Na Písmáku publikuje 50 tisíc autorů, 443 tisíc textů, 5 miliónů názorů

Písmák
Uživatel:
Heslo:
chci být viděn
Registrace
Zapomenuté heslo

Čtyři obrazy bdění (Fra 16.1.)
datum / id17.01.2012 / 401243Vytisknout |
autorMarkéta
kategorieOstatní nezařaditelnéDalší dílo autora
upřesnění kategoriepoema
zobrazeno5830x
počet tipů45
v oblíbených9x
do výběru zařadilLyryk, Zuzulinka, Danielane, egil, Zbora, Jinovata, whispermoonlite, tóru.u, a2a2a,
zařazeno do klubůStylistika v poezii,
Prolog
děkuji vám za vaši přítomnost
Čtyři obrazy bdění (Fra 16.1.)

 

Poema; Čtyři obrazy bdění (Fra 16.1.2012)


v pět hodin ráno vyvržena z bezpečí dělohy; se slepenýma očima šátrající po modrém huňatém županu, něžně hebkém... opět bezděčný pocit zdánlivého bezpečí. Otevírám dveře do kuchyně, vždyť za chvíli, za malou chvilku se opět vrátím, zavřu oči, ponořím se do těch slaných sekretů přetrženého snu. Znovu a znovu se oddám laskajícím prstům bezmoci a spočinu v slastném bezvládí, jak housenka v kokonu nikterak netoužící po křídlech...spát spát spát


být kojena... 

                kojena pozdními souhvězdími

těmi smrtkami světla, vymláceného cepem času


a že nocí, po kterých šátráš rukama

než nahmátneš alespoň záškub bílé

je nemnoho

že stále padáš kroky nazad, dokud
                                        nezrezivíš svými rty a

nerozpřáhneš ruce v konečné žízni

v úchopu pod sebe, pod nějaké něco, co

mělo býti ještě, když mohlo a nebylo...

nebylo...


nejsi...“ slyším přidušený hlas. „Jsi plná mezer, žebry ti profukuje vítr...“ COŽE? --- nevidím na krok, poslepu nahmátnu vypínač a rozsvěcím stolní lampu. Světlo. Světlo... ach, ty porodní kleště vědomí. Ten syrový pocit vlastního jáství. Nespím, můj bože, nespím. Všechno je skutečné. Všechno se to stalo…

jakoby se mi rozestoupily mozkové hemisféry a vtlačilo, nasunulo, nasoukalo, úzkou ospalou štěrbinou se tam vlilo všechno to lepkavé, hutné a mazlavě bílé slinění, něco jako ejakulát vlastní bezuzdné a tak poctivě potlačované živočišnosti. Cítím jak se ve mně chvějí vnitřnosti. Z police vezmu hrnek, sáhnu po krabičce s čajem a zalovím rukou v nálevových sáčcích. Pomalu dvěma prsty roztrhnu obal; pocit, že jsem právě zardousila srnu nebo trhla vazem sotva opeřenému kuřeti. Pokládám hrnek s čajem na psací stůl; říkal jsi „snažím se myslet na úplně obyčejné věci...třeba na kastrol s vařeným listovým špenátem...“...



protější okna jsou slitá v jeden světelný úhel

snad kůrka měsíce, okoralý zbytek dokonalého tvaru...


a že přízraky chodívají po ochozech domů bělmem

míhají se mi nad hlavou a mávají „nazdařbůh!

                                                               nazdařbůh, lásko,...“

jak úder bubnu vykřičená


něho nemoje, něho...

bez níž bych sotva v nádechu obstála

bez níž by má neochvějná vůle byla jen nataženým pérkem



***

dny, má marnosti

dny obyčejné, všední...

                        přepečlivé, zneuznané

v podivným převlecích; zedřených kutnách, jak stromy bez kůry

pryskyřné dny, dny lepivé, lépe- li ulepené, upečlivší, ubytnělé

otesané svou neotesaností

kamínky v potoce omleté, omšelé, myšinou prolezlé

                                                 myší, vší, vší záští, štíry, roztoči....

neznám se k vám!!!



nedotažený kohoutek v kuchyni; jakoby narychlo opuštěný byt.. předměty k vlastnímu rozpomenutí... Hledání neztraceného času jako dráždění psů. Zase blíž dnu, neklidnému dnu -výlevce, která je plná polknutí.

Chvíli pozoruji líný, vazký pohyb páry, stoupající z hrnku. Pomalé, krouživé pohyby...něco za způsob ranního koitu. Spleť rozrůznění, teplá, sálající... Pramínky se pozvlolna vpíjejí do šera. Jeden, druhý, třetí... Svítá...


otevírám okno; vkládám nebe pod jazyk

a nechávám rozpustit


chuť jitra

je dočekaný únik veškerým úhelným rozhraním


Víš. --- dolehnutí srozumitelnosti s sebou.


Ráno mají ptáci cosi jiného v letu, napadá mne. V duchu mi odpovídáš „Ráno ptactvo ví, že může létat navždy“...




Názory čtenářů (Zobrazit smazané)

12.07.2012 00:19:10dát kritice tipArmand
nechápu: děkuji :)
11.07.2012 00:09:48dát kritice tipnechápu
nepij víno, nesvědčí ti, zůstaň u čaje - ale pochopitelně mě nemusíš poslouchat:))))

bože
10.07.2012 23:57:06dát kritice tipArmand
nechápu: i když jsi poprosila, myslíš si, že muž je tu proto, aby poslouchal ženu? :) Dopřeju ti tedy ještě jeden rozbor, když je máš tak ráda .-)

Muž ženě přece naslouchá a já slyším - napsala jsi, že nechceš avízo - a tím jsi řekla: pošli mi ho. Ok. Tak tady je. :)

Flower gleam and glow
let your power shine...

10.07.2012 23:40:38dát kritice tipnechápu
ne, chtěla jsem říct, že mě nudí tvé rozbory, které jsou o ničem, přeju ti dobrou chuť k vínu a už mi neposílej avi, prosím

dík:)
10.07.2012 23:33:27dát kritice tipArmand
nechápu: ou :) chtěla jsi říct, že se nudíš (a snad že bys čaj potřebovala). Jsem o vodě a vínu právě.
10.07.2012 23:21:09dát kritice tipnechápu
ježišmarjá - už mě nudíš, fakt - tak ať ti čaje pomáhají, když si o ně tělo říká
10.07.2012 22:36:49dát kritice tipArmand
nechápu: "sváté listí" :) to zní jako svaté listí .-)

Listí je svázáno se stromem.
Listí jsou básně a strom je poesie.
V básních je poesie.
Ale poesie nejsou básně.

Není snad smyslem listů odhalit strom?

Kritika - je jako vítr odjinud. A vítr a strom nejsou svázáni. To strom volá vítr, když chce shodit listí a stát nahý proti nebi.



10.07.2012 18:42:42dát kritice tipnechápu
Ale tuto báseň podpořilo devět kritiků - tak tady to bude asi strom:)
10.07.2012 17:38:47dát kritice tipnechápu
No, já beru poezii spíš jako to sváté listí na zemi, ale každý jsme nějaký, že?
09.07.2012 09:21:14dát kritice tipArmand
nechápu: Ano :) Odolat větru. Je třeba hodně listí (ta spoušť) na zemi, aby vynikl strom (poesie). .-)
08.07.2012 23:52:15dát kritice tipnechápu
A to mi mluvíš z duše - kdepak nějaké receptáře - jak začne rozum rovnat nesrovnatelné, je zle:)
A v poezii!! - no to je pak spoušť - jako tady třeba na Písmáku - ti kritikové a redaktorové - to je rozumu na jednu hromadu:) že už by člověk ano nevěřil sám sobě a svému vlastnímu tělu, že?
06.07.2012 19:03:30dát kritice tipArmand
nechápu: ha! :))) si mě dostala. Nevím. Já piju byliny podle citu. A zrovna šalvěj je taková všesprávka, pustíš do těla a ona si najde, co potřebuje doladit. Tělo si žádá. A tělo nikdy nelže. :)
25.06.2012 13:41:51dát kritice tipnechápu
zdravotní šalvějový - jakože máš něco se žlučí? :)
25.06.2012 11:05:20dát kritice tipArmand
Markéta, nechápu: děvčata, ... co takhle dát si čaj o páté, slovy básně - vložit nebe pod jazyk a nechat rozpustit - a poesii nechat vodě? Jedinou skutečně podstatnou konverzací je ta o počasí. Angličané to dobře vědí! :) A že vy zrovna o bouřkách... :)))

zdraví Armand (právě popíjející zdravotní šalvějový..)
21.06.2012 08:49:07dát kritice tipMarkéta
:)
21.06.2012 08:34:23dát kritice tipnechápu
tak to nespi:) - a budou fajn básně:)
21.06.2012 08:28:46dát kritice tipMarkéta
přesně tak, to ta spánková deprivace... btw. ta mi taky dělá velice dobře, člověk se přestane brát tak vážně ;)

příjemý den přeju. a navečír nějakou tu bouřku, myslím, že bychom si jí obě zasloužily :)
21.06.2012 08:12:40dát kritice tipnechápu
v kontextu, o kterém obě dvě víme, trošku zvláštní smysl pro humor - ale jak je vidět, dnes ráno se opravdu cítíš velkolepě
21.06.2012 08:08:11dát kritice tipMarkéta
bouřky, senoseč a vylamování suků ze ztrouchnivělého dřeva :)
21.06.2012 01:40:30dát kritice tipnechápu
i tobě dobrého spočinutí, má milá..

tipla jsem :)


bouřky ti dělají dobře? :) naprosto chápu...
21.06.2012 00:32:26dát kritice tipMarkéta
dejž pánbůh dobrého spočinutí, má milá :)....déšť, bouřka... to se bude spát, panejo
21.06.2012 00:31:51dát kritice tipblboun nejapný
nechápu...máš absolutní pravdu,která ne vždy je košér. Tak jako můj tip zde. Jsou horší případy tebou vyjmenované. Promiň.
20.06.2012 20:24:03dát kritice tipnechápu
čistá ženská poezie ... ? ne, to není. Čistou ženskou poezii zde psala Rowena a teď jí píše Dadík - jinou formou, daleko jednodušší.

Toto je poezie sebestředná - jako je poezie Danielane, Lyryka, egila ... úhel pohledu do sebe je v určitém věku nutný. Jinak by člověk nebyl schopný sebereflexe v kontextu s realitou.

Zdravím a nechápu:)
18.06.2012 11:40:11dát kritice tipwhispermoonlite
silné ***
24.01.2012 10:35:56dát kritice tipmédea
dostala jsem avi od booka. podepisuji se, snad bych ještě dodala, že je to čistá ženská poezie
23.01.2012 15:03:21dát kritice tipmalej_blazen
no ja bych to s tou ojedinelou obraznosti zas az tak neprehanel...myslim, ze takovych textu tu bylo uz docela dost...blbe napsane to neni, ale ze bych si sedl na prdel s tim, ze to jsem teda jeste neto...navic ono ojedinelou obraznost ma spousta lidi, ale myslenku jiz mene...
23.01.2012 10:10:26dát kritice tipZuzulinka
já moc salát ne, zvláště ne ten s majonézou, je mi po něm šoufl, ale řízek se řízkem klidně:)
23.01.2012 10:06:27dát kritice tipBook
Dala by si sú, vsak? :) /neliterárne žartujem/ mea culpa :)
23.01.2012 09:58:20dát kritice tipZuzulinka
booku - to s tím řízkem a salátem je skvělé:)
23.01.2012 09:37:40dát kritice tipDanielane
:-) dekuji za upresení a zdravím

ps. zasvěcených a vnímavých komentářů je tu potřeba, budu se těšit..
23.01.2012 09:34:41dát kritice tipBook
la-vypusti, keď som sa narodil, zajasali: jeeej, máme chlapca :)
áno, všímam si. Príliš často nekomentujem, ale veľa čítam. A občas ma zaráža, čo všetko dokážu ľudia skonzumovať, myslím literárne. Ale uznávam, nie každému vyhovuje štýl, kde si vytvára vlastné obrazy. Ešte akési pozostatky toho, že im bolo podsúvané všetko na tanieri, kde určité miesto mal rezeň a oproti nemu musel byť zemiakový šalát.
23.01.2012 09:30:46dát kritice tipDanielane
Booku tos vystil/la (nevím, omlouvam se) hezky, Markéta má ojedinělou obraznost.
23.01.2012 09:22:29dát kritice tipBook
To je tak trochu údel poeticky ladených ľudí. Ale pokiaľ to nedáš najavo pateticky, ale formou ako si to predviedla tu, nevidím dôvod na slzy :)
23.01.2012 09:20:59dát kritice tipMarkéta
já mám samé bohužel "unikátní rozpoložení :))
díky
23.01.2012 09:18:40dát kritice tipBook
Vnímam túto báseň senzualisticky.
Akási impresia s reflexívnym presahom, zmyslová obraznosť daného okamihu. Vyjadruje niečo individuálne, emocionálny stav. Asociatívne metafory, poukazujú na unikátne rozpoloženie autorky.
T
22.01.2012 19:01:01dát kritice tipFerry
Tak jsem si poemu díky "reklamě" p. Szikory přispěchala přečíst. Krásná, zvlášť ten první obraz. *
22.01.2012 15:48:39dát kritice tipMarkéta
:) děkuju, tohle je má jedna z oblíbených pasáží ;)
21.01.2012 17:28:40dát kritice tipLydie
:)mě tohle nedá spát, dokud tu jako svou zcela osobní recenzi na tvé dílo do třetice neocituji Bachelarda;
"Teprve po ozvučení budeme moci zakusit rezonance, citové odezvy, připomínky naší minulosti. Obraz se dotkl hloubek dříve, než rozhýbal povrch. Obraz, který nám poskytuje četba básně, se stává skutečně naším. Zapouští kořeny v nás samých. Přijali jsme jej, začínáme však mít dojem, že bychom jej byli mohli stvořit, že jsme jej museli stvořit. Stává se novým bytím naší řeči, vyjadřuje nás, když z nás dělá to co vyjadřuje; je jinými slovy současně vznikáním výrazu a vznikáním naší bytosti. Výraz zde tvoří bytí."
21.01.2012 14:50:00dát kritice tipMarkéta
vcházím do krajiny v sobě, Martine, které jsem se celý život podvědomě vyhýbala, která se mi hnusila, která mi naháněla strach. Myslím, že právě tam je zakopaný poklad :)

protože jak jsem kdesi kdysi napsala "čím jsou ti přítomny dveře, do nichž jsi nevešel?..." ;)

děkuju a zdravím
21.01.2012 09:54:14dát kritice tipArmand
udělalo na mě dojem cos napsala. Upřímné a velmi velmi otevřené... se vším co k té otevřené upřímnosti patří, a tedy i koncem, který by podlehl kritice. Ale nemůže, protože souzní s tebou a tys tu báseň nenapsala jako po válce generál, ty jsi prošla bitvou a ráno po boji, je moudřejší večera, ale není koncem války.

skvělé!

*****
20.01.2012 14:18:38dát kritice tipmalej_blazen
ach boze...
20.01.2012 07:46:05dát kritice tip_UchoNaKoleji
Nakonec si oslintáme čumáčky
:D
20.01.2012 07:39:35dát kritice tipMarkéta
ale naopak, milé uši: podnět, ať už je jakýkoliv, je vesměs téměř vždy pro mne blahodárný, protože se stává potřebným odrazovým můstkem k vlastním introspektivním myšlenkám, hehe.... Tímto ti srdečně děkuji za rozepsanou esej a pac a pusu! :)))
19.01.2012 18:43:07dát kritice tip_UchoNaKoleji
A já to s tebou myslel dobře.
No o kritiku nestojíš jen o pochvaly a budeš vždy mou relevantní (částečnou) kritiku nazývat neschopností vnímat pak si to klidně blokni.
19.01.2012 18:39:29smazaný uživatel
smazaný uživatel
19.01.2012 18:38:34smazaný uživatel
smazaný uživatel
19.01.2012 18:27:30dát kritice tipMarkéta
ucho a Marvin: jestli hodláte i nadále KOHOKOLIV drbat, pánové, (vaše důvody mne naprosto nezajímají, jsem natolik dospělá, že si dokáži utvořit svůj vlastní názor) buďte té dobroty a seďněte si na to někde u piva a nakládanýho hermelínu. Pod mým dílem tyhlety rádoby debaty nebudou. Buďto vaši "rozmluvu" ukončíte, nebo vám zamezím přístup.
19.01.2012 16:30:33smazaný uživatel
smazaný uživatel
19.01.2012 16:20:27dát kritice tip_UchoNaKoleji
No přesně o tom jsem psal o Nesstvůře a Markéta jí to sežere.
Markétko ještě jsem nepsal, jaký je tvůj přínos v poezii a kultuře vůbec. Jsi skvělá a tvoje odvaha odkrývat poetické nitro je úžasná a naplňuje nás to nesmírným nejen díkem a obdivem. atd.
To není ironické namíření proti tobě Markéto...

Ale stejně - péci společně buchty je umění.
19.01.2012 15:27:17smazaný uživatel
smazaný uživatel
19.01.2012 15:25:05dát kritice tipVůněSlov
Osobitě podané vnitřní osahávání s přesahem ke mně...čtenářce... Já děkuji za tvé čtyři obrazy....Bylo mi potěšením se jima nechat vést...vnést...

19.01.2012 15:09:02dát kritice tipbaronka

Ani jsem neřekla
obejmula
T
19.01.2012 13:59:53dát kritice tipMarkéta
:) děkuju
19.01.2012 13:56:01dát kritice tipDanielane
hledala jsem tu nej ;) :
-----------------
Poezie - je
jako transfúzní krev pro práci srdce:
i kdyby dárci dávno umřeli
při náhlých neštěstích, jejich krev
žije - a cizí krevní oěhy spřízňuje,

a cizí oživuje rty.

R. Krynicki
19.01.2012 13:24:08dát kritice tipJinovata
Gratuluji
19.01.2012 12:59:05dát kritice tipFouckault
užasné, gratuluji ******
19.01.2012 11:03:47dát kritice tipbaronka

-UchoNaKoleji

A co Tvá báseň
Od ostří slov
...
19.01.2012 10:36:22dát kritice tipDanielane
Markétko,
ještě jsem neměla čas ti to sem napsat,
obdivuju tuto tvou báseň nejen proto, jak ohromující je tvá fantazie, ale také proto, jak jsi odvážná a dokážeš psát o svých pochybách, postojích a záchvěvech duše takto odvážně, krásně a ojediněle. Nám čtěnářům nabízíš mnoho poučení a inspirace a zážitek zcela vyjimecne poezie, a to nejen na tomto literárním serveru.
19.01.2012 10:16:33smazaný uživatel
smazaný uživatel
19.01.2012 10:15:58dát kritice tipZuzulinka
relativní je i ta první, co když je básník fantasta či dvojí osobnost:)
19.01.2012 10:09:50dát kritice tip_UchoNaKoleji
dovolím si tvrdit, že básník, byť by to zaonačil jakkoli, vždycky interpretuje svůj pohled...

Ano to je ASI pravda - druhá část tvrzení už je relativní
19.01.2012 09:56:34dát kritice tipZuzulinka
ano, každý má svůj názor, ponechme si je

dovolím si tvrdit, že básník, byť by to zaonačil jakkoli, vždycky interpretuje svůj pohled...a čtenář v něm vidí zase ten svůj...právě pro ten prostor poezii miluji
19.01.2012 09:52:18dát kritice tip_UchoNaKoleji
opravdu o sobě se píše především dnes a podle Markéty je to ozdravné, podle mě je to projev nemoci lidsví když i básníci píší především o sobě.
Zjevně jsem v menšině což znamená, že se pravděpodobně mýlím, ale nemusí tomu být tak jen pedléhám všeobecnému trendu.

Jsem si vědom možných přesahů jájství pro každého čtenáře ale většinou zase jen v já a zase jsme v uzavření.

Ano (možná i většinou) poznání světa vychází i ze sebe. Což je další argument pro Lydii, že nepsat o sobě je další úroveň, což je i argument pro Zuzu.
19.01.2012 09:30:07dát kritice tipZuzulinka
je takové jedno moudro...cesta k pochopení druhých vede od pochopení cesta k tobě samotnéhu...nic, jen mě to tady napadlo připsat
19.01.2012 08:55:00dát kritice tipZuzulinka
ucho nakoleji - me ten text, byt je psan velmi intimne a jiste, vychazi s obosniho pozitku oslovil a verim, ze oslovil i dalsi, o cemz svedci velky pocet ctenaru i tipujicich...vubec, niterna osobni poezie mnohdy zasahne cloveka vice, ale zalezi to od typu, od toho, co od poezie ocekavas a chces a take, ve velke mire, nakolik jsi empaticky, abys v ni byl schopen odhalit jemne nuance, ktere tak ci tak vzdycky vedou k videni sveta pomyslnym okem autora...nebot ctenarova interpretace a jeho pohled je velmi casto odlisny od autorova zameru
19.01.2012 08:46:30dát kritice tipLydie
omlouvám se kapso, neměla jsem ponětí, že svou kritiku míníš zcela vážně, brala jsem ji jako recesi
19.01.2012 08:45:44dát kritice tip_UchoNaKoleji
K tomu výběru. To bylo asi tak. "Dala jsem ti výběr tak poklekni!"
A Jinovata mě napadnul, že jsem podle básně egocentrik a přitom byl naopak k potěše. (To si pak můžete strčit někam...)
Ne jak já tady. Já o Markétě netvrdím, že je sobec protože píše o sobě já pouze zpochybňuji přínos takových textů o sobě, přínosk lidem a k naší době.

K ostatnímu: No že jich ale přibývá co ti závidí a žárlí. Jak dlouho ti to bude vycházet?
19.01.2012 08:33:30dát kritice tipDanielane
Ucho,
ja jsem te jen upozonila ve zprávě, abys ses tu o mě prestal vyjadrovat. Tva závist ke mě se táhne už dlouho, zjevně nezná hranic a zjevne s tím nepřesanes. Lžes tu opět a hledaš viníky vsude jinde, jen ne v sobě a ve své závisti, urážíš a pak hledas zastani v pomluvách. Naposledy jsme ti dali vybery s Jinovatou a jen si nám sprostě vynadal a basen pak smazal.
Takze prestan a zameť si pred vlastnim prahem. A jestli v tom hodlas pokracovat dál, pak skutečně na tebe podám stížnost. Ze tě to stále baví.
19.01.2012 08:33:20dát kritice tip_UchoNaKoleji
No a je tam zase hrubek no. Tak si můžete smlsnout...
19.01.2012 08:26:59dát kritice tip_UchoNaKoleji
Markéto a jaký je přínos pro strávce tvé itrospekce? Rozebírá se stav nespokojenosti, ale nemůže najít příčinu naopak ji prohlubuje...

Pokud se Lydie nemýlí pak neplati fylozofická logika důkazu. Nemůže zároveň platit, že psaní o sobě je nejtěžší a tvrzení, že jiné psaní než o sobě neexistuje. S prominutím to je hloupost.

Ještě se vrátím k tvým básní a textu. Je dobrý.

Danielane mi poslala výhružný dopis s tím, že zařídí...
Je zvláštní, že problémy se točí kolem její osoby. Možná by stálo za zamyšlení jestli není problém v její osobnosti. Jestli není prostě jen zdatná manipulátorka a ti keří ji to nebaští a opovrhují s takovou praktikou, ti s ní mají problémy...
19.01.2012 07:19:15dát kritice tipKapsa
Nerad bych někoho podceňoval a nepodceňuji, jen jsem chtěl upozornit na podobné dílo.

A díla od Měrky také čtu a znám. A to pravidelně...
19.01.2012 01:05:48dát kritice tipMarkéta
ucho: Lydie se nemýlí, vystihuje věc velice dobře. Tvůj nesouhlas tkví pouze v jisté tvé neschopnosti rozlišovat mezi "já" jakožto homogenním, sebestředným egem, které odkazuje vždy a jen pouze na sebe( v podstatném slova smyslu takový text je zbytečný vždy, ať už tématizuje cokoliv) a mezi "ne-já", tedy já, jež je schopno samo sebe přesáhnout (odtud "introspekce" tj. NEZAUJATÉ sebe-pozorování). V takovém případě opravdu není důležité, zda se tvůrčí gesto týká reality "vnější" či "vnitřní", ve skutečnosti se jedná pouze o dvě strany stejné mince. (problémem duality se zabývá snad každý spirituální systém, neméně pak v podstatě všechny humanitně zaměřené odvětví; ze současné filosofie zejména fenomenologie)
18.01.2012 22:15:31dát kritice tip_UchoNaKoleji
Shodneme se, že to doba…!? Ne my v nás.
Jistě buňkujeme se v tlaku na úspěch, v tlaku na produkci v honbě po spotřebě, spotřebě uznání. Dělíme se - vždyť každý může mít vlastní pohodlí POKOJ dům, byt. A ten prostor co vzniká vyplňujeme buničinou – vatou. Je to naše ochrana prostoru a mezilidské vztahy vznikají především na základě možné prospěšnosti vztahu (že mám pravdu Danielane), ale přesto nejsme spokojení něco nám schází, ale kam se v obložení vaty můžeme obrátit? Nikdo není jen jsme jen my sami a tak hledáme příčiny v sobě a proč se mě ostatní nedokáží dotknout jak já potřebuji. Ale jak by mohli když jsme v buničině. Pak tedy není introspekce zdravá ale slepá.
Představ si obraz. Několik intelektuálů se sejde, aby některé vyslechli. Vystoupí jeden básník, druhý a do značné míry i třetí básník a všichni řeší svůj život, že v něm něco není jak má být, že blízcí nejsou to by měli… Skupina intelektuálů sedí a poslouchá jak jeden za druhým mluví osobě. Nevím jak tobě, ale mě to přijde hodně vyprázdněné.

Danielane hezký kousek, také jsem již četl. No říká přesně to co jsem napsal výše, ale kdo to může udělat v naší buničině. Třeba v extrémní ctižádosti.

Lydie tvoje názory jsou jistá nepravda. Nikoliv lež – lež je úmyslné klamání - ty se pouze mýlíš. Naopak psát o sobě je nesnadnější pro naprostou většinu autorů. A důvody jsou poměrně logické.
A je nepravda že jakákoliv báseň se zaobírá sebou. To by mohl jakýkoliv text a co třeba technický popis krabice? A z emočního hlediska. Myslím na tebe neznamená vždy myslím na sebe. Mám o tebe starost neznamená vždy, že mám starost o sebe!

Závěrem psal jsem v první osobě množného čísla „my buňkujeme“ ale mělo být vy. Já jsem tak odlišný že ani nemohu přijet na čtení s vámi péct buchty. Nemohu si dovolit.
Také nejsem znalec umění rozhodně méně než ty Markéto.

(Druhé závažné téma, které by se mělo tepat je vrozená lidská nenažranost, která je dnes (po pádu komunistického bloku) bez strachu z potrestání – viz ekonomická krize, zlodějina mocných a rostoucí jejich arogance – cesta k válce.)
A co na to básník?
PS slibuji, že už nebudu reagovat. :-)
18.01.2012 17:12:10dát kritice tipLydie
díky kapso, ale beru tvoje avízo jako zbytečný podceňování kolemjdoucích, můj nejlepší kamarád z autorů na Písmáku /z hlediska reálného času stráveho nad pivem v hospodě, smysluplnou diskuzí o této podstatě a funkci literární teorie/ je totiž Petr Měrka
18.01.2012 17:07:11dát kritice tipPetr.II
ano, to smím, ... *
18.01.2012 16:23:32dát kritice tipKapsa
Takový parádní text, v podobném stylu, jsem zde nedávno četl.
Od: Mimoň

, První vlak se zbožím vypravený z továrny na vyrovnávání se s reklamou,

http://www.pismak.cz/index.php?data=read&id=400804&cr=all

Doporučuji...

18.01.2012 15:09:03dát kritice tipGrafik
moc*
18.01.2012 14:37:59dát kritice tipLydie
po přečtení komentářů od Ucha a dalších, mne k tomu mimoděk napadlo, že všichni máme ve svých domech tyhle dvorky a komnaty, ale velmi málo lidí je dokáže nahlédnout svým oknem v takovéto hloubce ohniskové vzdálenosti.. a pro mnohé je jistě evidentní, že každý autor píšící o čemkoli v jakékoli osobě, se vždy nezbytně v jádru zaobírá pouze sám sebou.. protože nikdo sám ze sebe vystoupit nemůže.. pak záleží pouze na obsahu sdělení,.. psát v první osobě o sobě, je patrně nejobtížnější a nejpřímější forma, protože tu není za koho ani za co se schovat.. protože na téhle rovině prostě nejde hrát falešně,.. a právě i ta rétorika se tam zas mnohým moc líbila
18.01.2012 13:53:31dát kritice tipZbora
redaktor poezie
My Tobě taky ;)
18.01.2012 12:57:52dát kritice tipmédea
jo*
18.01.2012 12:54:07dát kritice tipMarkéta
odkuňkala? :)) ale no tááák :)...buď přeci trochu mírnější, tak strašné to zas nebylo. holt každej nemá na škole rétoriku, to jsou pak pro přednes diametrálně jiná měřítka ;) díky a zdravím!*
18.01.2012 10:54:14dát kritice tipjH
Budu se držet svý krikiky z fra, text je to silnej o tom žádná, ale odkuňkala si ho *
18.01.2012 10:31:19dát kritice tipklipeto
paráda*
18.01.2012 10:10:01dát kritice tipcubka
pěkné, t*
18.01.2012 08:10:17dát kritice tipDanielane
ponořte své ruce do mého břicha,
vyjměte z něj duhu, která mě užírá"


G. Dallasová

-----------

je to vyjimecne osobity text..



18.01.2012 05:27:49dát kritice tipČudla
Moc se mi to líbí *
18.01.2012 02:24:03dát kritice tipMarkéta
ps ucho: a nenamítej, že věc paušalizuji! :)) samozřejmě. za prvý nejsem žádnej znalec "soudobého umění" hehe... a za druhý, jak už jsem psala. nemám vůbec chuť přemýšlet :-P
18.01.2012 01:21:52dát kritice tipblboun nejapný
+Tóru+ jenom se to říká,ty špatné dávno vyhodil,navíc,
jeho tvorba je normální,teď snad ani nepíše.
Tento výplod tady ho dalece předčí.Je škoda,že nemám vliv,
jinak by "nobelovku" dostala Markéta za tuto jedinou.
Nehleďte na vzory,ztratíte se sami v sobě.
18.01.2012 01:00:29dát kritice tip+Tóru+
o Tranströmerovi sa hovori, ze nenapisal ani jedinu zlu basen :P to len tak, k tej poznamke o jednom vyplode zo sto, co se opravdu povede :))
18.01.2012 00:41:42dát kritice tipMarkéta
Ucho: Ano máš pravdu, že v současnosti je umění spíše záležitostí introspektivní. A myslím si, že právě tento způsob nejen že je pro tuto dobu příznačný, ale i přirozený a především zdravý :) Důvodů je mnoho... celé 20. století a nyní tzv. "nový věk" bla bla... je v mnoha ohledech výzvou pro člověka, především člověka západní industriální kultury (která je nucena konfrontovat se mj. s odkazem Východu), vyrovnat se sám se sebou a realitou v hlubším slova smyslu. Ať již se podíváš na soudobou vědu, psychologii, filosofii, lékařství...byť staré struktury ještě odolávají a připouští pojetí tzv. "objektivní, exaktně měřitelné reality"... k "lepším zítřkům" vede pouze hacking sebe samého.

Samozřejmě je třeba rozlišovat mezi poctivou, nezaujatou introspekcí a tím tvým "jájismem"...nekonstruktivním převalováním se ve vlastní bublině. Ale zde si je každý svým vlastním soudcem :)
18.01.2012 00:12:09dát kritice tipblboun nejapný
...jistě, nebyl jsem přihlášený
(pokud tě napadlo něco jiného,je mi líto:)

.../jak já říkám/ tento výplod je jeden ze sta autorových,
který se opravdu povede
/týká se to všech pisálků i slavných/
17.01.2012 22:19:41dát kritice tipNeuwe
Roztodivné, geniálně seskládané a prohnětené obrazy - rozsekané, ale tak nějak zvláštně jednolité... formální stránka, kterou to má, není pravda zrovna můj šálek čaje, ale tohle se mi líbí a - snad se nenahněváš, řeknu-li to takto - jaksi mě oslovuje. T, myslím nezpochybnitelné
17.01.2012 21:56:06dát kritice tipvindal drámo
to ses do toho dobře opřela, krutopřísežný a povedený.. kašli na kondenzovaný, krátký věci, piš takhle! :) zdaleka tvoje nej pro mě..
17.01.2012 21:41:36dát kritice tip_UchoNaKoleji
Já netvrdím, že zatímco vnímám já jako povrch vitráže a jakýsi dvůr v rozložených obrysech různobarevného skla, já netvrdím, že za tím sklem není tvůj komplikovaný a sdělný dvůr-dvoreček. Ale v takovém tebou vytvořeném pohledu musíš už předpokládat, že ostatní mají podobné dvorečky. Třeba na tvém je konev s kterou tvůj milý chodil zalévat hlávkový salát protože jej ráda. Jenže u někoho chodil zalévat syn a záhon salátu promlouvá úplně obráceně protože čtenář je na salát alergický…
Ale moje poznámka je o něčem jiném. Já totiž nepochybuji o poutavosti obrazu a jeho formální mřížky i když má tebou a mnou popsané problémy ve vnímání, jako všechny texty člověka.

Právě čtu od Halase básně k padlým z druhé velké války. Dál sbírku A co. A pro mne kvalitní nedokončené projekty Potopa, Hlad. Ve všem snad ani není báseň kde by se zaobíral především sám sebou. (I když je v nich například cítit pocit viny, že přežil, a sem tam skrytá sebeobhajoba a sebemrskačství.) Stejně tak v Básních Holana jsem Jájizmus v převažující míře nenašel.
Nad čím se především zamýšlím je, že dnešní autoři píší o sobě. O tom jak se bojí smrti, nebo že jim něco chybí a ten jejich milý jim nerozumí, ač pravda mnohdy dovedně komplikovaně, s osobně filosofickými prvky. Apod. Zamýšlím se nad tím jací tedy jsme my lidé a vy básníci kteří se zajímají především - až jen o sebe? Jestli takové prosazující se básnictví není projevem choroby lidství a doby? A jestli by neměli právě básníci…

A abych nasypal i sobě popel do úst. Moje zdejší virtuální přítelkyně jsou také jájistky, ale ne tak vrcholné, protože ač píší o sobě probleskuje zájem o ostatní (děda, rod, manžel dcera.) A pokud se podíván na své texty pak podíl zaobírání se sebou budek něco málo pod polovinu, ale jde se samozřejmě dál ptát jestli i básně k někomu nejsou vedeny osobním podvědomým, opravdovým, nebo či mnoha dalšími vlastními zájmy.

Holt jsme nemocní a co na to básník?
17.01.2012 21:09:36dát kritice tipMarkéta
blboun: tajně??? :) napadá mne jen jedna alternativa, jak se to mohlo stát... přiznáš se? .)

Falka: děkuju za krásný inspirativní text, jenž je sám o sobě poezií. čtenář jako tvůrce je mi vzácnou a milou návštěvou

Tóru: :)děkuju ti
17.01.2012 20:29:27dát kritice tipFalka
Přechody přes rozhraní, krok mezi bytím a přitakáním dění, vyostřené vědomí k těm nejhlubším pode-zřením pod sebe sama i k nekonečné rozlehlosti obzorů, a zatímco víc ještě vím, už se víc pod-dávám v-stávání. Přesun ze jsoucna tmy a klidu všech možností do světla a plynutí všech jevů. Intimní. j.
17.01.2012 20:21:22dát kritice tipblboun nejapný
...četl jsem to tajně, přišel jsem se poklonit, poklona
17.01.2012 19:39:13dát kritice tipMarkéta
ucho: jedná se samozřejmě o překlep. díky za upozornění. jinak co se týče tvých poznámek, přiznám se, že jsem zrovna poněkud líná psát reakci, takže sem zkopíruji část textu od egila, který se vztahuje k tebou načrtnuté problematice a velice pregnatně tento fenomén uchopuje:

"V domě mých rodičů jsou secesní vitrážová okna.... rozeznáš za nimi tvary, místy sice spíš tušíš, než vidíš, ale po chvíli víš – tam venku je dvůr,
a ten dvůr je chycený do vitrážové sítě, v paměti ho mám členěný podle secesního rastru… Věřím, že takto viděný je svým způsobem „úplnější“. Protože ve skutečnosti to není dvůr, co je rastrováno, jsou to moje oči, a já se dívám na něco, co už není – půjčenýma secesníma očima. A teď k básním – přijmeme-li, že obraz je podstatě něčím na způsob okna, že je více či méně složitou mřížkou mezi recipientem a zviditelňovaným, potom v případě složitých obrazných textů se rozhodně nejedná o jednoduchá okna, spíš o ta vitrážová. A právě na tom může čtenář/kritik skončit. Prostě se zasekne. Skončí u mřížky. Nedokáže prohloubit ohniskovou vzdálenost. Nevidí skrz a nevidí za. Vidí vždy ornament.
Samozřejmě, může to být „vadou textu“. Anebo v jádru textu může být jistá neměnnost, nehybnost (dogma?); a obraz je pak vlastně ikonou (viz kostelní vitráže). Ale i takový obraz může mít svůj hluboký smysl....etc"

http://www.pismak.cz/index.php?data=read&id=382754
17.01.2012 18:54:12dát kritice tip_UchoNaKoleji
rozvěcím stolní lampu - je překlep nebo zvláštnost?
jáství - je to podvědomá inspirace slovem jájizmus? :D
17.01.2012 18:46:47dát kritice tip_UchoNaKoleji
velice abstraktní metafory
konkrétno uchopit nelze a každý si může vyvolat sám co zrovna příjde z jeho valstních prožitků-zkušeností. A to ač se paradoxně autorka zaobírá pouze sama sebou, maximálně vztahem lidí k ní a právě proto nikdo jiný konkrétno uchopit nemůže a ani by pro čtenáře nemuselo mít valné hodnoty.

vrcholná představitelka kvalitního jájizmu (což je znakem dnešní doby a dnešního lidství) na tomhle serveru, možná nejen na tomhle serveru
17.01.2012 18:02:07dát kritice tip+Tóru+


Kritiky a názory mohou přidávat pouze registrovaní uživatelé.