Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Svítání

03. 02. 2022
4
15
410
Autor
Karel Mácha

Nocí bezednou hlína voní,

a světů cizích běh měří čas.

Kámen se chvěje a slzy roní,

a mé jméno šeptá čísi hlas.

 

Jedem, medem zní sykot zmije,

jako když po skle skřípe zub,

prý mrtev jsem já i poezie,

a rakví mou stal se staletý dub.

 

Tu bolest hlína nezabije,

ni marné lidské klevety,

vzpomínka přece dosud žije,

tak jako můj duch prokletý.

 

Hynku, Viléme, Jarmilo!

Za dobrou báseň se za mých časů

krví a slzami platilo!


15 názorů

Aru
04. 02. 2022
Dát tip

Mácha by měl víc přidat, jestli chce být Máchou,... nebo Mácha už nechce byt tím starým Máchou a proto mění styl? (^_^)

ono, probrat se po více jak 180 letech z hrobu taky není žádná sranda, mozná je Mácha jenom zmatenej z novýho světa (@_@)


Litarts
04. 02. 2022
Dát tip

Někde se mu něco povedlo, většinou se ale dostával do básnického křížku s obsahem děje, kterému by více prospěla prozaická forma. Je to tímto způsobem utahané dílo.


Kamamura - Mácha určitě neznal název jamb (pochybuji, že to bylo tehdy tak pojmenované) rytmik byl však vynikající a myslím si, že si byl dokonale vědom metra, že v něm byl schopen mistrně rozlišovat přízvučné a nepřízvučné slabiky a poznal, že když se verš začne nepřízvučně, je to jiné, zajímavější, než běžně čeština zní.

V jeho Máji se dá vystopovat, že si hrál s rytmem v souvislosti s dějem jako skladatel hudby, který reaguje na libreto.


Kamamura
04. 02. 2022
Dát tip

Otázka je, Radovane, jestli on Mácha věděl, že používá hodně těch jamb, nebo jambů, nebo jak se to jmenuje. Jestli on náhodou nepsal, jak se říká mezi neurozenými "jak mu zobák narost", jak kdosi kdysi prohlásil o Kátě García, zpěvačce z Dún An Doras: "Ta se má, prostě zavře voči, a nasmaží to tam..."

Lancknechti také možná nevěděli, čím je charakteristický "zweihänder", pouze ho bylo potřeba drapsnout oběma rukama, a skotští kováři prostě kovali meče, protože právě to znamená skotské slovo "claymore / claidheámh". 


Mácha asi z hrobu nevstal, použínal více jamb. Tady je to často trochej s nepřízvučnými slabikami


Zbora
03. 02. 2022
Dát tip Aru

Jestli se Mácha vykopal z hrobu jenom proto, aby mohl začít publikovat na Písmáku a nadávat na poměry, tak je tady správně.


Aru
03. 02. 2022
Dát tip

uuuuf, zase první tip ode mě Máchovi :))

ale musím říct, že Máj se mi v nácti líbil, ale jinak mě z těch patinových autorů nejvíc bral asi Erben


Aru
03. 02. 2022
Dát tip

Mácha patrně nevstal z mrtvých, ještě to nemá dostatečný patos... err, pardon, patinu 19. století ;)


No ale který, pane redaktore, který to jen může být?

Třeba se skutečně stal zázrak, a Karel Hynek Mácha vstal z mrtvých, a možná se i zúčastní se místní soutěže Báseň roku (byl by to ale nerovný boj).

Věříte přece na zázraky a na zmrtvýchvstání, pane redaktore, nebo se mýlím?


Zbora
03. 02. 2022
Dát tip

Mám dojem, že je tady víc adeptů :)


Norsko 1
03. 02. 2022
Dát tip

To bude julián, jé ef


Zbora
03. 02. 2022
Dát tip

Ale no tak... :)


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru