Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Chobotnice, Kohoutí...

19. 11. 2023
26
27
318
Autor
Gora

CHOBOTNICE

 

Dlouze

i s prošlým datem spotřeby

bublá v mém největším hrnci.

Šedá se varem mění v lila...

Slepice pak, ráno, vlažně,

jen aby se neřeklo

klovou do chapadel z gumy.

 

Spřitom

o fialových vejcích.

 

 

 

KOHOUTÍ

 

Z kýblu jde pára,

kohouta namáčím hlavou dolů

s respektem k ostruhám,

srpkům z rohoviny.

Volátko plné kukuřice,

zrní v žaludku, sádelnatý biskup.

 

Měl ses u nás moc dobře

a stal se z tebe despota!

Krutě jsi kloval bratra i tátu. Všechny.

A já nad tím dlouho zavírala oči, pro neřády

mám odjakživa zvláštní slabost.

Dokud nepřeteče pohár trpělivosti.

 

Otírám mokré ruce.

 

Hejno je naprosto tiché.


27 názorů

Chobotnice (velká) se musí hodně na naklepat, až skoro do rozbití. Já to dělám místo po místě hranou prkýnka na krájení. Pak se omáčí v horké vodě, párkrát na pár vteřin, nechá okapat a osmahne na pánvi, nebo zapeče.


Gora
před 5 měsíci
Dát tip

Díky, Radovane, jsem ráda, žes četl...

Chobotnici jsem jim opravdu dala, v mrazáku je ještě jedna. Hodně mne překvapilo, že dlouhatánským varem zůstala stejně gumová, jen ze šedé barvy se na denním světle stala ostře fialová, něco jako inkoust:-).


Nevšední. Tu chobotnici jsi fakt dala slepicím?

Ke kohoutovi - takhle u babičky předčasně dokokrhali skoro všichni kohouti. Je výjimky, snad jen dva za celé mé dětství byli hodní.


Gora
před 5 měsíci
Dát tip

KK, Bačkovský, vďaka + děkuji:-)


Bačkovský
před 5 měsíci
Dát tip Gora

Otírám mokré ruce. 

 

Hejno je naprosto tiché.   

Zaklapnul přesný závěr básně. I s tím odstupem od předchozího textu. Navíc pravdivé.  


Karpatský knihomoľ
před 5 měsíci
Dát tip supizmus

Síce mimo môj jedálny lístok ale zato do čitateľského menu som ich veľmi rád zaradil.


Gora
před 5 měsíci
Dát tip

Díky ti, Luboši... ano, komentáře mě moc těší.


Kočkodan
před 5 měsíci
Dát tip Gora

Irčo, rozhodně jsem si tohle tvoje dvojdílko (stejně jako všechna ostatní) nečetl vlažně a jen aby se neřeklo.

Janina pěkně vyjádřila ten souboj poetična s drsností. A líbily se mi i další komenty.


Gora
před 5 měsíci
Dát tip

Evženie, Dalesi, díky za komentáře... kohouti jsou na dvoře páni:-)


Dales
před 5 měsíci
Dát tip Gora

Vlastní matné vzpomínky na kohouta, snad z 5 let, jeden začal nám děckám skákat z plotu na hlavy. O pár let později mně epizodu potvrdila matka, extrémista prý také záhy skončil v hrnci.


Evženie Brambůrková
před 5 měsíci
Dát tip Gora

Někteří si vyberou svůj osud, na jiné padne los.


Gora
před 5 měsíci
Dát tip Alegna

dadadik, kdo někdy poznal, tak ví:-)

supíku, díky!

Nami, ten kohout byl tedy nezmar:-) a ty jsi vtipný jako vždy...

none, vloni několik mých slípek snášelo modrá vejce, lišák právě ty vzácné všechny vytahal a zabil... slípky byly šedé, popelky.

Jamardi, recepty na chobotnici taky neznám...

law, děkuji za názor:-)

Alegno, za cca 20 let, kdy máme slepice, byl tenhle nejhorší...

Bene, tys to přesně pojmenoval, zlobivcům hlavu do sudu! Škoda, že to nejde i s lidmi... Ještě mám v mrazáku jednu chobotnici, že bych ji slípkám hodila syrovou??

mzub, píšu o nich, protože je mám ráda:-)


K3
před 5 měsíci
Dát tip Gora

Ve skutečnosti je zlý kohout na místě. Ochrání hejno a má pořádek. Slepice na něj nedají dopustit.


mzub
před 5 měsíci
Dát tip Gora

sme príroda, odkiaľ by inak bolo to nutkanie o sebe takto písať, dík


Benetka
před 5 měsíci
Dát tip Alegna, supizmus, lawenderr, Zeanddrich E., Nami 99, Gora

Pěkné.

S kohouty jsem si užil na našem hospodářství své. Napřed měli navrch oni. Ale když jsem povyrostl tak jsem jim to vracel i s úroky. Akorát teda jsem je nevraždil. Nicméně to Tvé kohouta namáčím hlavou dolů naprosto sedí. Na dvoře byl sud na dešťovou vodu a když byl kohout agresivní tak jsem jej lapl a šup s ním po hlavě do sudu. Trošku přidusit a hned byl krotký... :)

No a když čtu chobotnice tak... Japončíci se s jejich vařením nezdržují. Žerou je ještě živé. Furt mám před očima jak jednomu vylezlo chapadlo z pusy ven a dralo se za svobodou... :D


Alegna
před 5 měsíci
Dát tip Benetka, Zeanddrich E., Gora

Pamatuju, že jsme měli podobného kohouta, vedle verandy stály hrábě a bez nich nikdo nevyšel ven, potkal ho stejný osud, ale báseň mu nikdo nesložil :)


Jamardi
před 5 měsíci
Dát tip Zeanddrich E., Gora

Dobré postřehy ze života.

Sama jsem mořské plody nikdy nezkoušela. Ale koupila jsem je jako dárek a bylo mně potom řečeno, že k nim příště musím dodat nějaký dobrý recept.

Zlá zvířata bývají první na řadě i v chovech, kde se zabíjí.


lawenderr
před 5 měsíci
Dát tip Benetka, Gora

Za mě víc ta první, je v ní prostor a žádné lichě slovo :)


Nami 99
před 5 měsíci
Dát tip Gora, supizmus, gabi tá istá, Alegna, Benetka, Janina6, Zeanddrich E.

My jsme měli kohouta, ten každé ráno vstával jako první a postavil se před díru ve vratech. Když potom dírou procházely slepice, měl jistotu, že žádnou nevynechal. Už je také v kohoutím nebi. Když kokrhal, tak měl vždycky zavřené oči, aby slepice viděli, že to umí zpaměti.


supizmus
před 5 měsíci
Dát tip Gora

Působivé, díky!


Gora
před 5 měsíci
Dát tip

Karle, díky ( sama jsem si doposud neodpustila:-)...


K3
před 5 měsíci
Dát tip Gora, Alegna, Benetka

Zvlášť Kohoutí je perfektní. Odpouštím ti tu vraždu, vražda na tyranovi není zločin, že?:).


dadadik
před 5 měsíci
Dát tip Gora, Alegna, Zeanddrich E.

Venkovský svět.. znám z dětství :)

bezva


Gora
před 5 měsíci
Dát tip Alegna, Benetka

Díky, Janino, Tondo a ostatní čtenáři.

Naše slepice nezabíjíme, necháváme je i "v penzi" dožít, ale tohle zlo se nedalo přehlížet. Při škubání kohouta jsem mu v duchu psala báseň:-).

 No a v místním obchodě nám občas dají pro zvířata prošlé mražené maso - tolik k chobotnici...


Antonín Bogar
před 5 měsíci
Dát tip Gora, Zeanddrich E.

Dávám tip. 


Janina6
před 5 měsíci
Dát tip Gora, Alegna, Benetka, Zeanddrich E.

No páni. Tohle je docela drsné, i když poetické. Vlastně poetické, přestože drsné. Nemám z obsahu příjemné pocity, ale velmi oceňuji, jak jsi to napsala. Tyhle básně se mi hned tak neztratí z mysli.


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru