Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Princi

Výběr: Gora, Muamarek
11. 08. 2023
26
26
494
Autor
Philogyny

 

Po dlouhé době jdu do lomu. Vlastně jsem tam přestala chodit, co umřel Princ. A pak ta liška. Měla nahoře noru. Podvědomý strach o Frýdu. Ze skály bych ji nikdy, nikdy nedostala ven. Loudáme se k lomu a já vykládám. O lišce, o Princi. O tom, jak umřel. Pozorně naslouchá a pořád se ptá. Musí a musí všechno vědět. Vejdeme do lomu a já si uvědomím, jak jsme malí a nicotní. To vždycky tváři v tvář tomuhle majestátu skal a kamene. Tiše se v duchu pokloním. Pořád tu vidím vězně z koncentráku, co tu kdysi lámali kámen. Přemýšlím, kde všude mají bezejmenné hroby. Jsou tady zvláštní místa, ukutá z pramene lidské bolesti. Kameny, suché klestí. Černý les. Dívá se na mě tázavýma očima. Co bude? „Princi!“ Nic. „Princi!“ Jen sluníčko ozařuje zmoklou trávu s plachetkami stříbrných pavučin. „Princi, ukaž se.“ „Prosím.“ Díváme se nahoru. „Princi…“ A najednou vykoukla hlava s obrovskými točitými parohy. Usmíval se, vím to. Kopie svého táty. Jako by se mělo všechno opakovat. Ta malá holka s copánky, co miluje divná zvířata. Vidí je. Jdeme pěšinou nahoru. Tou, co vede nad skály a drží za ruce společnou představivost…

 

Princ


26 názorů

Philogyny
před 8 měsíci
Dát tip

pro saccard007

Já si to dovedu představit, v přeneseném slova smyslu. Jinak by mi to nenaskočilo. Ale stejně moc děkuju, přemýšlím nad tím. Co všechno může být takové místo. 


saccard007
před 8 měsíci
Dát tip

dobra, bude to tedy jen me vlastni omezeni

zkratka kout misto si tezko predstavim

a kout ho z pramene jeste hur

 


Philogyny
před 8 měsíci
Dát tip

Pro Rhodesie, Muamarek, F.M.R.C., saccard007 a všem...

Děkuji za návštěvu a slovo, jsem za to vděčná. Za každý podnět. 

Já si myslím, že tady není ničeho příliš. Jsme pohraničí. pod lomem je bývalý lágr. Princ umřel právě tam, v jedné z jam, co zůstaly. Neuměl se dostat ven. Jsou tu hroby, o kterých  se ví a o kterých se neví. Když jdu tmou kolem lomu, mám pocit, že pořád jsou. Pořád načítám historii...


saccard007
před 8 měsíci
Dát tip Philogyny

ten obraz kuti mist z pramene bolesti se m nedari rozchodit - rikam si: "neni to prilis?"


Lili.
před 8 měsíci
Dát tip Philogyny

Silné, hluboce silné. A to vytváří tu krásu. Hloubka, vnímat něco a dokázat to takhle vcítěně popsat. Poklona.


Muamarek
před 8 měsíci
Dát tip Philogyny

Na malém prostoru koncentruješ mnoho silných momentů spojených výtečnou pointou. Tohle po člověku rozhodně jen tak nesteče. Dílo, co zapouští kořeny... 


Rhodesie
před 8 měsíci
Dát tip Philogyny

Krásný,  čtivý,  vtahující... 


Philogyny
před 9 měsíci
Dát tip Philogyny

Pro 8hanku a Jinys

Já děkuji, děkuji, děkuji! moc


Jinys
před 9 měsíci
Dát tip Philogyny

Výstřílel jsem tolik ran z různých zbraní, že by mi nábojnice už sahaly do půlky lýtek.
Ale na živého tvora bych nevystřelil.
Je to ale jen projev schízy.
Vepřový řízek, mám moc rád...

K věci:
Písmenka, složená do skvělých slov, i slova do působivých vět!


8hanka
před 9 měsíci
Dát tip Benetka, Alegna, Philogyny

Dakujem...za dalsie krasne prispevky, ktorymi si este blizsie, dufala som, ze nepatris medzi tych trofejovych "tiezpolovnikov"ale tych so srdcom.. a je to tak...tesim sa na dalsie  pribehy vonajuce clovecinou a pozdravujem les a vsetko zive v nom a v podlesi


Philogyny
před 9 měsíci
Dát tip 8hanka, Benetka, K3, Alegna, Philogyny

Přikrmuje se odjakživa. Celoročně kamenná sůl pro srnčí a vysokou. Hlavně na zimu. Máme založená myslivecká políčka. Tady má černá dobré podmínky a je holt přemnožená. Srnčí taky, platíme desetitisíce za škody zvěří, okusují, že.  Když přikrmujeme celoročně, snížíme škody okusem a ty své, ale je více zvěře. Vždycky je nějaké to ale. Na tom krmišti poznám bachnu, některé kojí a mají mladé poblíž, vidím i ty naběhlé cecíky. Můžu vybrat lončáky a slovit. V obilí se stává to, co se stává pořád dokola. Střelí bachnu a mi tam pak chodí selata, která umírají na průjmy a podobně. Nemají žádné návyky, nic. Teď mi tam chodí jeden prcek, říkám mu Bivojek, vždycky se nějaký najde. Ten u toho krmiště i spí. Teď nechodí, když, tak nad ránem, jak táhnou z pole. Už sklízíme, tpořád pršelo, tak se hbitě přesunou do kukuřice. Pak žaludy, bukvice, kaštany. Až na zimu začnou chodit na krmiště. V mrazech stojí vedle sebe černá, srnčí, liška...tam už jde jen o holé přežití. Kdybych neviděla na vlastní oči, tak nevěřím.  Jednou jsem na vánoce přespala v mrazu a ráno měla místo kafe led. Aspoň si člověk uvědomí, co je to život. 


K3
před 9 měsíci
Dát tip Philogyny

Měla by rozhodovat nepsaná lesní moudrost. Já třeba nechápu proč se přikrmuje přemnožená zvěř...


Philogyny
před 9 měsíci
Dát tip K3, 8hanka, Benetka, Alegna, Philogyny

Já Vám všem moc a moc děkuji. 

Polovník sice jsem, ale po svém. Chodím a pozoruju bachny s pruháči, hýčkám si je. Jeden týden, druhý týden. Pak dojde z druhé strany na posed nejmenovaný. Slyším čtyři rány za sebou. Zastřelil starší, vedoucí bachnu a pálil po těch malých. S tímhle já nemám nic společného. Ani s tím, jak se polovnice s výstřihy fotí u chudinek srn a podobně, protože ty jsou úplně bezbranné. Jednou jsem si dovolila k tomuto jevu něco připsat a tolik nenávisti, co se sneslo na mou hlavu. Odešla ze skupiny. S nikým se moc nebavím, nic nefotím, myslím tím úlovky, a jsem potichu. Mám svůj život. Jasně, že když jsme zeměděleci, tak musíme nějakým zůsobem bránit úrodu. Chodí nám tu štrůdle černé čítající i padesát kusů. Jsou přeryté louky, obilí, kukuřice...jsou tu přemnožení. Loni vypláceli za kus dva tisíce. Asi tak. Jinak do lomu budeme chodit častěji, zkusím sem tam podat zprávu. Teď byla jen se psy, pod lesem jsem dostala hříbky, pán jel na kole.... Ještě jednou všem moc a moc děkuji za nakouknutí, mám radost, že ... 


Karpatský knihomoľ
před 9 měsíci
Dát tip Philogyny

Čisté, pútavé.


K3
před 9 měsíci
Dát tip Alegna, Benetka, Philogyny

Tomu by se mělo říkat malý drahokam. Krátké, krásné, ani slůvko navíc, a přitom výstižné.


Lili.
před 9 měsíci
Dát tip Alegna, Benetka, Philogyny

Souhlasím s tím, že píšeš tak, jak si mnozí přejí psát. Obdivuji. Smekám. I mně se to líbí a děkuji.


Evženie Brambůrková
před 9 měsíci
Dát tip Benetka, Philogyny

To je krásné.


Benetka
před 9 měsíci
Dát tip Alegna, Benetka, Gora, trojort, Philogyny

Přál bych si psát tak jako Ty. Máš dar od Pana. Je to prostě neskutečný zážitek číst a vnímat Tě. Děkuji! ;)


Luzz
před 9 měsíci
Dát tip Benetka, Philogyny

hezký.

souhlasím s gabi, tvoje próza je pro mě prostupnější...

a přitom... všichni píšeme pořád o tom stejném... koloběh. 

 


Alegna
před 9 měsíci
Dát tip Benetka, Philogyny

Jo a Princ je opravdu majestátní


Alegna
před 9 měsíci
Dát tip Benetka, K3, Philogyny, 8hanka

Mám v očích slzy, není to smutek ani lítost, jen jsi sáhla na citlivou strunu, chvíli jsem měla pocit, že jsem kdesi v tobě, rozhlížím se s tebou, vnímám i cítím, zážitek, za který moc děkuju


Al Jal Úd
před 9 měsíci
Dát tip Benetka, Philogyny

Citlivé, moc se mi líbí 


gabi tá istá
před 9 měsíci
Dát tip Benetka, Philogyny

Cez prózu sa mi stávaš bližšia, v poézii na teba nedosiahnem.


Jinys
před 9 měsíci
Dát tip Philogyny

Líbí se mi. :-)


Kočkodan
před 9 měsíci
Dát tip Benetka, Philogyny

Ani na prozaická dílka k tobě nepřestanu chodit. ;-) Pokud budou další. A já se přimlouvám, aby byla.


8hanka
před 9 měsíci
Dát tip Benetka, K3, Alegna, Philogyny

Budem musiet pozriet tvoje starsie pribehy, aby som vedela, co bolo predtym.. tento pohlad do tvojho citliveho ja ma velmi chytil za srdce...a mas aj pokracovatela, co je krasne...prepac, doteraz som ta brala hlavne  ako polovnika a tych velmi nemusim, zabijanie pre radost z trofeje nechapem...


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru