Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

DOMOV BEZ DOMOVA . . .

06. 12. 2020
27
57
1099
Autor
blacksabbath

Bezdomovectví je složitý sociální problém. Setkáváme se s ním v průběhu celého vývoje lidské civilizace. Existuje v každé době a v různých formách. Většina lidí přitom vnímá bezdomovce jako ty, kteří si za svoji situaci mohou bezvýhradně sami. Příčin toho, proč člověk prakticky ze dne na den skončí na chladné ulici, může být mnoho.

      FOTO JINDŘICH ŠTREIT.....cyklus „Kde domov můj

   Před naším venčícím okruhem, který vede náletovým lesíkem, je velké parkoviště. Na něm, úplně na kraji, stojí pod lampou starý, modrý Peugeot. To není nic zvláštního, řeknete si.

Ano, nic.  Žádný nepořádek kolem nenasvědčuje tomu, že tenhle vrak je domovem bez domova. Bydlí tam starší pán.

   Loni jsem nesměle zaťukala na dveře, abych se domluvila, jestli bude na Štědrý den doma.  Dozvěděla jsem se, že měl úraz a pobýval dlouho v nemocnici. Když se vrátil k ženě, měl sbaleno v garáži. Na zbytek benzínu v nádrži dojel sem.

   Od té doby ho občas potkávám na cestě od benzínky. V létě s mokrými vlasy, v zimě v čepici. Pokaždé pozdraví. Dnes byl doma a větral. Nechal mě nahlédnout do svého obýváku. Položené zadní sedačky, na nich spousta dek. V jednom rohu vyrovnané časopisy. Rád luští křížovky. Hledá si, prý, zaměstnání. Ale nikde se zatím nechytil. Pořád ještě kulhá a je bez trvalého bydliště.

   Rozmýšlím se. Místo u stolu se u nás vždycky najde. Ale děti mi říkají, že to není moc bezpečné a že nemohu pozvat všechny.

Já vím, ale

než si usedneme ke štědrovečernímu stolu, vezmu Irvinka ještě ven. Před odchodem naleju klokotající polévku do sklenice a pořádně ji zabalím. Řízek do alobalu, salát nevychladne . . .


57 názorů

Kudy tudy cesta? Jsi sem zabloudil?????


Přesně tak....peníze také nedávám..ale už tam není.....kdoví kam se poděl.....


8hanka
29. 07. 2021
Dát tip

keďže je dávno po Vianociach, môžem pridať príbeh jedného "bezdomovca" - prestal pracovať, začal okrádať svoju rodinu - deti, manželku, rozpredávať veci, robiť dlhy...kto ho nepoznal, uveril jeho rozprávaniu, ako ho rodina okradla, ako ich ľúbi a oni ho vyhodili...vždy sa našiel niekto, kto mu uveril, pomohol, ubytoval ho, dal  mu peniaze, kým časom neprišiel na to, že dotyčný s ním manipuluje a chcel by  pomoc podľa svojich predstáv...keďže v jeho meste ho už poznajú, odišiel, v hlavnom meste je dosť takých čo otvoria srdce aj peňaženku...

každý človek bez domova má svoj príbeh, niekto povie pravdu, iný robí zo seba obeť... v každom prípade Ty si dobrý človek a nielen na Vianoce:)

Nemám problém dať ľuďom jedlo, oblečenie, len peniaze nie...príliš veľa ich skončí pri alkohole


Děkuji..:-)))).....příjemný den


Jamardi
19. 01. 2021
Dát tip

Jsi hodná.


a2a2a
13. 12. 2020
Dát tip blacksabbath

Dnes ráno v rádiu naCeský rozhlas - Dvojka v pořadu Nedělní ráno (špičkové pořady bez konkurence od 6:00 do 8:00 hod. zvláště od pana F. Musila či paní Maléřové) citovaly nějakého učence či starověkého básníka, jméno si nepamatuji, a ten v podstatě říkal, že lidé dávají z radosti nebo bolesti či z nutnosti, ale nejvíc rozdává ten, který to nemá spojeno s žádným pocitem. Já tak činím z nutnosti i radosti, mám tedy co dohánět.


Já vím......musím ti dát za pravdu......udělám radost sobě....a možná tošku.... i jemu......děkuju


srozumeni
13. 12. 2020
Dát tip blacksabbath

Jiří, zajímavý a poučný příběh ze života. Pro dobrotu na žebrotu. Snažil ses, víc udělat nejde. I tak obdivuji tvou trpělivost s dotyčným člověkem. ...***


a2a2a
12. 12. 2020
Dát tip blacksabbath, 8hanka

Milá Ivuško, vím, o čem píšeš. Nemá smyslu diskutovat o příčinách, je jich mnoho a ani bezdomovce nelze shledávat bez podílu. Na druhou stranu nám tento a jiné podobné fenomény nastavují zrcadlo. Chtělo by se říct, že si zasloužíš poděkování, opak je však pravdou. Určitě vnitřně poděkuje onomu pánovi, že ti dal příležitost způsobit radost.

Minulý rok mi telefonoval můj bývalý vězeň na Štěpána, zda by u mne nemohl přespat a vyprat si věci. Jeho partnerka ho den před Štědrým dnem vystěhovala úplně stejným způsobem  a věci do garáže. Dvě noci přespával v tramvajích. Vzal jsem ho na tři týdny, než dostal další výplatu a mohl zaplatit dopředu ubytovnu. Za tři měsíce byl na ubytovně i s onou partnerkou a následně skončil na pět měsíců v pronajaté garáží. Když ho z ubytovny vyhodili, zřejmě hodně pil, byla už pandemie a znovu neměl kde spát. Znovu jsem mu pomohl, domů už ne, měl jsem strach z corony, ale načerno spával ve vytápěné sušárně a každé dva týdny jsem mu pral dvě pračky oblečení. Nyní má opět pronajatý malý byt a je tam opět s onou kráskou. Člověk by řekl, že je nepoučitelný. Ale copak my víme lépe, co jiní potřebují? Chtěl půjčit 3000 Kč na kauci. Odmítl jsem a už mne nemá rád. Nemám mu to za zlé. Necítím chybu na své straně, mám jen dobrý pocit, že jsem neselhal.

 


srozumeni
12. 12. 2020
Dát tip

Super...*****


Přemku, přeji hezký den.........podívala jsem se  na tvou "Variaci Domov"...."Krabici" si ještě vyhledám.......děkuji moc za komentář....za vše......!!!!


lastgasp
12. 12. 2020
Dát tip

Dojemný příběh, citlivé komentáře. Napsal jsem povídku "Krabice" je na Písmáku. Natočil jsem film "Domov 2014". Bezdomovectví je těžko řešitelná záležitost.

https://youtu.be/3Iq-Bi-NY_s


Blackie, aj to chce silné vcítenie!  :-)


Mária...Maruško.....děkuji pěkně....zase tolik slávy to není....nechodím s jídlem každou neděli......ale na ty svátky....tojo.......užij si hezký den


Dobré skutky sa majú robiť. A toto bol dobrý skutok! Palec hore.  :-)


Lami
07. 12. 2020
Dát tip blacksabbath

To víš, že jo.Hezký den.


blacksabbath
07. 12. 2020
Dát tip Lami

advent si užijme!!!!  aaa....  k svátkům si ještě určitě pošleme nějaká ta písmenka...vždyť jsme na Písmáku.......:-)))))


Lami
07. 12. 2020
Dát tip blacksabbath

Já vím, ale myslím, že mají tvoje děti pravdu.Sama nic zachránit nemůžeš a ty lidi neznáš.Mohla by ses dostat do nepříjemností a to bych nechtěl.Ale ty si stejně uděláš, co ty chceš, myslím.Tak, hezké ty vaše sváteční dny, když už to musí být.Kdyby ten heretik věděl jak se jeho učení zvrtne a poznal konstrukci církve v průběhu dějin, asi by spáchal sebevraždu.A to svoje učení by si nechal pro sebe.A v tom jsou si s Mohamedem rovni.Tak jo.Hezké svátky a užij si advent.Přeci jen se schází rodiny a to je dobře.


blacksabbath
07. 12. 2020
Dát tip Lami

Lami...já se nezlobím......já tohle chápu......to bychom museli pitvat i další věci....jako třeba, když někdo vystuduje vysokou školu (kolik ta stojí) a pak zdrhne do zahraničí a další a další.......já jenom, že budou ty vánoce..............................


Lami
07. 12. 2020
Dát tip blacksabbath

Blackie, to já vím, že spousta lidí do toho spadne svojí hloupostí nebo to na ně ušije jejich manželka jako na toho pána v autě o  kterém píšeš.Jsou ale jiní, a možná to jsou spíš mladší ročníky,kterým se nechce dělat programově a parazitují na společnosti, které na oplátku nic nevrací.A to jim stát vyplácí nevím přesně, dřív to bylo 3100 Kč.Možná jednou někoho napadne jim rovnou rozdělovat krabicáky i cigarety.Jistě by se to lobbistům líbilo.To by byl kšeft.Stát všeobecně hodně dává a nekontroluje jak se ty prostředky využívají.Třeba školství a docházka.Je tak těžké spočítat kolik stojí 1 vyučovací hodina na dané škole?Asi ne.Má žák neomluvené hodiny?Stát mu je zaplatil.Stát nepotřebuje blbce ale kvalitní občany.Zameškal váš syn 20 hodin?Zaplatíte 20x cenu jedné vyučovací hodiny.Nebo jinak.Aby byla natalita vyšší než mortalita, muselo by se v průměru narodit 1,5 dítěte na rodinu.Tzn. přídavky pouze na dvě děti.Víc stát nepotřebuje.Proč by to měl platit?Chceš více dětí?Musíš mít větší příjem, nebo se uskromni.Je to všechno velice jednoduché.Má dáti - dal.

Nebudu mluvit o dávce na bydlení na to už fakt nemám.

To rozhazování, jehož jsem svědkem,mi nahání hrůzu.Poslanci, kteří sami sobě určují platy, se podbízejí národu ve vidině dalšího zvolení a troubům se to líbí.Teď dostanu tolik a tolik.Že to za mě moje děti a vnukové budou muset zaplatit?To mě nezajímá.A možná mi to ani nedošlo.

Krásné, co?Kam jsme se to až dostali.Tak se nezlob a měj hezký den.


blacksabbath
07. 12. 2020
Dát tip Aru

Aru.....vždycky po kapsách nějaké mám...<*-*>...díky a hezký den


Aru
07. 12. 2020
Dát tip

asi se to nehodí ale... nemáte drobný :))


Dagraram .... děkuji pěkně.......klidný adventní večer


Dagmaram
06. 12. 2020
Dát tip

máč zlaté srdce a hezky píšeš :-)


Nápodobně.


Krásný adventní večer.....děkuji


Jojo Lami......jsou tací, kteří si to až tak úplně nezavinili sami.....dluhová past, nemoci a pod.....jo...spousta jich propadne alkoholu....ze dna se těžko zvedá....díky za tvůj názor


Lami
06. 12. 2020
Dát tip blacksabbath

Toto může vyřešit jen stát.Těm, co chtějí a mají vůli pracovat a skutečně pracovat budou, by měl zajistit důstojné podmínky k životu, ubytování a stravu.Ti ostatní ať žijí jak ve středověku.Pochybuji ale, že jim před kostelem někdo dá nějakou almužnu.Bez práce nejsou koláče.Ani mně nikdo zadarmo koláče nedá.Ani bych je nechtěl.


blacksabbath
06. 12. 2020
Dát tip Lami

Bene v podstatě máš pravdu.....ale zkusil jsi žít pod širým nebem v mraze?....

tedy pokud nejsi sněžný muž....:-))))...........hezký adventní večer


Benetka
06. 12. 2020
Dát tip

...našim domovem je tato planeta. A tak žije-li někdo pod širým nebem pak vlastně není bez domova...


děkuji za vaši stopu zde......přeji krásnou adventní neděli


Evženie, Irčo, Milane, Jardo.......kdyby byl kolem auta nepořádek...ani by mne to nenapadlo....má domluveno s šéfem benzinky bezplatné mytí......nejedu v tom sama...

Luboši....krásná básnička....až na to krátké tělo, ale to si vyřídíme jinde....chechtající smajlíci

Peter....netřeba obdivu.....a ani nečekám, že bude vděčný...jednou jsem pozvala na večeři pána, který měl být po těžkém období na štědrý den sám a kterého jsem znala pouze z písmenek....pozvání přijal ale....časem mi to vrátil "kopancem".....tož tak

Prosecký.....tvým kritikám rozumím................

nojono....starej Rendle 2020

Děkuji všem a přeji krásnou adventní neděli


Prosecký
06. 12. 2020
Dát tip

Vím, že to je mimo téma, ale mě vždycky napadne paralela s odsunem Němců. Představte si, že se z nich staly miliony bezdomovců a to ještě v rozbombardované zemi. Já vím, že "si za to mohli sami", ale jen si představuji, jaké to muselo být, když byliy bezdomovci někde v nějakém táboře nebo polozbořených kasárnách úplně všichni!!!


Prosecký
06. 12. 2020
Dát tip

Dojemné. Taky bych se snažil pomoct. Je to, bohužel, tak, že naše civilizace, člověk jako druh, dosáhl takového úspěchu v evoluci právě zásluhou tvrdé soutěže. Soutěž znamená vítěze a poražené. Kdybychom takoví nebyli, dávno bychom vyhynuli. Je to kruté, ale pravdivé.


Myslím, že nie celkom štandardný bezdomovec a ani tvoj počin. Obdiv tebe aj bixley.


Kočkodan
05. 12. 2020
Dát tip Gora, blacksabbath, 8hanka

 

Po roce je Štědrý večer,

 

někdo smál se, jiný brečel...

 

Ivi ihned po večeři

 

s plnou taškou kráčí z dveří,

 

skoro jako fárko sviští

 

přímou cestou k parkovišti,

 

s duší v krásném měkotu

 

se už blíží k Peugeotu,

 

překvapeně si ji měře,

 

otvírá pán modré dveře,

 

nemáte moc skvělé svátky,

 

říká žena s tělem krátkým,

 

že jste smutný, dobře chápu,

 

tak vám aspoň nesu papů,

 

polívčičku, řízek, salát,

 

ruka začla v tašce pátrat,

 

chlapík věci v auto klidí,

 

pro slzy dost špatně vidí,

 

není divu, že pak brzy

 

dojatě i Blackie slzí,

 

pravý opak k zlobě skina,

 

tady voní člověčina...


revírník
05. 12. 2020
Dát tip

Bude to krásný vánoční dárek. Jsi dobrá, Ivi.


MilanH
05. 12. 2020
Dát tip

To je pravý altruismus !!!


Gora
05. 12. 2020
Dát tip Karpatský knihomoľ

Ivi, ať ti ten člověk ve starém autě řekl pravdu nebo ne, tvá reakce je obdivu hodná... 

Dobrá mini.


No, Mikuláš mu neříkám. :-)))


Phil......už jsem dílek na tohle téma napsala dost.....aby se nepřejedlo.....snad zase příští rok.......děkuji ti moc......ne každý se vcítí......přeji krásný večer


Philogyny
05. 12. 2020
Dát tip

...jo, to je život...brala bych i pokračování...   :)


Evženko.....oblečení je pro ně důležité.....málokterý z nich si má kde vyprat....přeji krásný večer....P.S. měla jsi Mikulášskou návštěvu???


Nani to nevím....ale čerti si mě dneska neodnesli....tak snad....trošičku.....co pro tebe měl Mikuláš v košíku???


Zdravím Renato.....to je skvělé.....určitě byli moc rádi......děkuji :-)))))


Evženie Brambůrková
05. 12. 2020
Dát tip blacksabbath, Nami 99

Máš můj obdiv. My občas někoho máme ubytovaného v lese, ale na zimu se stěhují. Tak dávám jen oblečení.


Nami 99
05. 12. 2020
Dát tip

Ivi, jsi moc hodná. Člověk se srdíčkem na správném místě.


bixley
05. 12. 2020
Dát tip blacksabbath, Karpatský knihomoľ, Alegna

Blacki, jsi moje spřízněná duše. Taky jsem jednou nesla bezdomovcům na jejich zídku smažený řízek s bramborovým salátem a cukroví.


Hezký večer  a děkuji.....


Pánové děkuji za vaši stopu zde.....


Al...takových je víc....ale děkuji.....užij si dnešní večer


Alegna
05. 12. 2020
Dát tip

lidé jako ty jsou dar.... přeju mu zdraví a štěstí*****


Luboši....to byla rána....až jsem se zakuckala......užij si Mikulášské nadílky..:-))))


Kočkodan
05. 12. 2020
Dát tip blacksabbath, 8hanka

 

Ivi, za to tě praštím. Klídek, myslím pochvalně do zad. Tvoje srdce je ještě vřelejší než bude ta polévka. (uznalý smajlík)


dievča....vyřídím.......hezký večer


dobrý nápad ... pozdravuj!


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru