Na Písmáku publikuje 51 tisíc autorů, 451 tisíc textů, 5 miliónů názorů

Písmák
Uživatel:
Heslo:
chci být viděn
Registrace
Zapomenuté heslo

Tráva
datum / id23.05.2021 / 520788Vytisknout |
autorLami
kategorieVázané veršeDalší dílo autora
zobrazeno313x
počet tipů17
v oblíbených0x
Tráva

 

 

 

Zase už kráčíš špatným směrem;

vedena vztekem, vlastní hlavou

lehko si levou pleteš s pravou,

hustotu měříš teploměrem.

 

Všechno začalo jednou zrána,

měl jsem jen matnou předtuchu;

něco viselo ve vzduchu,

věděl jsem, že mi zvoní hrana.

 

Nervózně ťukáš do desky stolu;

vrchu nabývá tvoje strana,

já zvolna klesám na duchu.

 

Potom se nakloníš ke mně dolů.

"Zahrada není posekaná."

šeptneš mi se rty na uchu.

 

 

P.S. Vždyť za to tráva nemůže,

       že s ní máš stálé potíže.

       Možná je tenhle problém právě

       jenom a jenom v tvojí hlavě.

 

 

 




Názory čtenářů (Zobrazit smazané)

31.05.2021 14:49:12dát kritice tipLami

Musaši - Celá ta věc vznikla podle zážitků mého kolegy s jeho přítelkyní.Poslouchal jsem jeho vyprávění asi přes týden a tak se mi zřejmě dostalo do podvědomí.S tou ženskou asi není snadné vyjít.A to neříká jen ten její přítel, ale i další lidé, kteří ji znají.Je to vlastně celé o úplně zbytečné urputnosti, jíž nám mužům určitý typ žen docela dost ztrpčuje život.A sobě nakonec(podle zákona akce a reakce) také.Jsem rád, že to nikdo nevzal jako útok na ženy obecně.Každá je přece jen trochu jiná, že?

31.05.2021 09:38:001 tipů dát kritice tipMusaši

Čím budeš jakožto sekáč línější, tím budou mít motýli větší radost. Jen kdyby aspoň trochu svítilo sluníčko - alespoň ve tvojí hlavě.

Nejsem si jistý, zda je tahle "klasika" míněna vážně, ale kdo slyší trávu růst, měl by počkat, až mu vyroste nejmíň po pás. Věci se často vyvynou jinak, než jsme si představovali.

31.05.2021 08:02:47dát kritice tipLitarts

Když vidíte určité schéma, tak je můžete i teoreticky popsat. A proč je stále používám, protože je to můj individuální styl vyjádření. Tvůrce má tvůrčí vidění, myšlení a cítění. Teoretik, pokud je uznává, je rozebírá a popisuje. 

 

30.05.2021 23:07:00dát kritice tipSafián

Avízo

30.05.2021 23:06:16dát kritice tipSafián

To opravdu nepotřebuji. Jen bych rád věděl, proč zacházíte s rytmem a rýmem právě takovým způsobem. Těžko mě přesvědčíte, že je to odrazem obsahu nebo experimentu. Je to naopak schema, které používáte stále dokola.

30.05.2021 06:30:43dát kritice tipLitarts

To chcete, abych Vám každou báseň rozpitval podle užití jambu, trocheje, daktylu, jejich kombinací apod.? Jakých jsem použil rýmů, typů veršů, metriky a formy básně? To si můžete udělat sám. A proč píši tak, jak píši, tak to Vám nevysvětlím, to je prostě můj styl. Často používám minimalistické vyjádření obsahu a experimentuji.

30.05.2021 00:33:56dát kritice tipSafián

Děkuji, zase jsem se nic nedozvěděl.

29.05.2021 09:01:48dát kritice tipLitarts

Má básnická mluva je v pohybu a proměnách podle vyjadřované myšlenky uměleckého obsahu. Vychází z některých klasických schémat, ale experimentálním způsobem. Napsal jsem tu i báseň, která má ve verších strofy nejen koncový, ale i počáteční střídavý rým. Teoretické rozbory neprovádím, jsem veden svým citem, na podkladě znalostí a zkušeností.

29.05.2021 00:20:48dát kritice tipSafián

My tady ale nemluvíme o umění, ale o naprostých základech.  O abecedě. Všichni máme tu samou. Jen vy jinou. Taková individuální abeceda je jistě zajímavá věc. Podělte se o její tajemství.

28.05.2021 17:56:59dát kritice tipLitarts

Teoretik počítá a umělec cítí (ale také počítá). Není nepravdou, že umění se nedá definovat.

28.05.2021 16:45:31dát kritice tipSafián

Pane Litartsi, to já nepopírám. Ty vaše výšiny jsou ale v takovém nedohlednu, že já, obyčejný smrtelník je nevidím. Zatím jste neudělal, přes několikeré prosby, a nejen moje, nic pro to, abyste nám je přiblížil.

