Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Viděl jsem anděla

21. 09. 2023
25
28
345
Autor
Debbi
Z obrazu v kostele madona na mě shlídla

v náručí anděla co shořela mu křídla

v náručí anděla, oči měl plné bolu.


Viděl jsem anděla a mluvili jsme spolu.


Možná vás zajímá, co mi ten anděl říkal.

Že když jdu životem, abych tak nepospíchal...

28 názorů

Norsko 1
před 7 měsíci
Dát tip

Uzařvala diskusi. Uzařvala. Zkurvený avíza


Litarts
před 7 měsíci
Dát tip

Pane Safiáne, je mi líto, ale s vámi opravdu nemá smysl diskutovat. Navíc autorka již diskusi uzavřala. 


Litarts
před 7 měsíci
Dát tip

Pane Safiáne, je mi líto, ale s vámi opravdu nemá smysl diskutovat. Navíc autorka již diskusi uzavřala. 


Safián
před 7 měsíci
Dát tip

Pane Litartsi, místo obecných řečí kolem ukažte, kde a jak poslední dva verše vybočují. Vaše argumenty jsou podobné tvrzení, že je Země placatá. Přízvuk je pevná norma. I kdybyste tisíc let bušil hlavou do čediče. pískovec z něj nebude. Proto to berte jen jako řečnickou výzvu.


Litarts
před 7 měsíci
Dát tip

Debbi,

ano je to můj názor na věc, ohledně těch dvou posledních veršů, o žádné pevné normy se nejedná. Básnička je pěkná, duchovní. 


Debbi
před 7 měsíci
Dát tip Jednapoetka

Litarts - nevím proč tak úsporně trváte na tom, že něco v mém díle vybočuje... určitý verš je doplňující... Ne, nic není doplněk, nic nikam nevybočuje, protože báseň není psaná tak, jak by podle pravidel, které zmiňujete, musela být. Nepíšu na základě určitých pevných forem a pokud vám moje báseň nějakou takovou evokuje, je to jen pouze vaše vize a není třeba zpochybňovat odchylku od pevné normy. Pokud se vám báseň nelíbí to je jiná věc a, samozřejmě, na to máte právo. A tímto bych téma týkající se doplňování, vybočování a špatného rytmu uzavřela. 


Litarts
před 7 měsíci
Dát tip

Pane Safiáne,

Já se nesnažím měnit objektivní vlastnosti českého jazyka, ale pracuji s nimi dle vlastností básně. Tato básnička má jen čtyři verše. Ty poslední dva ji doplňují vysvětlujícím obsahem, avšak stejnou formou třináctislabičného verše, která je takto přiřazuje k básni. Věta předposledního verše svým smyslem a právě slovní náplní vybočuje nejen z obsahu, ale i z rytmu básně. Proto bych zvolil samostatnější formu tohoto závěrečného dvojverší.  


Safián
před 7 měsíci
Dát tip

Pane Litartsi, vy se skutečně domníváte, že subjektivním tvůrčím záměrem je možné změnit objektivní vlastnosti jazyka? Tak mi totiž vychází nejen vysvětlení vaší tvůrčí metody, ale i naznačování, že poslední dva verše této básně nějak (jak konkrétně?) vypadávají z rytmu. Vy říkáte, že vypadávají z rytmu svým vysvětlujícím, poučným obsahem. Co má obsah společného s přirozeným slovním přízvukem? Ten větný možná, s tím můžete do jisté míry simulovat v češtině vzestupnost. Ale slovní?


Lili.
před 7 měsíci
Dát tip

Laťka je vysoko. Velmi krásné.


Litarts
před 7 měsíci
Dát tip

Debbi,

věřím, že jste básničku psala svobodně podle svého citu, ale pan Safián nejspíš chtěl, abych mu napsal něco o alaxandrínu, protože verše mu odpovídají počtem slabik i jejich předělem. Já také píši podle vlastního rozumu a citu, ale přidržuji se svým způsobem i těch starých, osvědčených schémat.   


Debbi
před 7 měsíci
Dát tip

Kadeřavá - děkuji :)  I když občas ty slabiky "vychází" není to vážně počítáním, ale aby mi to znělo. Jestli jich je 9, 11 nebo 13, to je dílo od díla různé. Přiznám se, že v různých tipech veršů mám trochu zmatek. Takže píšu podle toho, aby to mému uchu neublížilo. 


kadeřavá
před 7 měsíci
Dát tip

Debbi mě se báseň moc libí,proto jsem se k ni vrátila a taky se mi libí že píšeš srdcem a nepočítáš slabiky:-)nebo bůh ví co ještě


Debbi
před 7 měsíci
Dát tip kadeřavá

Nejedná se o alexandrín. Ten má více pravidel, než pouze 12 slabik pro verš mužský a 13 slabik pro verš ženský. Moje báseň je prostá báseň psaná tak, jak autor cítí a to bez dodržování pevně daných pravidel pro jakýkoli verš. Možná by to Litarts napsal jinak a líp, ale to už by nebyl obraz mých pocitů :) 


Litarts
před 7 měsíci
Dát tip

Pane Safiáne,

Alexandrín, třináctislabičný verš, s předělem po šesti slabikách. Poslední dva verše jsou svým vysvětlujícím, poučným obsahem, při dodržení 13 slabik, již i rytmickým vybočením z básničky. Také rýmování je slabší. Jsou dovětkem, nepatří již k básni, proto bych je i formálně více oddělil. 


Safián
před 7 měsíci
Dát tip

Pane Litartsi, sice jsem řekl, že už vás komentovat nebudu, ale ... Mohl byste vysvětlit, čím poslední dva verše vypadávají z rytmu? Také by se hodilo objasnit, co je to za verš a proč má 13 slabik.


vesuvanka
před 7 měsíci
Dát tip

Pěkné :-)))


J.Rose
před 7 měsíci
Dát tip

Skvělé, byť jsem na veršování totální poleno. Konec úžasný.


Litarts
před 7 měsíci
Dát tip

Verše jsou na 13 slabik, což se v posledních dvou verších projevuje spíše jako dovětek, rytmicky trošku vypadávající. Také rýmy "anděl říkal-nepospíchal" nezní souzvučně. Jinak básnička je pěkná.


Diana
před 7 měsíci
Dát tip

Ano. Velmi působivé.


Kočkodan
před 7 měsíci
Dát tip

Pospíchám za tebou, abych ti předvedl spokojené čtenářské zamručení. (lehce andělský úsměv)


Norsko 1
před 7 měsíci
Dát tip

Vkusné


Debbi
před 7 měsíci
Dát tip Gora

Díky všem předešlým za hezké komentáře. Nějak jsem tuhle veršovánku dlouho nemohla dát dohromady a vůbec váhala jestli to není jen trochu zbytečný "výkřik do tmy". O to víc mě překvapilo, že odezvy jsou pro mě příjemné. 


Biskup z Bath a Wells
před 7 měsíci
Dát tip Gora

takové civilně necivilní , žádné zbytečné kudrlinky, a to je dobře!


Jednapoetka
před 7 měsíci
Dát tip

Líbí se mi a moc.  Je  jako text písně pro K. Kryla ...Tip.


kuba.49vojenciak
před 7 měsíci
Dát tip

Pro mojí náboženskou dušičku je tohle krásné 


Líbí se mi, jak koresponduje anděl se shořelými křídly - už nemůže létat, takže je značně pomalý s jeho radou - nepospíchat. 


Abakus
před 7 měsíci
Dát tip

Ten koniec je asi naj.

zhorené krídla - to teda musí byť asi iný kandl.


8hanka
před 7 měsíci
Dát tip

celé krásne...a koniec taký pravdivý...


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru