Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Jedovatá palice

Výběr: Biskup z Bath a Wells
03. 01. 2024
28
56
458
Autor
Alegna

Paličkovice nachová neboli námel (Claviceps purpurea) může za to, že v minulosti byly některé osoby považovány za posedlé ďáblem anebo obviněny z čarodějnictví. Tři sta let trvalo, než se tato záhada vyřešila. 

S obilím pole lán,
v něm zrn pár jako pán
zajal sobě námel.
 
Ve hněvu plamenném
slovem v pole háži:
"Tady žije ďábel!"
 

A poté kamenem

čistá zrna srážím.

 

56 názorů

Alegna
před 2 měsíci
Dát tip

Radovane, děkuji za čtení i tvůj pohled


První sloka s Erbenovským nádechem mi nějak nesedí. Tímto:

... zrn pár jako pán

zajal sobě námel.
 
Pak se to podle mě zlepšuje, hlavně nápaditým rýmováním.

 

 

 


Alegna
před 3 měsíci
Dát tip Incognit

Proboha, nešlo by něco udělat s tím, aby si člověk nedával vlastňáky, zese se mi povedlo, uf..


Alegna
před 3 měsíci
Dát tip

K3, ano, taky nás jako děti upozorňovali, že je to jed, díky za čtení i slova


K3
před 3 měsíci
Dát tip Alegna

Jako dětem nám ho táta často ukazoval s tím že je to prudký jed. Tak jsme se mu obloukem vyhýbali, když jsme ochutnávali zrna. Ale o spojitosti s čarodějnictvím jsem nevěděl. To varování z něj je v básni dobře vystihnuté.


Alegna
před 3 měsíci
Dát tip

přesně, phill, už jen to černé zrno ve zlatém klasu ... díky, vážím si


Alegna
před 3 měsíci
Dát tip

možná příště, díky za komentář, vůbec by mě nenapadlo, že by se dal námel v Praze sehnat


Alegna
před 4 měsíci
Dát tip Zeanddrich E., Al Jal Úd, geminy

Jinysi, nevím, jak u tebe, ale u mě hodně záleží na celkovém mém rozpoložení, jeden den nad textem, který čtu, lámu pomyslnou hůl, nechápu, nedokážu se vcítit a druhý den mě text nadchne :), díky, žes četl a že ses pokusil pochopit :)


Jinys
před 4 měsíci
Dát tip

Alegna
Dnes asi nemám den. To co píšeš, tam je!
Nějak jsem své uvahy překombinoval. 
:-(


Jinys
před 4 měsíci
Dát tip

Alegna
Reagoval jsem především na dílo...
:-) 


Alegna
před 4 měsíci
Dát tip Al Jal Úd, geminy

Jinysi, nic si z toho nedělej, kdybych nebyla autorka a přečetla bych si komentáře, byla bych z toho paf. Ale jak píše dada, jde o znehodnocení o zkaženost zrna, zrno - lidstvo z pohledu hodnotícího člověka, který odsuzuje všechny kvůlivá pár zkaženým ... no asi tak, ty účinky námelu jsou tu jaksi jenom jako bonus, ale zdá se, že zaujaly nejvíc :)


Alegna
před 4 měsíci
Dát tip

Biskupe, vážím si, díky


Alegna
před 4 měsíci
Dát tip

Incognite, omlouvám se za přehlédnutí v tom chumlu komentáří, odhaduji, že jsi studoval vysokou a měli jste laborky, ale nejspíš se mýlím :)


dadadik
před 4 měsíci
Dát tip Alegna

Pokud vím, je to houba a klas se znehodnocuje.. nějak


Jinys
před 4 měsíci
Dát tip

Souvislost mezi upalováním čarodějnic a námelem jsem neznal.
Měl jsem za to, že šlo skoro jako vždy, o většinou o peníze, nebo o osobní zášť.
:-(

P.S.
Nechápu ale, proč by mělo být drogově závislé "zrno" nečisté.
Je to jen osobní tragédie.
Ale chyba bude na mojí straně. Většině zdejších vysoce ceněných věcí, prostě nerozumím. Obsahu ani formě...

 

 


Alenakar
před 4 měsíci
Dát tip Al Jal Úd

Poetko,

je strašně smutné, když se tzv "šamanské drogy" používají komerčně nebo třeba v alternativní medicíně. Kdysi byly vyhrazené jen pro duchovní osobnosti, které si vyvolil osud, aby sloužili svému kmeni. Šamanem nebo šamankou se mohl stát třeba někdo, kdo prodělal těžkou nemoc a málem umřel a pak se vrátil mezi živé. Dříve taky šami některé své rostliny museli sami pěstovat (durmany, brugmansie nebo některé speciální druhy tabáku...), aby k nim získali osobní vztah. Dnes se vše až příliš zjednodušuje a jednoduchá cesta, ještě navíc patřičně podmazaná penězi, moc valný smysl nemá.


Jednapoetka
před 4 měsíci
Dát tip Gora, Alegna, Al Jal Úd, geminy

No vida, co se člověk všechno v diskusi doví.  Ayahuasca se  používá i u nás...V homeopatii...Pamatuji na výstavu v Českém Krumlově,  malíř Otto Placht pod jejím vlivem maloval skvělá plátna...Vrátím se ale k excelentnímu textu, skvělá báseň!!!


Parádní věc!


Alenakar
před 4 měsíci
Dát tip Gora, Al Jal Úd, geminy

Alegno,

já to vím, protože jsem si roky přivydělávala jako protidrogová preventistka a prošla jsem mnoha kurzy o drogách.

Nepochybně nejsilnějším halucinogenem je ayahuasca. Požívají ji jihoameričtí pralesní Indiáni. Odvar z liány banisteriopsis caapi pijí pouze muži pod dohledem šamanů, ale ženy, které odvar pít nesmějí, se přesto dostanou do "jiných světů" spolu se svými manžely, otci a bratry.


Alegna
před 4 měsíci
Dát tip

možná příště, díky za nakouknutí a zanechané stopy a budu se těšit na  možná příště


dadadik
před 4 měsíci
Dát tip Alegna, Janina6

takže ta debata tady je hlavně o námelu jako takovým, nikoliv k textu...

ale to už tady tak holt je :))


Incognit
před 4 měsíci
Dát tip

A já umím z námelu udělat docela slušné LSD.TEda asi před pětatřiceti lety jsem uměl. 


Alegna
před 4 měsíci
Dát tip

Alenokar, díky za další doplnění, velmi zajímavé. 

Do stavu podobnému požití halucinogenů se může člověk dostat i bez nich, vím, že to víš :)


Alenakar
před 4 měsíci
Dát tip Gora, Alegna, Al Jal Úd

Alegno,

problémem většiny halucinogenů je to, že jsou jedovaté. Šamani nebo čarodějky museli znát způsob, jak drogu využít tak, aby je nezabila. Tropanové alkaloidy se aplikovaly přes kůži, často přes kůži na genitáliích, ve formě olejových extraktů. (Odtud zkazky o čarodějnicích létajících na koštěti.) Naopak námel byl zpracován na LSD až ve dvacátém století, tuším v roce 1938.

Nejúčinnější přírodní drogou dostupnou obyčejnému smrtelníkovi je ovšem meskalin - účinná látka obsažená v kaktusu lophophora williamsii. (Pár těch kaktusů ve skleníku mám, na pohled ale moc atraktivní nejsou...)  Zvláštní je, že po požití meskalinu se ti může zjevit duch zvaný meskalito a můžeš s ním rozprávět. Zpravidla ví všechno.  Věda těžko vysvětluje to, že po požití různých halucinogenů se lidem z různých kultur zjevují ti samí duchové, skřítci nebo třeba moudří hadi. Ale to by bylo na dlouhé vyprávění.


Alegna
před 4 měsíci
Dát tip Zeanddrich E.

Zeanddrichu, představuju si ty lány obilí a ruční sběr námelu :), ale co je lepší, jestli pesticidy, to si opravdu posuzuvat nedovolím, nejspíš je ošetřeno zrno, které se seje, ale čím a jak, nemám představu ....


Zeanddrich E.
před 4 měsíci
Dát tip

... .

Býval to problém námel vysbírat - bo jsou dnes pesticidy, td.,  lepším způsobem...?


Alegna
před 4 měsíci
Dát tip dadadik, Zeanddrich E., Janina6

Vida, dobře dělali, věděli, že je jedovatý, to musela být prácička, skoro jako sběr mandelinky bramborové :)


dadadik
před 4 měsíci
Dát tip Alegna, Zeanddrich E.

Alegno tak sestřenka mi potvrdíla, že její rodiče, rolníci zemědělci, chodili po poli a vytrhávali klasy s námelem


Alegna
před 4 měsíci
Dát tip

dada, tomu rozumím, taky jsem ho měla kdesi zasunutý, nebýt toho diktátu zhůry ...... mozek je zvláštní zařízení a třídí si podle svého, alespoň ten můj :)


dadadik
před 4 měsíci
Dát tip Alegna

Alegno, no já su taky původem venkovský děcko, ale ten námel znám jen jako jakýsi pojem... 


Alegna
před 4 měsíci
Dát tip Zeanddrich E., Al Jal Úd

Alenakar, tvoje znalosti jsou nevyčerpatelné a já děkuju za doplnění informací.

Nevím, jaká byla v minulosti znalost námelu a jeho účinků na lidskou psychiku, jak byl skutečně užíván, používán, či zneužíván, vím o něm jen to, co jsem se učila a přečetla, ale jistě jsem nečetla všechno.

Taky nevím, jaké skutečné doklady se o tom dochovaly, zda se domněnky zakládají na pravdě, nebo je to jen spekulace. 

Zrovna tak nevím, jak je tomu s námelem dnes, ale zdá se, že o něm i dnes spousta lidí nic neví a taky proč by měla, když to k ničemu nepotřebuje. 

Tady jsem ho použila ke svému podobenství o těch, kteří říkají, jak jsou všichni špatní a svým slovem odsouzení zasáhnou většinou právě jen ty dobré (je zajímavé, jak si o sobě přitom myslí, že oni jsou ti správní, viď?)


Alegna
před 4 měsíci
Dát tip Jednapoetka

Poetko, tetelím se v pocitu, že tě řádky tak oslovily, to je autorův sen, díky za to :)


Alegna
před 4 měsíci
Dát tip Al Jal Úd

dada, nojo jsem děvče z venkova, za mého mládí bylo například za Třeboní pole plné námelu, který tam byl pěstován pro lékařské účely (LSD), tak mě nějak nenapadlo, že každý o něm ví i o jeho spojitosti s domělým čarodějnictvím....


Alenakar
před 4 měsíci
Dát tip Zeanddrich E., Al Jal Úd

Není tak docela pravda, že účinek paličkovice nachové na lidskou psychyku v minulosti nebyl znám. To jen středověk zapomněl na starověké znalosti a zkušenosti. S velkou pravděpodobností byla paličkovice používána už ve starém Řecku v rámci Eleusinských mysterií.

Křesťanství soustavně potíralo magické praktiktiky včetně používání tropanových alkaloidů a hub. Protože se ale křesťanům nikdy nepodařilo upálit úplně všechny čarodějnice, jisté znalosti a praktiky se přenesly ze starověku až do dneška. Dnes se předpokládá, že také kněžna Libuše, pokud tedy vůbec existovala, si ke svým vizím pomáhala extrakty z jistých rostlin nebo hub.


Jednapoetka
před 4 měsíci
Dát tip Alegna, Al Jal Úd

Kain a Ábel, pšenice a námel....Pořád se Tvé básně nemohu nabažit...Řečeno po cimrmanovsku: " fuj to mě to vzalo"...


dadadik
před 4 měsíci
Dát tip Alegna

Alegno, dík za prolog, páčjsem o tom věděla prd

 nějak jsem si to musela vydedukovati a tak :)


Alegna
před 4 měsíci
Dát tip Gora

Lili, děkuju moc

Goro, díky za podnět, přidala jsem do prologu

Kočkodánku, nepochybuji a oddychla jsem si, nerada bych byla bita jako žito :)

 


Kočkodan
před 4 měsíci
Dát tip Alegna, Al Jal Úd

Přepadne-li námel žito,

houba týrá klasy,

pak je mi to v hlavě líto,

hrůzou vstávaj vlasy.

Nepochybuj ani chvilku,

že se ale klaním dílku.


Gora
před 4 měsíci
Dát tip Alegna, dadadik, Jinys, Al Jal Úd

Nevšední téma, Alegno, nevšední provedení...

Uvítala bych někde pod mini odkaz, který by osvětlil, oč (s námelem) šlo, ne každý možná tuší.


Lili.
před 4 měsíci
Dát tip Alegna, Al Jal Úd

To psal zkrátka někdo, kdo to prostě umí...


dadadik
před 4 měsíci
Dát tip Alegna

tak to tam zrálo


Alegna
před 4 měsíci
Dát tip dadadik

:) dada, vzniklo, kdosi shora nadiktoval, jen nadpis ne a stejně si jím nejsem jistá ... 


Alegna
před 4 měsíci
Dát tip

Taky mě těší, že v tom nejsem sama :), děkuju Janino


dadadik
před 4 měsíci
Dát tip K3, Gora

máš to vypracovaný, vymyšlený, domyšlený

to nevzniklo razdvatři teď... že ne


Janina6
před 4 měsíci
Dát tip Alegna

Jo, to já taky moc neumím, většinou jen dávám tipy komentářům ;) Těší mě, že to má někdo podobně.


Alegna
před 4 měsíci
Dát tip Janina6

Janino, chvála těší, ale težko se mi na ni odpovídá :), děkuji moc


Janina6
před 4 měsíci
Dát tip Alegna

Parádní podobenství!


Alegna
před 4 měsíci
Dát tip

Že jó, Evženie, měla bych brzdit :)


Evženie Brambůrková
před 4 měsíci
Dát tip Alegna

To ses nějak rozohnila :-)


Alegna
před 4 měsíci
Dát tip Gora, Jamardi, Zeanddrich E.

:) Poetko, to potěšilo, díky

Jamardi, máš pravdu, sice jsem si to dovolila použít jako příměr, pro ty co odsuzují ostatní a zasáhnou většinou ty "čisté", ale tenkrát bylo po nevědomém požití námelu odsouzeno a upáleno hodně lidí pro čarodějnictví 


Jamardi
před 4 měsíci
Dát tip Alegna, Gora, geminy

Představuji si, že to tak bylo - někteří přišli na to, v čem je příčina těch potíží, ale nemohli to dokázat. To je šílený pocit. Objasnil to až francouzský lékař Louis Thuillier v roce 1676.


Jednapoetka
před 4 měsíci
Dát tip Nami 99, Alegna

Ale ta je luxusní!!! Tip!


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru