Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

KRÁLOVNA

18. 01. 2024
14
28
261
Autor
Lami

 

 

Královna zrcadel

vládkyně her a smíchu

v bzukotu stovek včel

usíná v lesním tichu

 

Spanilou, klidnou líc,

jíž půvab sotva schází,

šumění borovic

ke spánku vyprovází.

 

Z větévky slavík slét

- zpívat se neodváží.

V povětří voní med.

Královnu včely stráží.

 

 

 

 

 


28 názorů

Safián
před 3 měsíci
Dát tip Radovan Jiří Voříšek

A už je zase blbě. před chvílí byl správně. No, každý ví, jak vypadá daktylská stopa, tak toho raději nechám.


Safián
před 3 měsíci
Dát tip

A znovu. To už není možný.Udělal jsem chybu. Správně má být: úvodním tříslabičným daktylem       I-- / I- / Je zajímavé, že když jsem chybný text okopíroval, v kopii byl správně. Tak nevím.


Safián
před 3 měsíci
Dát tip

Udělal jsem chybu. Správně má být: úvodním tříslabičným daktylem I-- / I- /


Safián
před 3 měsíci
Dát tip Radovan Jiří Voříšek

Radovane, v češtině stopový jamb - I  - I  - I (stopa -I) nemůže existovat, protože se vyznačuje přízvukem na sudé slabice, zatím co čeština má normový přízvuk na první. Je tedy třeba uměle přesunout přízvuk na sudou. To můžeš udělat tzv. předrážkou, nepřízvučnou slabikou. V čisté podobě bude takto realizovaný jamb trochejem s předrážkou  Oddělím stopy symbolem/ : -/ I- / I-. Z  toho vidíš, že, půjde li o jamb bude dělení procházet středem toho, co by mělo být jambickou stopu. Proto nestopový jamb. K přízvuku na sudé slabice se můžeš dostat i úvodním příslabičným daktylem. I--/ I-. Výsledek bude opět nestopový. U rýmů se střídá ženský trochejský  rým I - s rýmem mužským I-I (v podstatě, ve smyslu předchozího tvrzení, také trochejským) . To budí představu daktylu I-- a také se tak asi většinou bude vyslovovat. Jambického dojmu můžeš dosáhnout alespoň přibližně tlačením hlavního veršového nebo větného přízvuku ke konci veršů.

 


Safián - každej lichej verš mi zavání daktylsky


Safián - neznám "nestopový", čím se vyznačuje?


Safián
před 3 měsíci
Dát tip

Je to v českém nestopovém jambu.


Příjemné střídání daktylu a ženského gendru, počtu slabik, který není pokažen úsilím o to, aby to tak na sílu vyšlo, příjemné rýmy. Obsahově jen nevím, co znamená královna zrcadel - co jsou ta zrcadla a o jaké jde hry. Vlastně díky tomu, že ona královna je hlavní postavou a je to o ní, tak si nejsem jist, o kom to je. Jinak jednoduše napsané (to nemyslím hanlivě). Na její rytmus by se dal tancovat valčík. I dětem by se tvá básnička líbila. Dala by se pěkně recitovat. 

Za tip určitě stojí. 


Benetka
před 3 měsíci
Dát tip

Líbí se mi. Hladí to. Děkuji.

No a Stratil se prostě ztratil... 


Litarts
před 3 měsíci
Dát tip

Lami, 

ty úvodní metafory ale čtenáři navozují úplně jiné představy o popisované lesní královně (královna zrcadel, vládkyně her a smíchu), než jaké jsou nakonec objasněny.  


K3
před 3 měsíci
Dát tip Gora, Benetka

Mně škodí sršni, přesto jsou krásné a to platí i o včelách. Já tu báseň tak chápu, i když taky nejsem básník. Důležitější je asi to, zda ti to něco řekne. Pravidla někdy svazují ruce...


Lami
před 3 měsíci
Dát tip

Litarts - Je to těžké. Já moc nerozumím tomu, co píšete vy a vy zase nechápete mne. Smiřme se s tím tedy a buďme přáteli i přesto nebo se alespoň tolerujme. Víc k tomu nemám co říci.

K3 -  nezavrhuji současnost ani současnou, (moderní, chcete-li) tvorbu. Jen jí někdy nerozumím a proto ji nemohu hodnotit a ocenit, což je ovšem můj problém. 


Litarts
před 3 měsíci
Dát tip

Lami,

báseň postrádá obsahovou logiku. Zpočátku veršuje o nějaké usínající lesní královně se spanilou lící, jíž nechybí půvab, ale nakonec se z ní vyklube královna ve včelím hnízdě. Buď to tedy bude v opěvných metaforách o nějaké lesní královně, nebo metaforicky o královně ve včelím hnízdě, s rojem bzučících, ochranných včel kolem něho. 


K3
před 3 měsíci
Dát tip

Tak to je moudré. Mám podobný názor. Ale líbí se mi i ta složitá, stará i současná. Chtěl jsem říct že nemohu zavrhnout současnost když jsem její součást. To mi nejde dohromady. Ale spousta věcí se mi taky nelíbí.


Lami
před 3 měsíci
Dát tip K3, kadeřavá, Benetka

Hezký začátek sonetu, zřejmě. Jako vždy.

Nejsem básník, nikdy nebudu a kdybych byl, psát na zakázku bych nesvedl ani nechtěl. 

Nevím, co znamená psát současně. Vím, co se mi líbí a co ne, mnohému nerozumím ale to se ode mne dá očekávat. Starší poezie mě oslovuje víc, a myslím, že je pořád všem srozumitelná. I těm, kteří básně běžně nečtou. Proč ji tedy zatracovat. Snad zde na Písmáku může každý působit svobodně a tak jak umí. Nikoho nenutím, aby moji stránku navštěvoval.


Abakus
před 3 měsíci
Dát tip Benetka

K3 - my máme uzavretý pakt o neútočení. Ja nechám ich hniezdo na povale...

Susedia sú politická strana....


K3
před 3 měsíci
Dát tip

Já taky a nevím si s nimi rady, dokáží každé jablko či hrušku nahlodat.


Abakus
před 3 měsíci
Dát tip

viac  súce prichádzam do styku so sršňami, ale aj tie možno majú kráľovnú.


K3
před 3 měsíci
Dát tip

Sladké bzučení. Čím dál hezčí.


Gora
před 3 měsíci
Dát tip Benetka

Teď čtu Safiánův komentář, zajímavé, dopoledne jsem chtěla k této básni napsat, že mi připadá, jako by ses vydal docela originálním směrem ve vázaném verši, že si vytváříš vlastní, romantický a smysluplný styl psaní...


Safián
před 3 měsíci
Dát tip Benetka, Guillermo

Ta je opravdu pěkná, tak opojně plná. Je v ní i záblesk osobitosti. První krok k obnově vázaného verše.


Norsko 1
před 3 měsíci
Dát tip Benetka

Zajímavá otázka. Slibuji, že o ní budu přemýšlet 


Alenakar
před 3 měsíci
Dát tip Benetka

A ty si leštíš cizí ego, pane "vlídný a upřímný" ?


Norsko 1
před 3 měsíci
Dát tip

Ne o současnosti, současně. Jako vždy, všechno špatně pochopíš a leštíš vlastní ego


Alenakar
před 3 měsíci
Dát tip Benetka

Norsko,

někteří lidé, jako třeba já nebo Lami, mají současnosti plné zuby. Tak proč o ní ještě psát básně? Fuj!


Norsko 1
před 3 měsíci
Dát tip

Aristokraticky a noblesně středověké. Tak jo. To už máš za sebou. A teď něco současného 


Alenakar
před 3 měsíci
Dát tip Benetka

Báseň má překvapivý, nečekaný konec. Umím si ji představit s pěknou, romantickou ilustrací, na které by byl lesní interiér lesa, úl v dutém stromě a slavík. Moc hezké. Tip.

Jsem také "klasik" a shodou okolností právě taky píšu básničku o slavíkovi. Posílám na ukázku první sloku:

 

Tak půvabný a teskně proměnlivý

je slavíkův zpěv - jak by tisíc jiných

v něm naříkalo...  Myslím na odstíny

těch tónů - stonů, repertoár tklivý...

 

 


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru