roku 1990 a jeho stejnojmenný remake z roku 2017.


Gora: Určitě je to na zamyšlení.


8hanka
před 5 měsíci
Dát tip Biskup z Bath a Wells

zaujímavé... po smrti skončiť v ponožke? Či mala otvor aj na druhej strane, aby sme sa dostali niekam ďalej? Musela byť tma v jednej aj v druhej


Gora
před 5 měsíci
Dát tip Biskup z Bath a Wells

Pohádkové postavy velmi obohatily a odlehčily náročný motiv, který jsi zvolil v povídce. Ponožka jako tunel "na onen svět" je fakt originální!! Bavilo mne sledovat napínavý, a přitom trochu pohádkový děj. Omezila bych užití slova čas.

Námět tak dobrý by si určitě zasloužil větší prostor, pro mě je závěr trochu rozpačitý. Co ukončit po větě: Je možné se vrátit?


K3
před 5 měsíci
Dát tip Biskup z Bath a Wells, 8hanka, Zajíc Březňák

Dobrá zkazka o ponožkách a především dobrá fantazie. Můj syn se shodou okolností mozky zajímá a taky je pitvá. Kdoví co by řekl ponožkám:).


Dobře, dejte. Díky.

 


Próza_měsíce
před 6 měsíci
Dát tip

Biskupe, mohli  bychom dílko nominovat do PM??


Biskup z Bath a Wells
před 6 měsíci
Dát tip Alegna

Přátelé, moc vám děkuju za reakce.

vše nemůže mít úplný hppy-end. A třeba je teď Adam na lepším místě, v lepším čase. ;-)


Alegna
před 7 měsíci
Dát tip Biskup z Bath a Wells, 8hanka

Kouzelná fantazie, kampak asi odešla duše, když ti popletové skřítci zamotali upletené ponožkové tunely?


Kočkodan
před 7 měsíci
Dát tip Biskup z Bath a Wells, 8hanka

Mně při fusekličkovém guláši mozkem probleskla myšlenka (a jak je vidět, nebyla to zatím ta poslední) ne nepodobna Janině.

Ale hlavně tě chválím, jakým pěkným způsobem sis pustil fantazii na špacír.


Janina6
před 7 měsíci
Dát tip Alegna, Biskup z Bath a Wells, K3, Gora, 8hanka, Zajíc Březňák

Půvabné! 

...a já tak doufala, že když ti nešikové zamotali odcházecí tunely, bude Adam muset (moci) zůstat tady a přežije...


Evženie Brambůrková
před 7 měsíci
Dát tip Alegna, Biskup z Bath a Wells

Pěkná fantazie. Nemyslím si, že bych chtěla, aby někdo věděl, co jsem viděla v posledních vteřinách.


Květoň Zahájský
před 7 měsíci
Dát tip atkij, Alegna, Biskup z Bath a Wells, Gora, 8hanka, Zajíc Březňák

Skřítci pleticháři? A tak jsem se těšil na to světlo na konci tunelu. No nic, budu se snažit neumřít.


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru