Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Bez lidí

Výběr: Radovan Jiří Voříšek
11. 03. 2024
17
16
161
Autor
Umbratica

 

Zbořené domy,

kříže stojí rovně dál -

Kraj patří mrtvým

 

 

I do vsí v troskách

zas přiletěli špačci

Budky zůstaly

 

 

Pro koho kvetou

hrušně uprostřed ruin

rozstřílených vsí?

 

 

Do bzukotu včel

hřmí z dálky kanonáda

To je svět živých!

 

 

 


16 názorů

Pro mě siné. Připomnělo mi to toulky Libavou. Akorát tam vojáci zničili i hřbitovy, takže ani kříže nestojí.


Umbratica
před měsícem
Dát tip

Phil,

kdysi mě popzval na návštěvu soused, už hodně starý pán. Ukazoval mi fotoalba z první republiky a z války. Za války stály před jejich vilkou dva asi šestimetrové železné sloupy. Na fotkách z války na nich visely asi římetrové úzké bílé vlajky s hákovým křížem. Překvapeně jsem se ptala: A to muselo být? Pán odvětil: No né, nemuselo. Ale naši byli loajální.   Jeho rodiče byli dva velmi hodní staříčci. Snad nejhodnější, jaké jsem jako dítě znala.


Philogyny
před měsícem
Dát tip

Nahoře ve štítu, pod střechou stodoly je na stěně hákový kříž a čísla. Docela by mne zajímalo, jestli by někdo vyluštil zápis. Přepošlu. 


Umbratica
před měsícem
Dát tip

Rhode,

díky. Přírodu nezajímá náš lidský mnohdy absurdní svět.


Umbratica
před měsícem
Dát tip

Phil,

když začali Němci za druhé světové války v Rusku prohrávat, mrtvých bylo tolik, že byly celé vesnice plné německých křížů - kam až oko dohlédlo. Kříže stály mezi ruinami domů, na zahradách, na polích, na cestách... Tehdy opravdu kraj patřil mrtvým (v tomto případě mrtvým, kteří neměli v té zemi co dělat)... Jak dlouho tam ale asi ty německé kříže stály?  Kraj nikdy nepatří mrtvým věčně.


Umbratica
před měsícem
Dát tip

Snakeu,

děkuji. Ano, taková úprava by byla možná.


Umbratica
před měsícem
Dát tip

K3,

ano, máš pravdu. Válka je všude stejná a vydrancované vesnice vypadají podobně možná už stovky let.


Umbratica
před měsícem
Dát tip

Knihomole,

ano, možná máš pravdu, možná jsou to senrjú. Pak ale třeba Kobajaši Issa psal skoro samá senrjů a asi tak třetina "haiku" v Chrámu plném květů jsou senrjú. Na zakladě četby tisíců japonských haiku v překladech Límana, Bresky a Buriana soudím, že mýtus o jakési nadhledové objektivitě haiku je právě jen a jen mýtus.


Rhodesie
před 2 měsíci
Dát tip

Bohužel aktuální, Ale skvělý kousky. Za mě nej špačci a hrušně...


Philogyny
před 2 měsíci
Dát tip

Snad ta  první, pořád je to málo hořké. 


snake_01
před 2 měsíci
Dát tip Zeanddrich E.

Jinak samozřejmě ohledně toho explicitního hodnocení souhlasím s Karpatským knihomolem, ale to snad ani není třeba psát, ty můj názor na věc dobře znáš...


snake_01
před 2 měsíci
Dát tip Zeanddrich E., Umbratica

Nejvíc se mi líbí tohle:

 

Pro koho kvetou

hrušně uprostřed ruin

rozstřílených vsí?

 

ale lehce bych ho přeformuloval, aby bylo zachované kireji:

 

Pro koho kvetou?

hrušně uprostřed ruin

rozstřílených vsí


K3
před 2 měsíci
Dát tip

Zamrazilo to; dokonale vystihnuto. Kolikrát si říkam jak blízko a přesto se většina tváří jakoby nic... Ale tam nebo jinde, válka je všude stejná.


Karpatský knihomoľ
před 2 měsíci
Dát tip Zeanddrich E.

Aktuálne, asi väčšina si dnes pomyslí na tú istú krajinu. Najmä prvé a štvrté skôr senrjú ako haiku. Autor haiku by mal byť pozorovateľ, nie komentátor ktorý nám dáva svoje výklady s tvrdeniami ako Kraj patří mrtvým či To je svět živých!


Umbratica
před 2 měsíci
Dát tip

Děkuji za chválu, poetko. Je to, bohužel, smutná struna.


Jednapoetka
před 2 měsíci
Dát tip Jamardi

Zabrnkalo na mou strunu....Díky....


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru