Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

ÚSKALÍ ČEKÁNÍ

26. 01. 2012
22
25
2747
Autor
srozumeni

Nechala jsem si předešlá dílka ohodnotit kritikem. Takže výsledek samozřejmě nebyl nic moc. Tak zkouším psát trošku jinak. Nevím, jestli to lze poznat a jestli to takhle jde. To posoudíte vy. Děkuji. A buďte shovívaví. Ale objektivně.

Stojíme připraveni na zahradě u vrátek a čekáme na mikrobus. Mirka, které se ovšem takhle nesmí říkat, začne z ničeho nic velmi nahlas a rychle křičet. Vlastně jí není téměř vůbec rozumět. Jen my, co už ji nějaký ten pátek známe, se v té změti slov vyznáme. Se stoickým klidem posloucháme a snažíme se zachytit pouze případné drobné nuance v intonaci, které by mohly být varující. Křik je zatím jen do éteru, ne adresný.

,,Přijede autíčko, ne mikrobus. Žádnej mikrobus, ale autíčko, stejšn. Já jsem Vašek a ne Mirka. A já chci na Doubravku............."

Kousek opodál se prochází Petra. Občas jentak poskočí a několikrát zdánlivě nenápadně řekne: ,,Přijede mikrobus". Celou dobu si dává velký pozor, aby tyto její výroky byly zaznamenány těma správnýma ušima.

Funguje to. Mirka křičí a vzteky začíná dupat. Petry radost je bezmezná, začne víc poskakovat a plácat radostně rukama.

Konečně přijíždí očekávaný mikrobus, v klidu do něj nasedáme a odjíždíme. Jakoby se nic nestalo.

A naštěstí se tentokrát opravdu nic nestalo.


25 názorů

srozumeni
06. 03. 2013
Dát tip
Lenko, moc děkuji za típek i za ,,společný pohled", smím-li to tak nazvat...

lenkak
05. 03. 2013
Dát tip

Jéje, no tohle je velmi známá záležitost... :-)Napsané je to moc hezky, oproti "Výletu" je to znát.


srozumeni
30. 01. 2012
Dát tip
I tady moc děkuji. Znovu se na to zaměřím a zamyslím.

Janina6
30. 01. 2012
Dát tip
Myslím, že jako součást většího celku (sbírky) by tahle miniaturka mohla fungovat. Jinak, čím kratší text, tím víc vynikne každá neobratnost. Konkrétně: "jentak" se píše zvlášť - jen tak. "Petry radost" je nečeský slovosled - buď "Radost Petry", nebo asi lépe "Petřina radost". "Jakoby" se sice také používá (díval se jakoby stranou), ale v tomhle případě patří "jako by" (vlastně zkratka od jako kdyby). Upoutalo mě množství cizích slov: stoický, nuance, intonace, éter. Vypravěče si podle nich zařadím do "odborné" sféry. Neříkám, že je to chyba, jen to prostě upoutá. Otázka je, jestli jsi to tak zamýšlela.

srozumeni
27. 01. 2012
Dát tip
Naďo,moc děkuji za hezká slova.

srozumeni
26. 01. 2012
Dát tip
sestři děkuji.


srozumeni
26. 01. 2012
Dát tip
Milí lidičkové písmáčtí. Všem vám moc děkuji za dlouhé povídání k mému dílku. Obdivuji vás, protože já sama většinou neumím nikomu napsat něco kloudného do kritiky. Moc vám děkuji za zajímavé postřehy, budu se snažit si z toho něco odnést. Např, už teď vidím, že ten přítomný čas byl asi opravdu zbytečný. Přímá řeč byla použita asi poprvé, takže taky ne asi úplně zdařile. Dále musím napsat poctivě, asi hlavně pro VH, že sečtělá nejsem, trpělivostí na tak zdlouhavý proces asi obdařena nejsem, i když by to asi tak mělo být a důvodem mého psaní je asi napsat něco zajímavého pro lidi, kteří by to četli. Už jsem někde i psala, že jsem dřív z legrace říkala, že jednou, až budu stará, všechny ty mé historky sepíšu, jakože do knihy. ...Naivní představa? A pro Pipa-Píšu asi půl roku a prozaicky vlastně jen dva měsíce. Takže to zatím nemůžu moc srovnávat. Ještě jednou moc děkuji všem, prostě to budu zkoušet dál.

sveřep
26. 01. 2012
Dát tip
já tu nevím, kdo je Petra. Podle mne je to vada textu. že občas jentak poskočí je dobrý - dozvídám se, že je asi dítě. ale protože vlastně nevím , kdo to vypráví - taky dítě, jak starý, nebo dospělá osoba - asi, tak mi neznalost, kdo je Petra, zdržuje a vadí tím spíš. Přímá řeč tady je špatně, Mirka to přece TAKHLE neřekla. Přímá řeč je to, co slyšíš. Takže tu první přímou bych obešla, pak líp vysvětlila Petru a JEJÍ přímou řeč nechala, to je zásadní. MOC CHVÁLÍM volbu námětu pro prozaickou miniaturu, a doporučuju ti to ještě předělat - třeba po čase. nechválím proto, že je to dojemný, nebo tak . chválím, že je to HUTNÝ, PODSTATNÝ SDĚLENí, VÝBORNĚ VYSTIŽENÝ MOMENT, v podstatě LITERATURA . :)

sveřep
26. 01. 2012
Dát tip
já tu nevím, kdo je Petra. Podle mne je to vada textu. že občas jentak poskočí je dobrý - dozvídám se, že je asi dítě. ale protože vlastně nevím , kdo to vypráví - taky dítě, jak starý, nebo dospělá osoba - asi, tak mi neznalost, kdo je Petra, zdržuje a vadí tím spíš. Přímá řeč tady je špatně, Mirka to přece TAKHLE neřekla. Přímá řeč je to, co slyšíš. Takže tu první přímou bych obešla, pak líp vysvětlila Petru a JEJÍ přímou řeč nechala, to je zásadní. MOC CHVÁLÍM volbu námětu pro prozaickou miniaturu, a doporučuju ti to ještě předělat - třeba po čase. nechválím proto, že je to dojemný, nebo tak . chválím, že je to HUTNÝ, PODSTATNÝ SDĚLENí, VÝBORNĚ VYSTIŽENÝ MOMENT, v podstatě LITERATURA . :)

Alegna
26. 01. 2012
Dát tip
a ještě k přímé řeči, všeobecně je přímá řeč osvěžením textu a já ji vítám u dlouhých textů, ale nevadí mi ani v krátkých

gabi
26. 01. 2012
Dát tip
súhlas s 8hanka, avox, VH64 - obzvlášť posledná otázka *

Alegna
26. 01. 2012
Dát tip
mě se Tvoje psaní líbí pro velkou dávku citu a pochopení, které je nejspíš z části tvoje vrozené a z části získané ze všeho, cos musela překonávat Tvoje forma není pro efek a obsah má vždy, co říct jestli jsem tady postřehla, tak oproti jiným dílům, je tu méně slov

VH64
26. 01. 2012
Dát tip
Přidám se k troubení na poplach. Kritiky k tomu pust až úplně nakonec. Až bude "všechno" na hromadě, navršené Tvým přirozeným způsobem, potom přebrané a přeformované do souboru, pustíš-li se do nějakého, uvidí to relevantní počet přátel a fandů, takových těch soudných a nezaslepených, necháš to uležet, skoukneš to s odstupem, tak pak možná je čas na kritiky. A ještě jinak to řeknu - co je Tvojí primární potřebou, důvodem ke psaní? Něco chce ven nebo Ty chceš dosáhnout na literární výšiny?

avox
26. 01. 2012
Dát tip
Už to řekla Hanka - ani já neposuzuji tvá dílka z hlediska literárního, ale jejich prostřednictvím nakukuji do světa, který jsem dosud nepoznala. A při tom si uvědomuji, jak jsou nicotná, malicherná různá trápení zdravých lidí, oproti trápení rodičů takhle postižených dětí, kdy láska spočívá v oběti a nedočká se odměny opětované lásky ze strany dětí...

Petr.II
26. 01. 2012
Dát tip
velmi srozumitelné od dobrého pozorovatele *

Zuzulinka
26. 01. 2012
Dát tip
v málo slovech tady je prostor, taky ukázka toho, jak fungují naschválnosti a ono pověstné ůlezení na nervy" či provokace ve světě zdravých a nemocných, zamýšlím se tady nad tím - že my zdraví bychom dále pokračovali ve stylu "Zítra to roztočíme drahoušku" a tihle šťastnější to dokážou v momentě smazat spokojeností, radostí a úsměvem... pak kdo z nás je chytřejší? občas bychom si opravdu měli vzít příklad*

8hanka
26. 01. 2012
Dát tip
nie som kritik, nevnimam diela po formalnej stranke, ale obsahovej, ako ma zaujme tema, co vo mne vyvola,ci ma zasiahne naplno, Tvoje mnou zatrasu, bez ohladu na dlzku vzdy povedia vela...som rada, ze nam dovolis nazerat do trosku ineho sveta ludi okolo nas a spoznavat ho/ich, pochopit ...

Čudla
26. 01. 2012
Dát tip
Mě se tvůj styl psaní líbí. *

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru