Na Písmáku publikuje 50 tisíc autorů, 436 tisíc textů, 5 miliónů názorů

Písmák
Uživatel:
Heslo:
chci být viděn
Registrace
Zapomenuté heslo

Novinky #2 (28. 9. 2019)
Novinky (1. 8. 2019)

On-line

+3 neviditelných
3x
datum / id01.03.2020 / 504136Vytisknout |
autorMarcela.K.
kategorieHaikuDalší dílo autora
zobrazeno477x
počet tipů15
v oblíbených0x
do výběru zařadilatkij,
3x

marnivá

hlupačka noc

obléká bílý kabát

v kapse sněženky

 

 

sněženky

na konci zimy

bílé hlavičky květů

hlíně se klaní

 

***

(pro Verunku)

dírka v úsměvu

pod polštářem lízátko

od zoubkové víly




Názory čtenářů (Zobrazit smazané)

08.03.2020 14:32:39dát kritice tipA.H.
korektor

Pěkné pohledy. *

03.03.2020 20:28:53dát kritice tipCrossfitter

Ohledně druhé básně - no vida, líbí se mi, ačkoliv jsem si vlastně dosadil chybné vzorečky. Už jsem sněženky dlouho neviděl, tak děkuji za připomenutí. Přirovnání k člověku je skvělé a citlivě naznačené. 

Ohledně první básně se bohužel nechytám ani po vysvětlení, respektive chápu, ale v básni to nevidím - nevadí. Malý prostor ponechá někdy dostatek prostoru pro fantazii, není to na škodu.

Ke třetí básni - ano, takto vysvětleno již záměru rozumím. Příště se budu snažit být pozornější, ačkoliv za letmé bych své čtení neoznačil, snažím se básně navnímat - jen ne vždy se to dokonale povede. :) 

03.03.2020 20:14:01dát kritice tipMarcela.K.

Víš jak vypadají sněženky? Ty přece na konci zimy rozkvétají, ale  přitom se sklánějí k zemi...a v životě je to skoro stejně... bílé vlasy, hlavy, co se sklánějí s pokorou k hlíně...na "líně" jsem tedy vůbec nepomyslela, to se mi tam nehodí :-)

 

Ta první je o tání...v noci sněžilo, sníh schoval sněženky a během dne zmizel - roztál

No a ta poslední k nim přece taky patří  - je o jaru, o děvčátku, které rozkvétá. Mají víc společného, než se při letmém čtení zdá...

Dík za komentář :-)

 

03.03.2020 19:35:40dát kritice tipCrossfitter

První báseň mě minula, druhá nabízí zajímavý pohled, líbí se mi i nenápadná hříčka hlíně/líně - což krásně koresponduje - je to i o známce odchodu (už není sníh, ale hlína), když se klaní květy, znamená to většinou, že vadnou, odchází - z tohoto haiku krásně dýše loučení. 

Třetí miniatura je citlivá a něžná, asi ne pro každého, ale ta slova umně vyjadřují cit - jen mi tematicky úplně neladí k těm dalším dvěma a nerozumím tedy jejímu zařazení.

Zajímavá je rovněž diskuze pod dílem - tyto tři básně tu tudíž vdechly život, a proto je dobře, že tu jsou! :) 

T.

03.03.2020 12:46:531 tipů dát kritice tipMarcela.K.

No taklhle to až nemám. Vždy jsem byla spíš samotář, takže nikoho nepotlapkávám a "potlapkávání" víceméně nesnáším... 

Ráda si své pocity zapisuji.  Je to pro mě víc, než fotka. Pokud pak někoho sdílením potěším, jsem ráda, ale chápu i ty, kterým tento styl leze na nervy ;-) Píšu v podstatě stále jen o sobě a sobě. Proč? Třeba zrovna pro tu malou (až tu nebudu), co jí Zoubková víla vyměnila pod polštářem zoubek za lízátko....

Jsem tu už dost dlouho na to, abych věděla, jak to tu "funguje". 

03.03.2020 12:28:471 tipů dát kritice tipŠtírka

Jasně, chápu to ... a je to milé a hezké tím, že se dokážeš podělit o svůj pocit... Je to o sociálním napojení na druhé, o přátelství a sdílení pocitů : na dálku... Řekla bych (a není to o věku, já to používám normálně...) “ děcka, jste moooc fajn a mám vás ráda...a myslím to naprosto vážně- jste pro mě lidi, které beru... ale : to nemá ( a asi by nemělo) mít nic společného s tvorbou. Je to takové přátelské potlapkání po rameni...

ale původně tento server měl ctít u lierárních výtvorů jejich : vypovídací hodnotu, přínos, originalitu, hloubku výpovědi, pravdivost, taky jistou jedinečnost podání... a další atributy... A tady je to - zdá se - jen o tom potlapkání či o studené sprše... o tom - jít s proudem... Tomu nemám chuť  přitakávat.

Přesto: zdá se mi pořád Písmák být nejlepší, z lit. serverů - tím chci říci : jsou mnohem horší- (ale já znám jen 4... a ne podrobně).

 

Vše je vždy o lidech...což s tím něco zkusit udělat... ?  (anebo už budu mlčet... protože mluvit=jen naštvat, či mláti prázdnou slámu...?)

03.03.2020 11:49:511 tipů dát kritice tipMarcela.K.

Štírko, máš pravdu. A už jsem to psala zde 1.3., že je to pro mě jen hra a také občas nevěřím svým očím, když čtu některá "rádoby" haiku, která sbírají tipy patrně jen "na oplátku". Tomu tu nezabráníš a už dávno pro mě není počet tipů, či Výběrů tím, co zde určuje kvalitu.

Já si prostě jen "zapsala" jeden den. A důvod byl ten jeden zoubek mé nejmladší vnučky. 

03.03.2020 10:47:15dát kritice tipŠtírka

Haiku - když se objevilo - bylo to něco lákavého - vždy je třeba zkusit nové...! Ale pak mi došlo, že vše má i svá hlubší pravidla a v tady předváděné podobě to je hra pro hru. 

A  tak jen žasnu, jak se všichni nad tím  rozplývají. A ač mě to mrzí, nejsem schopna v tomto druhu tvorby vidět nic pozitivního.

Někdy jsou to momentky, jako když vyfotíš pěkný okamžik. Tak to má stejnou cenu. Čili má . Ale nad čím se dokáží čtenáři rozplývat, to mě vážně udivuje. Ale : aby nedošlo k omylu : já tím vůbec nemyslím tato 3 konkrétní dílka! (K těm se nevyjádřím, nejsou lepší, ani horší, než ostatní. Prostě jen jsou ...)  

Porovnám-li tzv. Haiku se skutečnou poezií, s údivem se vždy dívám, kolik dotyční autoři nasbírají bodů a jak pochvalné kritiky se sypou do řádků.

 

01.03.2020 23:44:04dát kritice tipMarkel

jo, zoubková víla, i u nás byla, *

01.03.2020 20:43:28dát kritice tipMarcela.K.

Atkij, díky. I když po pravdě, myslela jsem si, že víc zaujmou ty sněženkové. Proto bylo oddělené, spíš jen jako dodatek k jednomu dni, kdy tálo a sněžilo a ... zoubek pod polštářem zmizel s nadějí, že hlína ještě počká ;-)

01.03.2020 17:01:44dát kritice tipatkij
redaktor poezie

Za třetí haiku uděluji výběr.

01.03.2020 14:48:29dát kritice tipAlegna

moc pěkné***

01.03.2020 13:17:51dát kritice tipMandragora1

Prepáč atkij, ak ešte zvládaš, ak už nie si príliš znechutená mojim pohľadom a spôsobom jeho prezentácie, dovolím si ešte jedno avízo.

Z každého haiku, ktoré si uviedla som niečo vybral:

"na plné kolo" -- čo je toto, ak nie obrazný jazyk?

"zbavit zlozvyku" -- naozaj objektívne, "uchopitelne", "nemetaforicky" sa môžeš zbaviť napr. kliešťa, ale nie "zlozvyku".

"pohled bolí" -- čo k tomu dodať?

Inak povedané, šokovalo by ma, ak by Ti ako poetke mala byť cudzia idea, že reč je vždy nejako metaforická. Navyše, už naozaj veľmi dlho o tom existuje aj veľa literatúry a stále pribúda.

Ja viem, už ma máš dosť :-)

01.03.2020 12:23:05dát kritice tipMandragora1

atkij, ale nejde len o haiku. Celkovo úroveň nejakej diskusie o poézii, o konkrétnych básňach tu na Písmáku, je, ako to ja vnímam, možno prehnane, je na bode nula. Nemáme na to slovník. Nevieme ako hovoriť o poézii. Nevieme ju kritizovať, vyjadrovať sa k nej (produktívne, že to pomôže ďalšej tvorbe). Mimo to, "toto sa mi páči" vs žiadny komentár či paušálne vyhlásenia typu "poézia dnes už nič relevantné nehovorí a môžu za to ženské autorky".

Samozrejme, ja som diletant, ale vidím to takto a viem, že to nie je iba problém Písmáka, či iba webového priestoru. Paradoxne ale práve dnes vznikajú texty, ktoré prinášajú vhodný slovník aj idey, cez ktoré sa dajú básne (aj haiku) vnímať a komentovať, povedzme "produktívnym" spôsobom. Vzniká aj záplava novej literatúry snáď na každý jeden aspekt literárneho textu.

Sám toho nie som nanešťastie dobrým príkladom, ale aspoň tuším, že to existuje, že je možné o básňach hovoriť aj inak a o inom, než iba o tom, akú má daná báseň formu veršovania, že či je niečo "pravé" haiku alebo  "senrjú". A potom je to (pre mňa) smutný pohľad. Zvlášť v konotáciach slova "redaktor". Takto to vnímam.

01.03.2020 11:55:01dát kritice tipDiana

Moc pěkné, milé :-)

01.03.2020 11:40:11dát kritice tipMandragora1

Skrátka, osobne mi príde, že tu chýba spôsob, ako o haiku (v najširšom zmysle) relevantne a produktívne (že to niekomu pomôže tvoriť ) diskutovať, bez použitia termínov a konceptov, ktoré vznikli v inej dobe, v inom jazyku, v inej tradícii a kultúre. Paradoxne sa ale používajú moderné termíny ako "fotografická momentka" či "objektívnosť", ktoré sú, z môjho pohľadu ešte horšie, než žiadne, pretože nie že nepomáhajú pri tvorbe a diskusii, ale úplne skreslujú to, o čo v haiku ide, aspoň v celej jednej veľkej kategórii haiku.

01.03.2020 11:27:031 tipů dát kritice tipMandragora1

Som "zdesený" niektorými názormi niektorých redaktorov na haiku. V mojom pohľade im uniká celkový pohľad, takéto celkovo niečo "o čo naozaj ide". A to "niečo" spája haiku s poéziou ako takou. Skrátka je to obmedzený pohľad, že "haiku je takéto, a toto vlastne to ani nie je haiku, je to "senrjú", lebo to nie je "o prírode" a toto zase použilo príliš obrazné slovo (akoby reč z podstaty nebola obrazná vždy a všade), tak zase nie haiku... A pozor, tu si autor dovolil "hodnotiť", nepoužil iba "objektívne slová", tak zase nie haiku...

Plne rozumiem, že niekto chce a môže byť odborník na rôzne detaily, môže jasne pre seba cítiť, že čo je "pravé" haiku a čo už napr. "senrjú", ale aký to má všetko zmysel v roku 2020 a tu? A ako takéto veci pomôžu rozvoju miniatúrnej poézie, ktorej pôvod je v haiku? Ako sa podľa takých vyjadrení redaktorov niekto naučí písať haiku (v najširšom slova zmysle, teda bez ohľadu na tému a prostriedky), alebo písať lepšie.

A teda, každý má to svoje. Každý má "svoje poslanie", svoje sklony. Každý robý, čo vie a musí a robím to aj ja. Každý sa "desí" niečoho iného, niekto sa desí mojich komentárov.

01.03.2020 11:03:52dát kritice tipatkij
redaktor poezie

Oprava: Loupám fazole...

01.03.2020 11:02:44dát kritice tipatkij
redaktor poezie

Mandragoro, jsi zděšený mým komentářem? Může být. Mě už zde nic moc nevyděsí:)

Metafora se využívá hlavně u senrju. Ale leckdy je hranice mezi senrju a haiku, řekla bych, nejednoznačná. 

Už jsem Ti také psala, že jsem si na základě četných diskuzí, konzultací, vytvořila určitá kritéria, jimiž se snažím řídit. Tzn. co nejvíce jít cestou bez metafor. 

Po ránu křičí

na plné kolo děcko 

s kohoutem

(Seisensui)

 

Loupání fazole

a snažím se zbavit zlozvyku

pomlouvat lidí

(Hósai)

 

Na verandě růžička

sáronská a slepé dítě -

ten pohled bolí

(Širao)

 

 

 

 

01.03.2020 11:01:32dát kritice tipMandragora1

Marcela, to v pohode, ak Ťa to baví a ak text znie prirodzene (a nie ako 5-7-5 paródia na haiku), je iba na Tebe, aké si dáš obmedzenia, ak Ti pomájaú v tvorivosti. Schéma 5-7-5 ale nerobí haiku a nejaponské haiku už vôbec nie. Esencia haiku je v niečom inom. A nie je to ani v "bez metafory" (nech už to znamená čokoľvek) ani v "foto momentka". Je to umenie na takmer zanedbateľnej textovej ploche maximálne poeticky prekvapiť. Priniesť nový, prekvapivý pohľad s "poetickým efektom". Nezáleží na téme ani prostriedkoch. Určite to je esencia celej jednej kategórie aj klasických japonských haiku. Ale nechám sa poučiť, expertami, môžno je to všetko inak :-) Treba trochu provokovať tunajšiu haiku-názorovú zamrznutosť :-)

01.03.2020 10:34:10dát kritice tipMarcela.K.

Díky za komentáře. Nikdy jsem neměla snahu psát haiku, protože si myslím, že napsat haiku v češtině je opravdu nesmysl. Je to pro mě spíš hra, takže by se asi víc hodila kategorie" jen tak pro radost".

Vždy jsem ale měla to moje "české haiku" spokené s křehkostí a něhou. Baví mě hledat slova tak, aby splňovala limit 5-7-5. I když vím, že to v podstatě není vůbec nutné. 

Nebyla bych to já, kdyby to opět nebyl jen zápis mých pocitů...

01.03.2020 10:32:42dát kritice tipMandragora1

atkij píše "až dost metaforické" a tým myslí aj haiku "sněženky".

S tým "až dost metaforické" plne súhlasím pre textík "marnivá", ale rozhodne nie pre "sněženky". Neviem, kde je zdroj takéhoto "anti-metaforického" pohľadu na haiku. Stačí sa pozrieť do klasických japonských haiku, kde sa to hemží podobnými vecami.

Alebo nie? Naozaj sa mýlim? Fakt sa rád nechám poučiť. Naozaj už neviem, keď si čítam názory niektorých ľudí, ktorí sa tu snažia písať haiku.

Tu je "hlíně se klaní",  ale čo v japonských haiku vyjadrenia ako: "vážka v červených šatách letí na slávnosť", čo to je, keď "mucha, spína ručičky, prosí", aby ju človek nezabil, keď si v daždi "šeptají paraplíčko a pršiplášť"?

atkij prepáč, ale som "zdesený" niektorými názormi, niektorých redaktorov, ktorí zároveň sami píšu haiku. Ale rád si to nechám aj vysvetliť, ak by mi to niekto chcel, že kde robím chybu v mojom pohľade, možno ide iba o zlý preklad tých japonských haiku, nie?, nepozeral som si ako sú napísané v originále (ale môžem to urobiť), alebo len mne niečo uniká.

01.03.2020 10:07:04dát kritice tipatkij
redaktor poezie

Zoubková víla by se mohla vyjádřit i kurzívou. Mám z textu upřímnou radost. 

Ty ostatní také vnímám pozitivně, ale jsou až dost metaforické. 

01.03.2020 10:01:14dát kritice tipatkij
redaktor poezie

Velice se mi líbí třetí text. Už tím faktem, že nepotřebuje nàzev a funguje i bez něj. 

Uvažuji o zpřítomnění:

 

dírka v úsměvu

pod polštářem našla lízátko

od zoubkové víly

 

Jen detail, možná nepodstatný. Tip. 

01.03.2020 09:34:09dát kritice tipMandragora1

Dve ostatné ma minuli, ale "sněženky" mi prídu ako lepšie haiku, než mnohé, ktoré sa na Písmáku bežné objavujú.

01.03.2020 03:19:27dát kritice tipfusky

obrazné

první je krásná

druhá smutná 

třetí odosobnělá 

.. za mě



Kritiky a názory mohou přidávat pouze registrovaní uživatelé.