28.05.2021 16:38:352 tipů dát kritice tipSafián

Pane Litartsi. Nic tu není rozbité. Je to sonet, tedy forma založená na metru. Autor je také jasně definuje hned prvním veršem I - - I - I - I -          (I = přízvučná doba, -  = nepřízvučná) jako český nestopový jamb (daktylotrochej)

První:        I - - I - I - I -    /   I - - I - I - I -   /   I - - I - I - I -   /   I - - I - I - I- 

Druhá       I - I - - I - I -    /   I - - I - I - I     /    I - I - - I - I    /    I - - I - I - I - 

Třetí          I - - I - I - - I -  /  I - I - - I - I -   /    - I - I - I - I                             

Čtvrtá        I - - I - - I - I -  /  I - - I - I - I -  /     I - - I - I - I

Z přehledu je jasné, že všechny verše první strofy mají stejnou konstrukci, přízvuk je přesunut na sudou slabiku úvodním daktylem, zakončení je nepřízvučné  = ženské, z toho plyne lichý počet slabik.

V druhé strofě je přesun přízvuku stejný jako v první strofě ve druhém a čtvrtém verši, v prvním a třetím je přesunující daktyl v poloze za úvodním trochejem. Autor pozměnil rýmové schema. Druhý a třetí verš jsou zakončeny přízvučně = mužsky. Z toho plyne, že tyto verše budou mít v jambu lichý počet slabik.

Ve třetí a čtvrté strofě mají druhý a třetí verš konstrukci i rýmování popsané  u prvních dvou strof. V prvních verších je přesun přízvuku vyrušen opakováním daktylu, zůstává však daktylotrochejský základ.Z hlediska jambu bychom tyto verše mohly považovat za atypické., ale jejich daktylotrochejský základ a povaha českého přízvuku je vřazují dp zvoleného metra.

Pane Litartsi, nevím, proč považovat tyto verše za rozbité.  Autor v rámci metra obměˇuje rytmus. To vaše pojetí slabičného verše je mnohem destruktivnější.

 

28.05.2021 16:17:45dát kritice tipLitarts

Slepý chyby nevidí, ale radí? Tak to jste tady Vy, pane Safián. Já sleduji obsahovou a formální celistvost díla, to znamená jejich vázanost od začátku do konce, byť mají svoje různé výchylky i odbočky. A také hladinu kulturní úrovně. Ale o tom se s Vámi nemá smysl bavit.  

28.05.2021 15:24:45dát kritice tipSafián

Lami, tvůj sonet je pěkný i  špatný (nebo spíše nedokonalý) zároveň. Je to  pěkná lyrická báseň, svěží, zábavná atd., atd. Je vidět, že to umíš.  Sonet je ale podle některých nejobtížnější básnickou formou, a i když je dnes mnohými považován za haraburdí a moderní benevolentnost připouští ledacos, vyvolávají soudobé pokusy často otázku, proč se autor do sonetu vůbec pouští, když se nechce do důsledků tvořivě poprat s jeho nástrahami.  Tvůj sonet jsem proto chápal jako svěží rozcvičku a nebylo by mě napadlo nějak do něj šťourat, nebýt Litartsovy formální připomínky.  Chtěl jsem Voříškovi vlastně napsat: Už to tu máme zase. Slepý chyby nevidí, ale radí. Zvolil jsem špatná slova a vzbudil nesprávný dojem. za to se omlouvám.

P.S. Proč by vyučený zámečník nemohl být skvělým básníkem? Znám jednoho takového. Kuchaře Aloise Marhoula. A Shakespearův současník Ben Johnson byl zedníkem a stal se nejenom skvělým  básníkem a dramatikem, ale i nejpřednějším latiníkem.

28.05.2021 08:26:08dát kritice tipLitarts

Ne, já jsem někde jinde, po všech stránkách. Nerozbíjím, ale naopak se snažím tvořit pevné skladby, od počátku až do konce (architekta nezapřu).

27.05.2021 22:26:13dát kritice tipLami

Mám k rozbitým věcem blízký vztah.Jsme si velice podobní.

27.05.2021 15:18:541 tipů dát kritice tipLitarts

První sloka nehraje s těmi ostatními, což také může být, tady je to ale rozbité.

27.05.2021 05:43:37dát kritice tipMartyska

pěkné

26.05.2021 07:04:43dát kritice tipLami

taktedy - děkuji, nejsem vždy otravný morous.

26.05.2021 07:00:37dát kritice tipLami

Radovan Jiří Voříšek, Safián - pánové, děkuji oběma za návštěvu a příspěvky.Už jsem několikrát poukazoval na to, že o teorii verše nevím téměř nic.Nemám v tom směru žádnou průpravu.Kde by ji také vyučený zámečník mohl získat?Dělám to pro radost a snad pro ty dvě duše, které si to možná jednou přečtou a zjistí, jaký vlastně byl jejich otec a dědeček, jemuž za života nebylo lehké rozumět.Mějte hezké dny.

26.05.2021 03:11:481 tipů dát kritice tiptaktedy

Moc pěkné....i poznámka o zahrádce .)

26.05.2021 01:55:001 tipů dát kritice tipSafián

Pane Litartsi, proč jako vzor nedoporučíte 2. strofu, která  střídá mužský a ženský rým. Taková konstrukce ovšem, pokud respektujete metrum, vylučuje stejnou délku veršů.  Přitom střídání rýmů, ne že by nebylo možné výlučně mužské nebo ženské rýmování, je už dávno dávána přednost. Možná  byste to řešil jako u svých básní, kde dodržujete počet slabik, ale přitom střídáte mužské a ženské rýmy. Sonet těžko může být ve slabičném verši.

 

26.05.2021 01:37:00dát kritice tipSafián

Radovane, je to velmi neukázněný sonet , takže vlastně špatný.  Nemá cenu vypočítávat všechny poklesky. Otázkou je, proč se autor do něčeho takového vůbec pouští, když jeho nesporné poetické schopnosti (odmyslíme-li si formu, je to pěkné svěží dílko) by lépe vyhověla méně závazná nebo zcela volná forma. Litarts tu znovu doporučením slabičného verše (nebo jambického verše založeného čistě na ženském rýmu?  - to bych asi podle znění připomínky vyloučil) osvědčil naprosté nepochopení.

26.05.2021 01:14:29dát kritice tipRadovan Jiří Voříšek
redaktor poezie

vůbec to není špatný, je to hravé a bavilo mě to

26.05.2021 01:11:251 tipů dát kritice tipRadovan Jiří Voříšek
redaktor poezie

Litartsi - proč by to měl rytmicky srovnávat??? Proč by měl postupovat podle nějakých přežitých schémat? Ty mu vytýkáš naopak přednosti jeho básně. Nepochopils jeho dílo. Jistě nepíše pro schémata, ale pro obsah. Jistě nepíše pro závistivé konkurenty, ale pro náročné čtenáře!  

25.05.2021 22:41:37dát kritice tipLami

Jamardi - nejvíce konflikty se vyostřují v kuchyni, jestliže má žena v ruce nůž.To je fakt nebezpečná situace.Jinak, napadlo mě, kdybych místo zahrada v té přímé řeči napsal zahrádka, dostalo by dílko zcela jiný rozměr, že?Hezký den a díky za návštěvu.

25.05.2021 22:36:49dát kritice tipLami

Evženie - mockrát děkuji, já myslel, že na sekání někoho máš.Využij ho.

 

25.05.2021 20:21:191 tipů dát kritice tipJamardi

Jo, rozdílné představy se vyostřují i na trávě. Je to dobré téma.

25.05.2021 20:14:581 tipů dát kritice tipEvženie Brambůrková

Když už bude sekat, máme také velkou zahradu a potřebuje posekat.

24.05.2021 22:39:52dát kritice tipLami

Diana - děkuji velice.Jsem rád, že můj názor nevyvolal pnutí v ženské části                 osazenstva.Hezké dny přeji.

24.05.2021 22:35:35dát kritice tipLami

Blacksabbath - jsi vyjímka co potvrzuje pravidlo.Ne, to je kec, určitě je vás                            víc.Moje chyba, že jsem takovou nepotkal.

Helen Zaurak - Jo, jo.Louka je jako moře.Ve dvou se v ní dá utopit.

Vesuvanka - děkuji moc.

Litarts - kouzlo okamžiku je pryč.Už s tím nic nesvedu.

 

24.05.2021 14:41:411 tipů dát kritice tipvesuvanka

Pěkné, a moc se mně líbí P.S. :-)))***

24.05.2021 11:53:091 tipů dát kritice tipblacksabbath

JJJ...Ženy chtějí, aby bylo po jejich za každou cenu??????....neprosím se.....sama si vše udělám...:-))))))

24.05.2021 09:01:191 tipů dát kritice tipDiana

Líbí se mi :-)

24.05.2021 07:51:351 tipů dát kritice tipLitarts

První sloka (devítislabičné verše), ostatní bych také takto rytmicky srovnal. 

23.05.2021 19:55:19dát kritice tipLami

Dales - jen takové povzdechnutí.Někdy se tlačí na pilu úplně zbytečně a v nepravý čas.Ženy chtějí, aby bylo po jejich za každou cenu.A to je špatně.

23.05.2021 19:31:391 tipů dát kritice tipDales

"Lepší než být sám.", zřejmě zastáváš.

23.05.2021 18:49:164 tipů dát kritice tipHelen Zaurak

Miluji vysokou trávu, je jako malá džungle, těch broučků a larviček, a při větru, stébla se kývají sem, tam; pro mě je pastvou pro oči!  Ale zasejc, na druhou stranu, čerstvě posečená tráva je jak měkký, hebký koberec, a tolik voní... :-)



Kritiky a názory mohou přidávat pouze registrovaní uživatelé.
Pismak.cz 1997 – 2021, provozuje Dobrý spolek, pravidla Školy v přírodě Letní dětský tábor