Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Vyhnálovské On the Road

03. 12. 2020
19
23
516
Autor
Umbratica

 

Podzimní slunce nad obzorem

zapadá jen co vysvitlo,

psí štěkot souzní s vranním chórem,

pár tuláků se vyskytlo

 

na kraji vsi a míří napříč 

listopadovou dědinou.

Hůl do ruky vem, zahroz, zakřič,

než se zas v mlze rozplynou !

 

Jen siluety, křídla vranní,

kanady, bágly, mundůry.

Tuláci mlhou... Do smrákání

se zvolna vsáknou kontury

 

těch ahasverů s kytarami,

korouhevníků svobody...

Tma se zas o klid postará mi,

polím zbaveným úrody

 

už není pranic do zlodějů,

nezbyly žádné brambory.

Já, hospodářka, se mdle směju,

tiše mrholí na bory,

 

psi ztichli, civí za vidinou

nad liduprázdnou silnicí...

- Neměla jsem jít cestou  jinou

jako ti boží poutníci ?

 

 

 

 

 


23 názorů

Je to hezké


Umbratica
04. 12. 2020
Dát tip

Když někomu stačí okresní přebor, budiž mu přáno.


Safián
04. 12. 2020
Dát tip

To se možná jen zdá. Jednou jsem narazil na malou církev, která také pořádala čtení a pod. Když jsem se ptal, proč se nespojí se sobě podobnými, připomněli mi poučku o šafáři na vlastním dvorku. Jak říká Holan. I okresnímu básníkovi Janu Zlomihlavovi se dostalo lidské chvály a on si smažil (tady nevím přesně)  ledvinky na šťávě boha Dionýsa.

 


Umbratica
04. 12. 2020
Dát tip

Nebyla jsem tady, tak to nemohu posoudit a vyjádřit se k tomu. Jisté je ale to, že dnes tady na Písmáku zcela převládli ti starší. Ale Písmák se samozřejmě rozpadl do bublin jako celá společnost. Dokonnce bych řekla, že je ještě mnohem fragmentovanější než svět tam venku.


Safián
04. 12. 2020
Dát tip

Um, máš pravdu. I literární servery vznikly jako výsostné enklávy mladých v prostoru, kam starší nemohli.


Umbratica
04. 12. 2020
Dát tip

Safe,

od první republiky ale bylo čundráctví také subkulturou, která měla svou vlastní hudbu, slang a dejme tomu jakousi ideologii. Jistěže sociální aspekt hrál roli a továrníci asi na čundr nechodili, ale vypadá to, že rebelství se dnes z lesů přesunulo do ulic, kde se zapalují auta a rozbíjejí výlohy a taky na sociální sítě. Tam ale člověka spíš chytí než v maskovaném davu v kouři z dýmovnic a hořících aut. ...Hackeři, které nikdy nikdo nechytí, to je zas jiná kapitola.


Safián
03. 12. 2020
Dát tip

Um, čundráctví mělo také sociální podtext. Ale dnes, kdy má každý auto a všechno je zboží, se přeměnilo na pohodlnější formy. Elektrokola přiblížila cykloturistiku nejen starým, ale i líným. Šumava je dnes jako Václavák. To, že je naše země malá, přineslo i další paradox. Ve dvou se finančně vyplatí vracet se třeba denně  i ze 150 km na noc do Prahy, než se ubytovat na místě.


Umbratica
03. 12. 2020
Dát tip

Marku,

s tím vzkazem máš pravdu. Poutníci mě docela berou a nemusejí to být zrovna jen čundráci jako z té básničky. Líbí se mi, že se obnovují dávné poutní stezky a jednu dámu, která pěšky došla do Santiaga de Compostela znám i sobně. Takže zdar mušlím na patnících.


Umbratica
03. 12. 2020
Dát tip

Nami,

asi je to jen pro dříve narozené. Mladí už trampy nejnají. Jen Trumpa.


Umbratica
03. 12. 2020
Dát tip

Safe,

já ani nevím, zda dneska ještě vůbec nějací čundráci existují. Loni jsem jezdila vlakem docela často, ale čundráky jsem neviděla. Za bývalého režimu jsem je viděla každou chvíli a často i se psy, taže ti vesničtí čtyřnozí hlídači na ně pak štěkali tím víc.


Umbratica
03. 12. 2020
Dát tip

Evženie,

to ano. Třeba pro divočáky při honu.


Umbratica
03. 12. 2020
Dát tip blacksabbath

blackie,

taky jsem chodila kdysi s partou "na čundr" a dokonce nás párkrát legitimovali policajti. Chodit na čundr sice nebylo vysloveně zakázané, ale bylo to tak nějak podezřelé.


Umbratica
03. 12. 2020
Dát tip

Diano,

v mládí jsem spávala pod širákem nebo ve stanu i brzy najaře. V listopadu bych to asi nedala ani v mládí, natožpak teď.


Muamarek
03. 12. 2020
Dát tip

Opět perfektní nálada, živé obrazy, jistý oduševnělý vzkaz a námět na zamyšlení - a krom toho perfektní melodická práce, že si i píseň broukám...


Nami 99
03. 12. 2020
Dát tip

Moc hezké.


Safián
03. 12. 2020
Dát tip

Pěkná starosvětská idyla.


Podzimní mlhy jsou i úkrytem.


bágl na záda....a nohy ať mě někam....pryč z města...donesou......co vesniček jsme takhle prošli........dík....žes mě vzala na Vyhnálovské On the Road....*/*********


Diana
02. 12. 2020
Dát tip

Moc moc krásné! Jakobych to viděla :-)


Umbratica
02. 12. 2020
Dát tip

fialko,

taky jsem chodila kdysi s báglem. S partou i sama. Pak mě to přešlo a možná to byla chyba.


fialka...
02. 12. 2020
Dát tip

Krásně zveršované obrazy venkova :-)


Umbratica
02. 12. 2020
Dát tip

Díky, Milane. Je to takové melancholické vyhnálovské country. Píšu teď pořád básničky o periferii velkoměsta a o malebných sídlištích(Rolničky, Pastva pro oči), tak jsem to potřebovala vykompenzovat venkovem.


MilanH
02. 12. 2020
Dát tip

Nádhera !!!


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru