Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

19. 9. 2023

23. 09. 2023
13
13
211
Autor
Philogyny

Život je hluboká hlína za nehtama a

mělké hroby myšlenek

 

Nad troubením jelenů se vznáší ranní opar

krompáč se pomalu zakusuje do hrdla hlíny

je velká rosa mokrá víc než by se zdálo

ta od potoka

 

Když šelmám sedlá světla smrt

na chvilku zčernají

---

stromem

keřem

trávou

 

po šelestech srdce

nosem ústy přivírat oči  dusit se všitými pírky slz

jsi tu

tak samozřejmá

lehneš si do mé postele

zkřížené ruce podáváš dvěma dřevěným křížkům nehybnosti

jsi tu

a já jsem plná zlosti

 

Když jsem dusala po schodech nahoru, poznaly můj krok a radostně pištěly v očekávání dobrot. Skákaly kolem dokola jako koníci a byly šťastné.  Kikinka a Čiperka. Máma mi kdysi řekla, že slyší, jak dusám po schodišti v paneláku jako slon a přihlásila mě do nějakého tanečního kroužku. Byly talentové zkoušky. Neprošla jsem. Ta úleva. Vždycky jsem chtěla být kluk. Ten den jsem je vzala ven, chtěla překvapit Jindru. Máme na zahradě samé bylinky a trávu, travičku… Barunka chodila nešťastně okolo klece, okusovala jemně dráty, pak po kleci, to už jsem ji zavřela domů. Seděla jsem s manželem na lavičce a čekali na Jindru, až dojede z Brna, byl se ubytovat na kolejích. „Mi je tak zle, málem jsem u těch prasat zkolaboval.“ Je diabetik. Zvedla jsem se a šla naškrábat pár brambor. Oškrábala tři. Křičel už z verandy. Jindra. „Jsou mrtvé, obě jsou mrtvé.“ V momentě, kdy dojel, tak se táta zvedl a šel ho přivítat. Frýda, která byla do té doby schovaná, vycítila šanci, vystartovala, nadzvedla setrvačností klec a obě zabila. Byl to mžik. „Mami, umírala mi v dlaních a já nemohl nic dělat. Frýda měla najednou úplně černé oči.“ Vzpomněl si, jak mi prokousla dlaň. Tenkrát je měla stejné.  Pochoval je pod hrušeň ve dřevěné boudičce, co jim s láskou udělal. To není klišé. Měl za nehty hlínu, plakal a já mu řekla, že jim tam zasadím kytku. Mami, dávej pozor, mají mělký hrobeček. Každé další slovo je zbytečné.

 

 


13 názorů

Rhodesie
před 7 měsíci
Dát tip

Moc hezký, fakt zaujalo. Obě části, hlavně ta první. Dohromady velmi originální - dvě různé disciplíny a po přečtení druhé části dokonale chápeme tu první... 


Al Jal Úd
před 7 měsíci
Dát tip

Nádherná, zvláště první část 


Alegna
před 7 měsíci
Dát tip Janina6, Al Jal Úd

Tolik kontrastů v tvém díle, co nese život a i ti námi milovaní, těžké je loučit se, těžké odpouštět 


lawenderr
před 7 měsíci
Dát tip Janina6, Al Jal Úd

nikdo a nic není úplně naše, přichází a odchází, jak se mu zlíbí ... a pak bulím, že nemám.

Rozumím - že i já se těžko vyrovnávám se ztrátama ... kdo bydlí v černých očích?


Janina6
před 7 měsíci
Dát tip Al Jal Úd

A přeju brzké uzdravení!


Janina6
před 7 měsíci
Dát tip Al Jal Úd

Tu báseň jsem si už nějakou dobu přehazovala v hlavě... pálí pořád... ale díky prozaickému povídání jí líp rozumím. Co říct? Náhoda umí být tak krutá. A ty dokážeš fantasticky psát i o tom, kolem čeho bych sama jen zbaběle přešlapovala... 


dadadik
před 7 měsíci
Dát tip

méně slov- oprava


dadadik
před 7 měsíci
Dát tip

tak já jsem taky ocenila tipem, ještě před dlouhým dovětkem, říkala jsem hurá, méně slob a ejhle co přiskočilo :)

ale proti gustu

já zas bývám až příliš stručná 


Philogyny
před 7 měsíci
Dát tip

pro bůh extáze, Kočkodan, Evženie

Děkuji moc za přečtení a slovo, někdy to pomůže, někdy ne. Doplnila text, mám zánět spojivek a beru antibiotika, houby vidím...


Evženie Brambůrková
před 7 měsíci
Dát tip Philogyny

Velmi vydařené.


Kočkodan
před 7 měsíci
Dát tip Philogyny, Al Jal Úd

Nikdy se nerozzuřím, když se mi u nějaké básně líbí hned ten první verš. Tvoje dílko není výjimka. ;-)


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru