Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Kapky z okapu aneb...

01. 02. 2021
0
14
423
Autor
Litarts

-

Kapky dírkou v okapu,

jedna, druhá, pak třetí.

A mnohé další letí,

rozstřikem tvoří mapu.

-

Tlučou do parapetu,

z něhož stékají níže.

Tam již ale vědí, že,

vítr je nese v letu.

-

Roznese je po zemi,

jak jen hrou si zamane.

A odkud vítr vane,

i plášť zkrápěný všemi.

-

Kapky dírkou v okapu,

na plášť, nesený větrem.

Spojené někdy v extrém,

jakou vytvoří mapu.

-

Jak točí se, otočí,

ta korouhvička lidská,

Tak vždy se také získá,

co i bije do očí.

-

Nečitelné

-

Co je naše nitro,

a ukrývá duše?

Den, soumrak, noc, jitro,

to, čím i toto vše.

-

Úkolem zadaným,

od á, bé, cé po žet.

Vývoj náš tak zvaným,

jímž nutno pohlížet.

-

Co přáno, to dáno,

v citu a rozměru.

Teplo, nebo chladno,

v jiném vždy poměru.

-

Z hloubi nečitelné,

dává, čeho třeba.

Též rány citelné,

i něhou kolébá.

-


14 názorů

Litarts
05. 02. 2021
Dát tip

Mácha zemřel jako příliš mladý a tudíž i nezkušený člověk, což se promítá i do jeho tvorby. Talent měl, ale nebylo mu dáno v něm vyzrát.


Litarts
05. 02. 2021
Dát tip

Co jiného také můžete k tomu dodat!


Safián
05. 02. 2021
Dát tip Radovan Jiří Voříšek, dajakbol

Pane Litartsi, máte pravdu, vy nejste začátečník, jakým byl Mácha, vy jste předzačátečník nebo možná i předpředx1000předzačátečník.



Litarts
02. 02. 2021
Dát tip

Kazíte mi je, protože mi nabízítete, abych je přeformuloval do poetičtějších, při zachování obsahu. Tím mi i ničíte celou sloku, ne-li celou báseň. Takto jsou v daném textu dobré a potřebné. 

Neodmítám konstruktivní kritiku, jen z hlediska mých záměrů a cílů destruktivní. Ještě, abych si při psaní tleskal do rytmu!

Také pracuji v rytmických verších, ale rytmus i měním dle významu obsahu. Básnická schémata, na něž mě odkazujete, překračuji vlastními. Nejsem začátečník, jakým byl mladý K.H.Mácha.

 


špatně sis to přečetl, ty dva "verše" jsem ti nekazil, ani jsem na ně nesáhl, nabídnul jem tobě, abys je vylepšil

odmítáš Máj, odmítáš mladého muže, který hodně umí, odmítáš konstruktivní kritiku kohokoliv ...

svým způsobem ti závidím víru ve vlastní um a vysokánské sebevědomí


Litarts
02. 02. 2021
Dát tip

Prohlédl jsem si video, na které jste mě odkázal. Tam mladý teoretik rozebírá ve stručnosti techniku strof či oddílů Máchova Máje. Abych se přiznal, tak toto dílo jsem vůbec nemohl přečíst celé, neboť je ve svém rozsahu veršovaného textu tak nepřehledné a z percepčního hlediska tak vyčerpávající, že je pro mnohého čtenáře prakticky nečitelné. Jedná se o lyricko-epickou báseň, které by určitě mnohem lépe slušela forma povídky. Máchův Máj odmítám.

K další Vaší výhradě:

Tyto verše do druhé básně obsahem i formou také patří. Nic na obou básních nehodlám měnit, kazíte mi je. 


koukni se třeba na tyto verše:

to, čím i toto vše

jímž nutno pohlížet.

myslím si, že kdys je přeformuloval tak, aby obsah zůstal, ale verše byly zároveň poetické, tedy staly by se opravdovými verši, básni by to pomohlo, neboj, na to máš!

 

 

 


Litarts
02. 02. 2021
Dát tip

Je vidět, že mým básním nerozumíte. Toto není text písničky, píši vlastní básnickou mluvou, vyhraněným stylem i proměnlivým rytmem, vázaným k obsahu. A nejedná se zde ani o literaturu faktu, nýbrž o metaforu, objasněnou v závěru básně. Ale i poezie může být více či méně literaturou faktu.


Chtěl jsem zjistit, jestli ti něco říká rytmus vázaného verše. Nevadí. Není to tak složité. Pro začátek pomůže třeba tleskání, jako u písničky. Zkus si to.

Pro pokročilejší, ale výborně vysvětlené, je toto:

https://www.youtube.com/watch?v=_h9KMOO-H0M

K tomu jak ti měním obsah i ten obsah - podotýkám, že poezie není literatura faktu, takže tuto tvoji poznámku beru jako vtip.


Litarts
02. 02. 2021
Dát tip

To nemyslíte vážně, takto si mám báseň zničit? Ta první je na sedm slabik ve verších, které mají i svůj charakteristický rytmus dle obsahu. Dokonce mi měníte i ten obsah (ty kapky tvoří mapu na parapetu, ne na stěně)! Já mám svůj vyhraněný rukopis a styl a nehodlám si jej zkazit. Básně je třeba číst dle jejich obsahového smyslu a významu. 


Kapky dírkou v okapu

jedna, druhá, třetí

Další kapky letí

mění stěnu na mapu

 

Doporučuji takto rytmicky pokračovat v dalších slokách 


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru