Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Být jako Nesbo

15. 04. 2024
11
12
151

Letěl jsem do knihkupectví pro nového Nesba. Slavnostně jsem ten objemný svazek s červeným hřbetem dotáhl domů do Strašnic a zahrabal se s ním do polštářů, abych se mohl ponořit do světa, v němž Harry řeší případy s intenzitou šílence s motorovou pilou.

Z oken suterénního bytu jsem zíral na růže, jejichž květy sebou mlátily pod taktovkou neúprosného větru. Tím, jak jim nutil svůj tvar, byl jako Nesbø, který tahal z kouzelnického klobouku jeden fascinující příběh za druhým. K tomu si připočtěte temné alter ego Osla a obskurní postavičky prahnoucí po pomstě či po uznání.

Za tohle jsem Nesba neskutečně obdivoval. Když chtěl, abyste ztuhli strachem nebo se rozesmáli, udělali jste to. Připomínal krysaře, který si čtenáře vede tam, kam potřebuje, klidně i na okraj propasti nebo do opiového doupěte.

Podle některých šlo o komerční kalkul, já měl za to, že dokáže jít na krev stejně jako Harry, k tomu má skvělý talent imaginace, umí se vcítit nejen do postav, ale i do čtenáře.

Smetl jsem z gauče zbytky chipsů. Otevřel jsem knížku a nasál opojný odér nové knížky. Tělem mi projelo známé chvění. Začal jsem hltavě číst.

Zešeřilo se. Přestával jsem vidět na písmenka.

Natáhl jsem se a zapnul lampičku. Nic mě nemohlo odtrhnout od Harryho, nebo jsem si to aspoň myslel.

Část románu se odehrávala v Praze, to byl další bonus. Skoro jsem nedýchal. Měl jsem pocit, že mi vrah dýchá na záda. Právě se vydal vykuchat svou oběť, která bydlela v jednom strašnickém suterénním bytě.

Ve strašnickém suterénním bytě? Co to má znamenat?

Vtom se z chodby ozval plíživý šramot.

Někdo vzal za kliku. Bylo zamčeno?

Zjevně ne, protože za sebou zavřel.

Za chvíli tu bude.

Roztřásl jsem se touhou žít. Tak rád bych začal znova, změnil se.

Jako oběti, kterým dochází, že svůj život promarnily. Jako vrahouni doufající, že jejich touha bude konečně naplněna, jenže není… pocit rozkoše je vrtkavý a nikdy je plně neuspokojí. Jako spisovatelé, kteří musí své postavy provést peklem, někdy i zabít.

Každá vteřina bodá jako nůž.

Vrah však nepřichází.

Na chodbě panuje hrobové ticho.

Nakonec se odvažuju… Nikdo tam není. Ne, přece jen ano!

V chodbě stojí černá kočka, která si sama otevřela. Vzhlíží ke mně, je naježená a zorničky má zúžené hrůzou.

Opatrně ji beru do náručí.

Poškrábe mě, až vyjeknu.

Peláší do pokoje. Zoufale se tiskne za gauč a třese se.

Čeho se tak bojí? Co si pro mě Nesbø zas nachystal?

Někdo schází po schodech.

Vychutnává si každý krok.

Vím přesně, kdo to je.


12 názorů

K3
před 2 týdny
Dát tip Biskup z Bath a Wells, Alegna

To je fakt dobré čtení, čtení o psaní a knihách mám rád, protože to je vždycky plné jinotajů.


Biskup z Bath a Wells
před 2 týdny
Dát tip Gora

Gora: Vidíš, takle jsem taky uvažoval, původně jsem tam měl i jakože "citace" z knihy a větší detaily, pak jsem dospěl k tomu, že by to mohlo čtenáře odtrhovat od příběhu samotného...


Gora
před 2 týdny
Dát tip Biskup z Bath a Wells

Uvítala bych ještě znatelnější prolnutí obsahu Nesboovy knihy a fantazie. Víc informací o knize. Stejně však způsob, jakým je text podaný, se mi zdá hodně ojedinělý. Prima!


Gora: moc děkuji.


Jamardi
před 2 týdny
Dát tip Biskup z Bath a Wells

Po prvním přečtení jsem si říkala, že po schodech schází duch, o kterém se píše v pražských pověstech. Nyní si říkám, že to může být někdo, kdo rád týrá kočky a pokud ten muž nebydlí v tom bytě první den, nechodí se domů jen vyspat a trochu si všímá lidí, mohl by vědět, myslet si, o koho se jedná. Říci vím, kdo jde po schodech, je hodně sebejisté, ale někdy je přesvědčení hodně silné.


Evženie Brambůrková
před 2 týdny
Dát tip Biskup z Bath a Wells

Super!


Kočkodan
před 2 týdny
Dát tip Gora, Biskup z Bath a Wells

Pocit promarněnosti života mne nyní poněkud opustil. Tím, že jsem si otevřel a přečetl tvou prozaickou miniaturu, mělo moje žití asi přece jen nějaký smysl. ;-)


Gora
před 2 týdny
Dát tip Alegna, Biskup z Bath a Wells, K3

... tato "ryze osobní recenze" je zábavná a zajímavě okořeněná pocity čtenáře...

Píšeš stále lépe, blahopřeji a těším se na další.


Janina: Díky moc. ;-)


Janina6
před 2 týdny
Dát tip Biskup z Bath a Wells, Alegna, Gora

Nesbo umí dobře spisovatelské "řemeslo", do tramvaje fajn čtení, ale kouzlo? Atmosféra? V tom jsi mnohem dál než on ;)


Zajíc Březňák
před 2 týdny
Dát tip Biskup z Bath a Wells

Tak od tohoto autora jsem nikdy nic nečetl.

Vždycky mám pochopení pro obskurní postavičky, zvláště pro ty prahnoucí po uznání. 

Řekl bych, že miniatura se snaží (celkem úspěšně) navodit dojem, který někdy čtenář může mít při čtení nějaké napínavé knihy.

Neodolal jsem a koupil si "nového" Márqueze, jeho posmrtně vydaný román "Uvidíme se v srpnu", jsem zvědavý, jaké to bude. Někdy samo očekávání může být napínavé. 


Alegna
před 2 týdny
Dát tip Biskup z Bath a Wells, Gora

Psssst ....


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru