Na Písmáku publikuje 50 tisíc autorů, 437 tisíc textů, 5 miliónů názorů

Písmák
Uživatel:
Heslo:
chci být viděn
Registrace
Zapomenuté heslo

Novinky #2 (28. 9. 2019)
Novinky (1. 8. 2019)

+13 neviditelných
Johánek, Nevěnka a strejda Vít
datum / id05.05.2020 / 506602Vytisknout |
autorMovsar
kategorieMiniatury prozaickéDalší dílo autora
zobrazeno247x
počet tipů10
v oblíbených0x
Johánek, Nevěnka a strejda Vít

Johánek, Nevěnka a strejda Vít

 

"Milý Johánku, jsou ti právě tři roky, a tak jsme se s tatínkem rozhodli dát ti první chytrý telefon, protože vstupuješ do zvídavého životního období. Ať jsi brzy tak chytrý a krásný jako tento ajfón." Maminka uvolnila ručičky synáčka a tatínek do nich vložil krabici s přístrojem. Dítě ihned vědělo, krabici rozbalilo a telefon uvedlo do chodu; změnilo tovární nastavení, displej vyzdobilo obrázkem a uložilo kontakty na maminku Mariánku, tatínka Metoděje, babičku Juliánku, dědu Šimona a kamarádku z pískoviště Nevěnku; ta svůj ajfón dostala před nedávnem.

"Až jim bude dvanáct, uvíznou v síti," prorokoval Johánkovi s Nevěnkou strejda Vít, když jedno odpoledne na pískovišti točil děti na kameru svého telefonu.

A Johánkovi s Nevěnkou bylo opravdu brzy dvanáct a uvízli v síti.

 

 

 

Hádali se autentici s digitály

Jedni říkali: Pobyt v digitálním světě sociálních sítí nás nemůže přiblížit nám samým, odemknout nás autentickému "bytí sebou", nýbrž vždy nás jen ponechat neurčitému "ono se", řadou přetvářek a zatemnění nám zakrývá cestu k sobě.
Druzí oponovali: Svět se proměnil, všichni jsme onlife, neexistuje žádný vnějšek prostoru nových technologií, není kam utéct, kde se skrýt, ani do vašich magických termínů. Fejsbuk, instagram, watsapp, právě tam jsme, kým jsme. Na to zas první odpovídali: Pobyt v síti jest svodem a upadáním do nezakotvenosti. V této nezakotvenosti je upadající pobyt vydán odcizení, v němž se pobyt zaplétá. Metafora sítě nemohla být výstižnější.
To druhým nebylo k mysli: Subjekt konstruuje svou identitu v síti, a tím ji svým způsobem fixuje, kotví, chcete-li. Tekutá povaha nových médií odráží pravou povahu světa, který nikdy nebyl než nepřehledným souborem stop, událostí, energií a ukotvenost v něm samém je jen iluzí; možná je jen v jeho obrazu, uvnitř symbolického rámce.
Dál už nečekali jedni ani druzí a naplácali si držky. Přitom autentici posměšně křičeli na digitály, že taková facka je přeci jenom stínem skutečnosti na projekčním plátně tváře, a nato se digitálové čílili a do pleskanců volali na autentiky, jestli náhodou facka neodemyká existenci lépe než pravda pobytu. A pak někdo zavolal četníky, a tak se všichni rozutekli domů, kde už na ně čekal teplý nedělní oběd.

Nejošklivější město. Vídeň.

Město, o němž prostřední lidé farineliovsky pějí vykleštěné písně a zvedají u toho své duté hlavy k nebeseům, na nichž vidí císařský kočár podpíraný obtloustlými putti. Město prorostlé kýčem jako kotleta tukem, kulturní zdroj jejich pýchy. Město vylučující nudu každým svým pórem. Toulal jsem se tou stokou před několika lety, sterilními nočními ulicemi zábavní čtvrti, hladem zahnán do koloniálu Billa. Teprve tam, u pultu s chlazenou uzeninou, registroval jsem dotek jisté naděje, že poezii lze nalézt i tam, kde ji krasoduchové, nejlepší synáčci tohoto města, nikdy hledat nebudou: prodavačka, patrně z Východu jako já, podívala se na mě pohledem ženy tišící žízeň mužů; nic z toho nebylo, ale těch deset deka poezie, které mi přibalila do mastného papíru, bylo jedinou radostí na potulce nejošklivějším městem.



Názory čtenářů (Zobrazit smazané)

08.05.2020 11:16:01dát kritice tipMovsar

Ale to přece není žádný trik (eristické dialektiky), je to poznámka k věci.

08.05.2020 10:48:09dát kritice tipEntropia

Nevím přesně, jaký odborný název má tento typ manipulace, nejsem vzdělaná v rétorice, nemám žádnou fildu, takže to máš tím snazší.  

08.05.2020 10:39:50dát kritice tipMovsar

Věrohodnost v literatuře (a požadavek čtenáře na druhé, "odvrácené" straně) je taky docela dobrý doklad kýčovitosti. Díky za něj.

08.05.2020 10:16:17dát kritice tipEntropia

Literatura je území, kde je dovoleno vše? Opravdu? Odvrácenou stranu čehokoli vyjádří mnohem věrohodněji popis s efektem kontrastu. Mnoho autorů to dokáže, aniž by sami působili jako míra věcí (kýče).

08.05.2020 08:53:22dát kritice tiplastgasp

Já tě chápu. Píšeš dobře, na úrovni. Jistě jsme na platformě, kde ukazujeme každý své výtvory, aniž by to musely být naše vlastní pocity. Pochopil jsem, co si potřeboval vyjádřit a posloužilo k tomu město z odvrácené strany.

07.05.2020 22:55:19dát kritice tipMovsar

Je to jen literatura. Území, kde je dovoleno vše. V takovém pojetí to pak smysl (a ne škarohlídský význam) dává? 

07.05.2020 22:50:43dát kritice tiplastgasp

Nejde o místo. Škarohlídství jedince velmi sečtělého je překvapivé.

07.05.2020 22:36:51dát kritice tipMovsar

Na jakém místě to nedává smysl?

07.05.2020 22:32:36dát kritice tiplastgasp

Čpí zde nuda, podepřená autoritami. Jak může někdo tak nesmyslně popsat Vídeň. Nejsem patrně dostatečně vzdělán.

06.05.2020 22:18:16dát kritice tipSafián

Slovo kýč není neutrální pojem. Apriori lepí na jevy a postavy negativní nálepky.   Jako by se lidi předháněli ve snaze vnutit druhému jako první slepeckou hůl. Je to stejné, jako když poetické návody hodnotí gramatický rým jako něco nežádoucího nebo dokonce závadného. proto se mi to jeví jako málo přijatelné. Já vím, že se v diskusi vždycky schováš za autority. Možná je to profesní deformace.  Pro mě je to stejný argument, jako když soudruzi v tísni rozetli uzel okřídleným: Již Lenin řekl. Jen tak na okraj. Boží výtvory označujeme za kýče dnes a denně. Ale .. .já nechtěl vyvolat diskuzi. Omlouvám se.

 

06.05.2020 17:45:03dát kritice tipMovsar

nevím, na co narážíš? boží výtvory někdo označuje za kýč? kýč je legitimnní kategorie, již se označují, jak píšu, nejen určité estetické tendence, ale i postoje, morálka. a používají ji zhusta i takoví autoři, jako jsou kundera, musil, zmiňovaný broch anebo mann. takže si nemyslím, že by to slovo bylo nějak vadné. jak jinak něco takového nazvat? od toho přece pojmy jsou, aby něco označovaly.  

06.05.2020 16:49:17dát kritice tipSafián

Movsare, díky za vysvětlení. Stačí mi tvůj názor. Není třeba ho podpírat autoritami. Mně vždycky fascinovalo, jak lidi označují boží výtvory za kýče, zatímco ty lidské za umění. I s kýčem ve smyslu postoje mám problém. Zdá se mi, že je používán spíše ve smyslu dehonestovat protivníka nasazením psí hlavy, než jako argument. Třeba v poezii mi argumentování kýčem připadá jako mlácení prázdné slámy autory, kteří se na něco pořádného nezmohou. Může to být klam, ale zůstal ve mně pocit, že ti ,co  u nás argumentovali kýčem, byli sami velkými zprasiteli. Proto jsem se zeptal. V Rakousku jistě koření mnohé,ale že by jiní byli ušetřeni, si nemyslím. Koneckonců pseudo lidové umění zvítězilo všude na světě. Jak by to s myšlením mohlo být jiné?

 

06.05.2020 16:14:52dát kritice tipMovsar

děkuju vám přátelé. 

safiáne, je to můj subjektivní názor na to město, ovšem nejsem jediný, kdo je jeho kritikem. třeba hermann broch, jemuž bys mohl věřit přece jen více než mně, napsal celou knihu esejů, vyšla česky v dauphin, jimiž cílí na kýčovitost postojů, jejichž velkou domovinou je právě vídeň. taky hašek ve svém švejkovi bere na paškál kýč jako postoj (i já měl na mysli takové pojetí kýče, nejen estetické) a téměř všechen takový kýč pramení v centru rakouské říše, vídni. 

06.05.2020 15:29:33dát kritice tipSafián

I když chápu tvůj pohled na poezii, přece jen bych potřeboval vysvětlit, co míníš tím "město prorostlé kýčem".

06.05.2020 12:06:53dát kritice tipAlegna

tvůj osobitý pohled je fascinující, je v něm víc než deset deka poezie :-)*

05.05.2020 22:27:39dát kritice tipArwen Leinas

Zajímavé :)

05.05.2020 16:41:05dát kritice tipDanny

paráda :)



Kritiky a názory mohou přidávat pouze registrovaní uživatelé.